سرم‌های نسل جدید روانه‌ بازار می‌شود

کدخبر: 1021558

مدیرعامل شرکت آرتا سرم اردبیل گفت: در ساخت نسل جدید سرم‌های درمانی تولیدی کشور، نه تنها کم‌خطرترین و بی‌ضررترین مواد به‌کار گرفته شده، بلکه مشکلات جذب و دفع مواد دارویی داخل سرم را نیز به کلی از بین می‌برد

به گزارش «نسیم»، کریم الله قاسمی افزود: تولید سرم به عنوان محصولی استراتژیک برای هر کشور دارای اهمیت است و به همین دلیل، این شرکت با مشارکت بنیاد برکت از سال گذشته تولید سرم‌های نسل جدید را دنبال کرده است که اکنون در مرحله‌ی تولید آزمایشی این محصول به سر می‌برد.

وی افزود: در ساخت سرم‌های جدید، بی‌ضررترین ماده مورد استفاده قرار گرفته و تولید آن به شکل کیسه‌‌ای سبب شده است تا مشکلات جذب و دفع مواد دارویی به‌طور کامل مرتفع شود.

قاسمی یادآور شد: در روند تولید ظروف پلاستیکی که در سرم‌های معمولی کاربرد دارند، مواد مضر برای سلامتی انسان به داخل ظروف انتقال می‌یابند و علاوه بر آن، درصد قابل توجهی از داروهای تزریقی در سرم‌های پلاستیکی کنونی به جای بدن بیمار، جذب خود سرم می‌شوند. اما مزیت تولید سرم‌های کیسه‌ای نسل جدید، عدم جذب داروهای تزریقی به ظرف است و چنان‌چه داروهای نایاب و گران‌قیمت نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدسرطانی وارد سرم شوند به هیچ وجه جذب ظرف پلاستیکی سرم نخواهند شد. این در حالی است که در سرم‌های نسل قدیم 30 درصد داروها جذب ظروف پلاستیکی می‌شوند و به‌طور عملی این درصد دارو دور ریخته می‌شود.

به گفته‌ی مدیرعامل شرکت آرتا سرم اردبیل، این شرکت ظرفیت تولید سالانه 5 میلیون لیتر سرم‌های تزریقی انسانی، معادل 10 میلیون عدد سرم در سه اندازه‌ی 250 میلی‌لیتری، 500 و هزار میلی‌لیتری را دارد و این میزان تولید، اشتغال‌زایی مستقیم 50 نفر نیروی کار را به دنبال خواهد داشت.

وی پیش‌بینی کرد میزان تولید سرم‌های نسل جدید در این شرکت در سال‌های آتی به 10 میلیون لیترافزایش یابد.

قاسمی با اشاره به اخذ موافقت اصولی شرکت آرتا سرم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صدور پروانه‌ی فنی از سوی این وزارت‌خانه افزود: در حال حاضر، سرم‌های نسل جدید کیسه‌ای مراحل آزمایشی را تا زمان اخذ مجوزهای لازم طی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود پس از صدور مجوزهای مورد نظر در فاز ابتدایی روزانه دو هزار عدد سرم کیسه‌ای تولید و روانه بازار شود.

وی یادآور شد: رویکرد بازار جهانی به سمت تولید و مصرف سرم‌های نسل جدید، لزوم تسریع در صدور مجوزهای بهداشتی لازم برای تولید این نوع سرم‌ها را در داخل کشور می‌طلبد و انتظار می‌رود با ورود آن به بازارهای داخلی، جذب و دفع دارو که از سوی بیماران با هزینه های گزاف تأمین می‌شود از بین برود.

قاسمی با اشاره به سهم 49 درصدی بنیاد برکت در فعالیت‌های شرکت آرتا سرم اردبیل، گفت: با توجه به وجود مشکلات عدیده در زمینه‌ی اخذ مجوزهای تولید و ساخت دارو، امیدواریم با توجه به همکاری و مشارکت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در تولید سرم‌های نسل جدید، در آینده‌ی نزدیک بتوانیم با تولید و توزیع انبوه این محصول اساسی و مورد نیاز کشور، به نیازهای بیماران پاسخ دهیم.

ارسال نظر: