هشدار یک اقتصاددان نسبت به پیامدهای منفی عزل رئیس سازمان مالیاتی توسط دولت

کدخبر: 1020567

بخشی، عضو هیات علمی علامه در گفتگو با «نسیم»: الان وقت عزل رئیس مالیات نیست؛ اگر عسکری برکنار شود، این پیام به اصناف داده می‌شود که هرکس باب میل آنها نباشد عزل می‌شود؛ دولت از اصناف می‌ترسد

لطفعلی بخشی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگو با «نسیم» در خصوص برکناری احتمالی رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: در حال حاضر اگر دولت ایشان را به خاطر فشار اصناف برکنار کند، دردسر بزرگی برای خود ایجاد کرده است.

وی افزود: برکناری عسکری بیانگر این است که اصناف آنقدر قدرتمندند، که می توانند رئیس سازمان امور مالیاتی را عوض کنند، تا دیگر مالیات ندهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه با انتقاد از میزان مالیات اصناف به نسیم بیان کرد: در قشرهای مالیاتی ایران، اصناف بیشترین فرار مالیاتی را دارند و مالیاتی که آنها می پردازند قابل مقایسه با حجم درآمدشان نیست.

بخشی گفت: این واقعیت به راحتی با مقایسه درآمد و مالیاتی که یک سوپر مارکت می دهد قابل اثبات است، به طوری که مالیاتی که اصنافی از این دست می دهند در حد یک روز درآمد آنهاست، ولی آنها آن میزان مالیات را برای یک سال می پردازند.

دولت از اصناف می ترسد

وی با تاکید بر ترس دولت از اصناف خاطرنشان کرد: سازمان مالیاتی طبق روال اعلام کرده که درآمد اصناف باید واقعی بیان شود، ولی آنها چون اتحادیه، صنف و شبکه دارند دولت از آنها می ترسد.

این اقتصاددان تصریح کرد: نمایندگان مجلس هم برای اینکه رای این افراد و خانواده هایشان را در انتخابات پیش رو به دست بیاورند، خود را طرفدار اصناف نشان می دهند، این اتفاقات مسئله کنار گذاشتن آقای عسکری از سازمان امور مالیاتی را پیچیده کرده است.

بخشی با بیان این مطلب که " امسال در اخذ مالیات باید دقت بیشتری شود " به نسیم گفت: این نکته را هم باید در نظر گرفت که امسال جز سخت ترین سالهای ماست. از نظر درآمدهای نفتی. بنابراین دولت مجبور است که مالیاتها را واقعی کند، یکی از بخشهایی که مالیاتش واقعی نیست، بخش اصناف است، شما ببینید طلا فروش خیایان میرداماد چقدر مالیات می دهد؟ این مالیات در حد یک روز فعالیت وی است، ولی آن را برای یک سال می پردازد.

وی افزود: زمان آقای احمدی نژاد طلافروشان مغازه های خود را بستند و اعتراض کردند و متاسفانه دولت عقب نشینی کرد، بنابراین این تجربه برای اصناف ایجاد شد که اگر فشار بیاورند دولت مجبور به عقب نشینی می شود.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نظری درباره آقای عسکری ندارم ولی صراحتا می گویم که عزل آقای عسکری به خاطر فشار اصناف بزرگترین اشتباه دولت است، زیرا اگر امروز آقای عسکری برکنار شد، این پیام را به اصناف میدهد که اگر هرکس در راس سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد اگر باب میل آنها نباشد با کمی فشار وی را عزل می کنند.

عزل رئیس سازمان مالیات در برهه فعلی بدعت بدی است

بخشی بر همین اساس گفت: بنابر این، این عزل بدعت بدی در کشوری است که اصنافش کمترین حجم مالیات را می پردازند که بسیار کمتر از حقوق بگیران است و بعلاوه اینکه، بیشترین فرار مالیاتی را هم دارند.

وی افزود: در حال حاضر اصناف راحت ترین و پور سودترین و کم ریسک ترین شغل را در اختیار دارند، بنابراین اگر دولت قصد برکناری عسکری را دارد، پیشنهاد می کنم 6 ماه دیگر این کار را انجام دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه با تاکید بر روند سازمان امور مالیاتی در سالهای اخیر تاکید کرد: سازمان مالیاتی از اوایل دهه 80 به دلیل سیستمهایی که در آنجا برقرار شد یک روند قابل رشدی را داشت، حتی در زمان آقای احمدی نژاد، که خودشان با قوانینی مانند مالیات بر ارزش افزوده موافق نبودند، بالاجبار برخی از قوانین مالیاتی با اصرار مجلس اجرایی شد.

بخشی ادامه داد: آقای عسکری هم در آن زمان رئیس بود و برخی از سیستمها مانند کد ملی و شماره اقتصادی و مواردی از این دست در زمان ایشان جا افتاد که البته ربط زیادی به عملکرد رئیس سازمان ندارد.

وی بر همین اساس گفت: گمان نمی کنم که ایشان رئیس خیلی فعالی بود، ولی همان روند را ادامه داد، اما به این نکته باید توجه کرد که در حال حاضر بحث خوب یا بد بودن ایشان اصلا مطرح نیست.

ارسال نظر: