غفوری: نباید نزاع با آمریکا را تمام شده بدانیم

کدخبر: 1020561

مدیر موسسه فرهنگی میثاق در گفتگو با «نسیم»، اظهار داشت: دشمنی آمریکا با ما، منحصر به یک پرونده نبوده که امروز آن را تمام شده بدانیم/ ما زیر بار کدخدایی آمریکا نمی‌رویم که بخواهیم نزاع را تمام شده فرض کنیم

سلیم غفوری در گفتگو با «نسیم»، با بیان اینکه مفهوم استکبارستیزی مفهومی است که کارگردانان و هنرمندان باید از آن در مستند، آثار داستانی، شعر و سایر رشته های هنری بهره بگیرند، گفت: استکبارستیزی لزوما به این معنا نیست که ما مستقیما برای یک موضوع فیلم ضدآمریکایی و یا پوستر ضدآمریکایی طراحی کنیم؛ بلکه ممکن است در ظاهر اثر تولید شده با موضوع استکبارستیزی ارتباط چندانی به آمریکا نداشته باشد؛ اما معنی اثری هنری ای که تولید کرده ایم معنای استکبارستیزی را در درون خود جای داده باشد.

وی ادامه داد: بخشی از هنرمندان ما از ابتدای انقلاب با مفاهیم استکبارستیزی جلو رفته اند و سعی کرده اند در آثارشان این مفاهیم را رعایت کنند؛ البته در طول این مدت فیلم هایی هم داشته ایم که مستقیم تر و صریح تر به این موضوعات پرداخته اند.

مدیر موسسه فرهنگی میثاق با بیان اینکه مسائل مختلفی در خارج و داخل کشور وجود دارد که می توان به آنها پرداخت،افزود: هنوز هنرمندان ما به سراغ این موضوعات نرفته اند و یا اثر هنری درباره آن ساخته نشده است. البته برخی موضوعات نیز وجود دارد که آثاری نیز درباره آنها تولید شده ولی هنوز بسیار جای کار دارد؛ به طور مثال درباره حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرباس چند اثر مستند تولید شده ولی ظرفیت تولید چندین فیلم سینمایی و یا مستند و آثار دیگر هنری را در درون خود دارد.

غفوری با اشاره به جشنواره مرگ بر آمریکا تصریح کرد: علاوه بر این جشنواره طی سال های اخیر تعدادی مستند نیز با همین موضوعات مرتبط با آمریکا تولید شده است؛ همچنین در حوزه نشر آثار مکتوب، موسیقی و... نیز کارهایی انجام شد و اینکه بگوییم هیچ کاری نشده شاید درست نباشد؛ ولی به اندازه ای که باید کار می شد نیز کار نشده است.

وی تصریح کرد: واقعیتی که باید در نظر داشت این است که بدانیم دشمنی آمریکا با نظام ما فراتر از یک پرونده و یک موضوع خاص است؛ چرا که دولت امریکا اساسا با نوع نگرش ما به دنیای امروز مشکل دارد. نگرش انقلاب اسلامی نظام سلطه را نفی می کند و مناسبات سیاسی حاکم بر دنیای امروز را که آمریکایی ها می خواهند آن را بسط دهند، نمی پذیرد. به عبارت دیگر نظام جمهوری اسلامی قائل به این است که نظام کدخدایی در دنیای امروز جواب نمی دهد، از سوی دیگر قطعا نگرش ما مخالفت جدی با موجودیت رژیم صهیونیستی دارد؛ در صورتی که اساسی ترین و راهبردی ترین سیاستی که دولت آمریکا حفظ امنیت و موجودیت رژیم صهیونیستی است و شاید به نوعی بتوان گفت که بزرگ ترین تعارض ما با آمریکا بر سر همین مسئله است.

مدیر موسسه فرهنگی میثاق افزود: طبعا تا زمانی که اختلافات جدی و بنیادین بین انقلاب اسلامی و دولت امریکا وجود دارد این موضوع که فکر کنیم اگر ما بر سر یک پرونده ای با آمریکا به نتیجه رسیدیم دشمن آمریکا با ما تمام می شود؛ تصور غلطی است و تا زمانی که دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی وجود دارد طبعا ما باید این موضوع را درست برای مردم ترسیم کنیم.

ارسال نظر: