سود روزانه ۴۱ میلیون تومانی همراه اول از حج تمتع امسال

کدخبر: 1021379

رئیس سازمان حج و زیارت خبر از ارائه سیم‌کارت‌های ارزان قیمت داخلی به زائران داد و گفت: امسال شرکت رایتل و ایرانسل سیم‌کارت‌هایی به اسم تمام زائران در اختیار آنها قرار می‌دهند و قیمت هر دقیقه مکالمه یک پنجم عربستان است

به گزارش «نسیم» روزنامه آرمان نوشت: در شرایطی به موسم حج نزدیک می‌شویم که کشور عربستان با کسری بودجه 500 میلیارد ریالی سعودی روبه‌روست و کارشناسان احتمال داده اند که این مقدار به 800 میلیارد ریال سعودی نیز برسد. موسم حج یکی از فرصت‌های مغتنمی است که کشور عربستان می‌تواند تا حدودی این کسری را جبران کند. علی رغم اینکه بیشترین منبع درآمدی کشور عربستان از فروش بشکه‌های نفتی تامین می‌شود اما کشور عربستان هر سال از مسیر این مراسم مذهبی درآمد بسیار زیادی کسب کرده است. بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده توسط صندوق بین‌المللی پول و منابع خبری وابسته به دولت عربستان درآمد سالانه عربستان، از حج واجب و عمره معادل 30 میلیارد دلار تخمین زده شده است. در این میان کشور عربستان سالیانه حدود یکهزار و 500 میلیارد تومان تنها از محل اعزام حجاج ایرانی خزانه خود را پر می‌کند. یکی از منابع مهم کسب درآمد کشور عربستان از سفر زائران ایرانی در زمان برگزاری فریضه حج خرید سیم کارت‌هایی است که جهت مکالمات خود تهیه می‌کنند. در شرایطی که هر ساله زایران با خرید سیم کارت در عربستان ده‌ها میلیارد ارز را در سیستم مخابرات عربستان واریز می‌کردند امسال تدابیر دیگری از سوی اپراتورهایی مانند ایرانسل و رایتل و همچنین همراه اول اندیشیده شده تا این منابع مالی در خارج از مرزها از دست نرود. بررسی‌های آرمان نشان می‌دهد اپراتور همراه اول از این صرفه جویی ارزی به‌صورت روزانه 41 میلیون تومان سود خواهد برد.

طرح تخفیفی رومینگ بین المللی همراه اول

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت خبر از ارائه سیم‌کارت‌های ارزان قیمت داخلی به زائران داده و در خطبه‌های پیش از نماز جمعه گفته است: امسال با هماهنگی که انجام شد شرکت رایتل و ایرانسل سیم‌کارت‌هایی به اسم تمام زائران در اختیار آنها قرار می‌دهند و قیمت هر دقیقه مکالمه یک پنجم عربستان است که با این حرکت صرفه‌جویی بزرگی انجام می‌شود. همچنین همراه اول هم با اعلام اینکه تعرفه مکالمه و پیامک مشترکان این اپراتور در کشور عربستان کاهش می‌یابد، گفته است: از روز شنبه 10 مرداد در کشور عربستان، تعرفه مکالمات 41 درصد و تعرفه پیامک 62 درصد کاهش یافت. در این طرح که در ادامه طرح‌های تخفیفی رومینگ بین‌الملل همراه اول ارائه شده است، مکالمات دریافتی، داخلی و با ایران و همچنین پیامک‌های ارسالی شامل تخفیف شده است. تعرفه مکالمات دریافتی، داخلی و با ایران به ازای هر دقیقه 590 تومان و تعرفه ارسال پیامک 190 تومان و دریافت پیامک در کشور عربستان رایگان خواهد بود. وی از عرضه ایرانسل به عنوان مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین تعرفه مکالمه به حجاج ایرانی بیت‌ا... الحرام خبر داد و گفت: امکان استفاده رایگان از خدمات اینترنت همراه و عرضه سیم‌کارت رایگان به حجاج نیز بخش دیگری از خدمات است. مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری ایرانسل با آغاز عملیات اعزام حجاج و تا زمان بازگشت آخرین کاروان حجاج به کشور، با استفاده از سیم‌کارت ایرانسل، می‌توانند از تعرفه 599 تومانی به ازای هر دقیقه تماس ورودی یا خروجی به هر مقصدی در داخل ایران، تعرفه 249 تومانی به ازای ارسال هر پیام کوتاه به هر نقطه از دنیا و اینترنت همراه رایگان و دریافت پیامک رایگان به‌عنوان مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین تعرفه خدمات ارتباطی حجاج ایرانی برخوردار شوند. همچنین امکان استفاده از خدمات اینترنت همراه نیز برای حجاج مشترک ایرانسل با شبکه‌های تلفن همراه اتصالات، STC و زین عربستان به صورت کاملا رایگان و نامحدود فراهم شده است، لذا حجاجی که از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند، می‌توانند از بستر اینترنت و به صورت کاملا رایگان نسبت به برقراری تماس و ارسال پیامک با استفاده از نرم‌افزارهای پیام‌رسان اقدام کنند.

درآمد اپراتورها از طرح تخفیف

شرکت ارتباطات زیر ساخت با پایش ترافیک، آمار مکالمات زائران را برای سال 93 چیزی در حدود سه میلیون و 800 هزار دقیقه مکالمه اعلام کرده است و از این مقدار سهم شبکه تلفن همراه را حدود 48 درصد کل ترافیک اعلام کرده است. در حالی‌که تعداد حجاج در سال 93 حدود 61 هزار نفر اعلام شده بود و در مقایسه با امسال که تعداد حجاج اعزامی به کشور عربستان 64 هزار و 100 نفر اعلام شده است تغییر محسوسی دیده نمی‌شود می‌توان با استفاده از همان ارقام سال گذشته میزان درآمد همراه اول از این طرح اعلامی را محاسبه کرد. سهم 48 درصدی همراه اول از میزان 3 میلیون و 800 هزار دقیقه مکالمه 1 میلیون و 824 هزار دقیقه مکالمه می‌باشد. این رقم با هزینه 590 تومان برای هر یک دقیقه مکالمه رقمی حدود 1 میلیارد و 76 میلیون و 160 هزار تومان می‌شود. اگر متوسط تعداد روزهای حضور یک زایر در سفر حج را 26 روز در نظر بگیریم در واقع به‌طور روزانه مبلغی در حدود41 میلیون و 390 هزار تومان به جیب شرکت همراه اول می‌رود. این ارقام با در نظر گرفتن حداقل‌ترین شکل ممکن محاسبه شده است و قطعا میزان درآمد روزانه کسب شده بیش از این‌ها خواهد بود. اما آنچه اهمیت دارد این است که سال‌ها است به طرق مختلف این فریضه الهی بهانه‌ای شده است برای کسب درآمد بسیاری از شرکت‌های خصوصی و دولتی و اگر کنترل و نظارتی بر این اتفاق از سوی مسئولین نباشد بستری برای سوء استفاده در آینده فراهم خواهد شد. با توجه به شرایط دیپلماسی میان کشور عربستان و ایران به دلایل مختلف از جمله کارشکنی عربستان در اوپک و کاهش قیمت نفت و همچنین حمله عربستان به یمن انتظار برخورد بهتر از آنچه در سال‌های گذشته با زائران ایرانی شد کمی بعید به نظر می‌رسد اما از خودی‌ها انتظار دیگری می‌رود. در سال‌های گذشته به دلیل حجم بالای مکالمات و محدود بودن تعداد اپراتورها در کشورعربستان و همچنین بروز نقص‌های فنی گاهی مشکلات بسیار زیادی برای زائرین به‌وجود می‌آمد، به‌طوری‌که آمار‌ها نشان می‌دهد تنها 32 درصد از تماس‌هایی که از ایران با خط زایران گرفته می‌شد منجر به مکالمه شده و تماس برقرار می‌شد. آنچه امسال انتظار می‌رود این است که اپراتورهای داخلی بتوانند کیفیت ارتباطی متفاوت و بهتری نسبت به سال گذشته به زایرین خانه خدا ارائه دهند.

ارسال نظر: