پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز پزشک

کدخبر: 1021194

قاضی‌زاده هاشمی در پیامی ضمن تبریک فرا رسیدن "روز پزشک" تاکید کرد: سامان حوزه سلامت و دست‌یابی ایران به جایگاه شایسته در عرصه بهداشت و درمان، وابسته به تلاش و مجاهدت پزشکان است

به گزارش «نسیم»، سید حسن هاشمی در این پیام همکاری با پزشکان سخت کوش و فداکار را مایه افتخار خود دانست و عنوان کرد: در یک سال گذشته جامعه پزشکی کشور با تأسی به بزرگان و اساتید علم و اخلاق، از خودگذشتگی و تلاشی مثال زدنی، مراحل مختلف «طرح تحول نظام سلامت» را چنان به مرحله اجرا درآوردند که شاهد رضایت ملت شریف‌مان در سراسر این سرزمین بزرگ بوده و هستیم.

وزیر بهداشت در این پیام تصریح کرد: همت والای پزشکان با همراهی دیگر همکاران، سبب شد طی سالی که گذشت، در مسیر محرومیت زدایی و تامین عدالت در حوزه سلامت، گام‌های بلندی برداشته شود و بار سنگین بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش به سر منزل مقصود نزدیک‌تر شود.

متن کامل پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز پزشک به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در تاریخ پزشکی جهان، نام ایران همواره قرین احترام و بزرگ منشی بوده، جایگاهی که علاوه بر داشتن ریشه در دانش و دانایی، ثمره اخلاق و حکمت پیشینیان است. امروز نیز در سایه همین خصلت‌ها و مرام و منش می‌توان به کسب موفقیت در هر عرصه‌ای امید داشت.

با سپاس از درگاه پروردگار مهربان، خرسندم به اطلاع برسانم در یک سال گذشته نیز جامعه پزشکی کشور با تأسی به بزرگان و اساتید علم و اخلاق، از خودگذشتگی و تلاشی مثال زدنی، مراحل مختلف «طرح تحول نظام سلامت» را چنان به مرحله اجرا درآوردند که شاهد رضایت ملت شریف‌مان در سراسر این سرزمین بزرگ بوده و هستیم.

همت والای پزشکان با همراهی دیگر همکاران، سبب شد طی سالی که گذشت، در مسیر محرومیت زدایی و تامین عدالت در حوزه سلامت، گام‌های بلندی برداشته شود و بار سنگین بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش به سر منزل مقصود نزدیک‌تر گردد. امروز پرداختی از جیب مردم از 37 درصد به طور متوسط به 5.4 درصد رسیده، 10 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار گرفته‌اند و ماندگاری پزشکان به ویژه در مناطق محروم تحقق یافته است. در همین مدت ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به روستائیان با تجهیز و راه اندازی یک هزار و 500 خانه بهداشت، تامین دارو، واکسن و مکمل‌های غذایی، سامان گرفته و به 10 میلیون نفر ساکنان حاشیه شهرها که از دریافت هر خدمتی در حوزه سلامت محروم بوده‌اند، خدمات مناسبی ارائه شده است.

این تلاش‌ها و خدمات ارزنده در شرایطی ارایه گردید که جامعه پزشکی از بسیاری هجوم ها به‌ویژه در فضای مجازی در امان نبوده‌ است؛ این جامعه اما می‌داند که وقتی پزشکی را برگزید، دیگر متعلق به خود نیست و نخستین دغدغه‌اش خدمت به مردم و بیماران است و بس. پس همچنان امیدوار به راه خود ادامه می‌دهد و می‌داند سامان حوزه سلامت و دست‌یابی ایران به جایگاه شایسته در این عرصه، وابسته به تلاش و مجاهدت ایشان است.

ریاست محترم سازمان بهداشت جهانی در سفر به کشورمان نیز بر درستی الگوها و مدل‌های علمی حرکت ما برای تحقق توسعه پایدار در حوزه سلامت تاکید کرد و مدل ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در ایران را الگویی مناسب برای کشورهای منطقه برشمرد. وی همچنین دانش پزشکان ایرانی را هم سطح پزشکان کشورهای پیشرفته در عرصه سلامت دانست.

دستاوردهایی چنین سترگ، به ویژه رضایت ملت بزرگ ایران، ما را برآن داشت که گام چهارم برنامه تحول نظام سلامت را با بازنگری جدی در طب عمومی و آموزش پزشک خانواده در چهارچوب تحقق نظام ارجاع، استوارتر از گذشته اجرایی کنیم. بی‌تردید با همراهی جامعه پزشکی کشور، این گام نیز ما را به اهداف بلند نظام سلامت، نزدیک‌تر خواهد کرد.

از این فرصت سود می‌برم و یک بار دیگر به مناسبت فرا رسیدن روز پزشک، تبریک‌های صمیمانه‌ام را به یکایک سپید پوشان این مرز و بوم تقدیم می‌کنم.

دوستان و همراهان عزیز

به همکاری با شما زنان و مردان سخت کوش و فداکار افتخار می‌کنم؛ شما که در کنار سایر خدمتگزاران نظام سلامت، در بخش‌های دولتی و خصوصی، در هنگامه دشوار تحریم‌ها، تلاش کردید تا درد و بیماری را از تن هموطنان و به ویژه محرومان این سرزمین بزدایید و سلامت و آرامش را برای‌شان به ارمغان آورید.

امید که با درایت مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید، تحریم‌ها از مسیر تحقق آرمان‌های ملت ایران برداشه شود و با تلاش و کار بیشتر، شاهد محرومیت زدایی، تحقق توسعه پایدار و تقویت سرمایه‌های اجتماعی در حوزه سلامت باشیم.

اطمینان دارم چشم انداز نظام سلامت ایران زمین، نوید بخش پرورش ابن‌سیناها، رازی‌ها، جرجانی‌ها و هزاران پزشک حاذق و فداکار است که چون امروز در جای جای کشور مشغول به خدمت شوند.

در سالگرد بزرگداشت روز پزشک، رضایت ملت بزرگ ایران گوارای‌تان باد./201

ارسال نظر: