حجتی: برخورد با قاچاقچیان در حوزه مسئولیت‌های وزارتخانه کشاورزی نیست

کدخبر: 1019987

وزیر جهاد کشاورزی افزود: کسی که بد مصرف می‌کند متهم به هدررفت منابع‌ آبی کشور است نه بخش کشاورزی/ دو هزار میلیارد تومان مطالبات گندم‌کاران در هفته جاری پرداخت می‌شود/ صنایع لبنی لجبازی می‌کنند

به گزارش «نسیم»، محمود حجتی در جلسه هیئت عمومی و شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی با اعلام این مطلب افزود: در کشورهای توسعه یافته عمده حرکت‌ها به دوش نهادها، تشکل‌ها و سازمان‌های صنفی است و در واقع این بخش همه کاره اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه نرخ 1440 تومانی هر کیلوگرم شیر خام تصویب شده است گفت: کشاورزان ما باید خود قابلیت فرآوری محصول شیر خام را داشته باشند که یکی از راه‌های تحقق این امر بهره‌گیری از ظرفیت‌های نظام صنفی است. وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: کشاورزان و تشکل‌ها به اندازه سرمایه بانک کشاورزی منابع در اختیار دارند که مدیریت سرمایه‌گذاری آنها نقش موثری در تولیدات بخش کشاورزی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: عدم افزایش قیمت شیر خام رنجم می‌دهد زیرا در سال گذشته نرخ این محصول 1440 تومان تصویب شد اما هنوز بعد از گذشت یک سال دامداران نمی‌توانند محصول خود را به قیمت مصوب سال گذشته عرضه کنند.

حجتی اضافه کرد: در بخش خرید حمایتی شیر خام نیز که توسط سازمان تعاون روستایی انجام می‌شود و قصد تبدیل شیر خام به شیر خشک وجود دارد کارشکنی‌هایی انجام می‌شود.

وی در ادامه درباره محدودیت منابع آبی در کشور خاطر نشان کرد: به غلط بخش کشاورزی متهم به هدررفت آب می‌شود اما باید اذعان داشت که کار کشاورزی مصرف آب است و طبیعتا از بخش‌های شرب و صنعت مصرف بیشتری دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کسی که بد مصرف می‌کند متهم به هدررفت منابع‌ آبی کشور است نه بخش کشاورزی که با توجه به نیاز خود باید آب بیشتری مصرف کند اما اظهارات اشتباهی در این خصوص توسط برخی از افراد در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

حجتی با اشاره به لزوم کشت فشرده گلخانه‌ای و بهره‌گیری از سیستم‌های نوین کشاورزی برای نجات کشور از کم آبی گفت: در حال حاضر 10 هزار میلیارد تومان خواسته‌های کشاورزی برای احداث گلخانه و سیستم‌های نوین آبیاری روی میز من قرار دارد که برای تامین آنها نیاز به منابع زیادی است.

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت فراوان منابع وزارت کشاورزی تنها توانسته‌ایم که بخش کوچکی از نیاز به احداث گلخانه‌ها تامین کنیم.

این مقام مسئول در بخش کشاورزی تاکید کرد: صدای صنف در بخش کشاورزی کجاست؟ زمانی که قیمت خودرو ارزان می‌شود صدای صنف آنها بلند است اما بخش کشاورزی توان بهره‌گیری از صدای صنفی خود را ندارد.

حجتی یادآور شد: بخش کشاورزی باید در زنجیره‌های مالکیت، تولید، عرضه، فروش و حتی صادرات حضور داشته باشد که نظام صنفی قدرتمند شرایط آن را فراهم می‌کند.

وی یادآور شد که با ایجاد نظام صنفی قدرتمند اصناف بخش کشاورزی می‌توانند تعامل بهتری با دولت و مسئول آن داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه صنایع لبنی در حال لجبازی هستند، گفت: این امر به ضرر خود صنایع خود بود و باید پذیرفت که صنایع و دامداران از یکدیگر جدا نیستند.

حجتی گفت: قیمت 1440 تومانی هر کیلوگرم شیر خام کف قیمتی بوده که برای پایدار ماندن تولید، تحقق آن، الزام‌آور است اما دامداران به دلیل نقطه ضعفی که در فسادپذیری محصول خود دارند مجبور به فروش شیر خام به هر قیمتی هستند.

در ادامه این نشست وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت خرید تضمینی گندم نیز گفت: تا به امروز در مجموع 6 هزار و 200 میلیون تومان پول گندم‌کاران پرداخت شده اما با توجه به وضعیت درآمدی نامناسب دولت بخشی از بدهی‌های گندم‌کاران باقی مانده است.

وی ادامه داد: برای تامین نقدینگی پرداخت مطالبات گندم‌کاران با بانک‌های خصوصی وارد قرارداد شده‌ایم تا از این طریق بخشی از کمبودها را تامین کنیم. همچنین در صورت پرداخت 2 هزار میلیارد تومان از بانک‌های خصوصی و خزانه دولت تقریبا عمده مطالبات خود را به کشاورزان پرداخت کرده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان درباره میزان تولید گندم، گفت: با وجود اینکه در سال جاری 500 هزار هکتار از اراضی گندم ما سوخت اما امروزه میزان خرید تضمینی گندم از 7 میلیون و 600 هزار تن عبور کرده است.

ارسال نظر: