زائری: سخن ‌امام رضا (ع) را با قالبی جدید به جوانان جهان برسانید

کدخبر: 1022151

مدیر مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی از مجموعه دو جلدی "غریب قریب" گفت: ظرفیت‌های جدید که در عرصه ادبیات برای ترویج فرهنگ دینی و معارفی ایجاد شده، فرصت تازه‌ای برای تبلیغ دین است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مراسم رونمایی از مجموعه دو جلدی "غریب قریب" نوشته سعید تشکری با حضور شخصیت ها و چهره هایی چون "علی ثابت نیا" مدیر مرکز آفرینش های هنری، "حجت الاسلام زائری" مدیر مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی، "داریوش ارجمند" بازیگر سینما و تلویزیون، "نصر الله قادری" نویسنده و کارشناس ادبیات و "سعید تشکری" نویسنده این مجموعه کتاب در خبرگزاری مهر برگزار شد.
علی ثابت نیا مدیر مرکز آفرینش های هنری در ابتدای این برنامه در سخنانی گفت: مرکز آفرینش های هنری قصد دارد تا با استفاده از رشته های هنری، فرهنگ رضوی و فرهنگ معارفی و دینی را در سطح جامعه بسط و کسترش بدهد. بر این اساس این گسترش فرهنگ با محصولاتی چون انیمیشن، موسیقی و رمان بهتر توسعه و گسترش پیدا می کند. در حقیقت فرهنگ با هنر بیشتر و بهتر در سطح جامعه منتقل می شود.
وی افزود: یکی از وظایف ما معرفی و تبلیغ برای گسترش فرهنگ رضوی است و در این راستا تمام تلاش خود را می کنیم تا توجه جوانان امروز جامعه خود را به فرهنگ و تمدن خود بیشتر و بهتر جلب کنیم تا از این راه فرهنگ جامعه خود را بهتر و بیشتر بشناسند. بر این اساس مرکز آفرینش های هنری درنظر داشت تا در قالب نگارش کتاب رمانی ساخت و ساز و تحولات تاریخی حرم رضوی را به مردم و علاقمندان بیان کند که خوشبختانه آقای سعید تشکری با حضور خود و قرار گرفتن در این راه این مهم را به سرانجام رساندند.
مدیر مرکز آفرینش های هنری تصریح کرد: پروژه دیگری که آقای سعید تشکری در دست انجام دارند نگارش رمان "ابراهیم سلطان" است. آقای تشکری در سال های گذشته و تا به امروز نوشته ها و رمان ها و داستان های منتعددی را به رشته تحریر در آورده اند و تقدیم حرم رضوی کرده اند. بر این اساس هم رمان "ابراهیم سلطان" قرار است تا در آینده ای نه چندان دور به شکل فاخری منتشر و در مراسمی رونمایی شود.
حجت الاسلام زائری مدیر موسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی نیز در بخش دوم برنامه در سخنانی گفت: پیش از هرچیز و هر سخنی باید از آقای سعید تشکری قدردانی کنم. زمانی که این مجموعه داستان را دیدم هنگامی که رمان ولادت را که سعید تشکری آن را نوشته خواندم متوجه شدم که هیچ کاری در برابر لطف امام رضا (ع) انجام نداده‌ام و اگر هم در این وادی گشایش هایی و نصرت هایی بروز و ظهور کرده همه لطف حضرت شمس الشموس بوده است.
وی افزود: نکته دیگر اینکه زمانی که آقای داریوش ارجمند در میان سایر بازیگران نقش مالک اشتر را بازی می کند این موضوع هم چیزی جز لطف خداوند نیست. در مورد این مجموعه داستان باید عرض کنم که با خواندن آن فقط خداوند می داند که چه دلهایی خواهد لرزید، چه اشک هایی سرازیر خواهد شد و چه شور و شوقی در دل ها پدید خواهد آمد. در حقیقت هنر قلم آقای تشکری این است که تاریخ گذشته را برای مخاطب امروز به متنی روان و خوش خوان تبدیل می کند.
مدیر مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی ادامه داد: کارکرد اصلی این مجموعه داستان این است که مخاطب را برای زیارت حرم رضوی آماده و محیا می کند. در حقیقت کاری که این کتاب و در کل ادبیات می کند این است که فرد را برای این سفر آماده و تکلیف او را با خود روشن می کند. این کتاب ها خیلی خوش دست، خوش فرم، با محتوی و جمع و جور آماده شده و خیلی کم پیش می اید که در عرصه نشر با کتابی روبرو شویم که در فرم و محتوی این هماهنگی را داشته باشد.
حجت الاسلام زائری خاطرنشان کرد: کار بزرگی که مرکز آفرینش های هنری انجام داد این بود که ظرفیت هنری را که در اختیار مفاهیم قدسی بود را به سمت و سوی مردم به حرکت درآورد. بر این اساس امروز دیگر وقت آن رسیده تا به فکر قالب های جدیدی به منظور تبلیغ و ترویج دین باشیم. نمونه این قالب های جدی را می توانیم به انتشار همین مجموعه داستان "غریب قریب" اشاره کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: ظرفیت های جدید و فضاهای تازه ای که در عرصه ادبیات برای ترویج فرهنگ دینی و معارفی ایجاد شده نه تنها تهدید نیست بلکه فرصت تازه و جدیدی برای تبلیغ و ترویج دین و معنویت در سطح جامعه و در بین مردم است.
داریوش ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون در بخش دیگر برنامه در سخنانی گفت: آقای سعید تشکری نه تنها در نویسندگی رمان که در حوزه های کارگردانی و بازیگری و سایر عرصه های ادبی فعال بوده است. در سال های دور سعید تشکری بیش از همه هم نسلان خود در تکاپو و فعالیت بود و بر این اساس هم پیش بینی می کردم که او روزی به این جایگاه برسد.
وی افزود: اگر از منظر هنری به مجموعه کتاب "غریب قریب" نگاه کنیم درمی یابیم که این کتاب اثر یگانه ای است که همانند آن در تاریخ ادبیات ایران نوشته نشده است. اگر هم کتابی نوشته شده باشد آنقدر شعارگونه و ریاکارانه است که آدم را اذیت می کند. این در حالی است که در مجموعه کتابی که آقای سعید تشکری نوشته این حس نامطبوع و ناخوشایند لحظه ای حس نمی شود.
این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: آنچه در کتاب غریب قریب به چشم می خورد این است که تمامی جملات این کتاب با یک ایمان بسیار قوی در کنار هم قرار گرفته است. در این کتاب به روشنی می بینیم که داستانی مذهبی به صورت یکدست و پرمعنی و با شیوه ای هنرمندانه که گاه شعرگونه می نماید و گاه برای مخاطب تصویر سازی می کند شکل گرفته است. البته تمامی این ویژگی های خوب به برکت علم، دانش و پایه علمی بسیار خوب آقای سعید تشکری شکل گرفته است.
ارجمند خاطرنشان کرد: در کتاب آقای تشکری دین به خوبی برای ما تفسیر می شود و درس های بزرگی به ما می دهد. در حقیقت در ابتدای داستان این کتاب قصه عشق را مخاطب می بیند که این قصه بسیار حیرت انگیز و فوق العاده است. همچنین باید عرض کنم که فاخرترین هنر مملکت ما فرش است و آقای سعید تشکری همانند بافتن یک فرش با استفاده از مستندات تاریخی و با استفاده از استعداد هنری خود دست به خلق رمان بی نظیر و استثنائی زده است.
وی تصریح کرد: نویسنده مجموعه کتاب "غریب قریب" در این اثر موفق شده تا احساس زمان و تاریخ پیش از خود را به مخاطب امروز خود منتقل کند. آقای تشکری مزد مجاورت خود را که در سالها در جوار حرم رضوی بود و سختی هایی که در این راه کشید را با خلق این مجموعه کتاب گرفت.
این بازیگر افزود: رشد و گسترش حرم رضوی نقش بسیار مهمی در افزایش سطح اعتقادات کردم کشور داشت و اگر ایشان به این سرزمین نمی امدند فلسفه اسلامی اصلا شکل نمی گرفت. بر این اساس توفیقی که آقای سعید تشکری پیدا کرده ناشی از ارادت قلبی او به این امام رئوف است که نتیجه ان مزدی است که او امروز و با نگارش این کتاب دریافت کرده است.
نصرالله قادری نویسنده و کارشناس ادببات نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنانی گفت: رمان "غریب قریب" فرمول‌های نوشتار را بر هم زده است و از همین رو نمی‌توان آن را با قواعد موجود در ادبیات نقد کرد. زیرا در نگاه نخست این کار یک کار مذهبی است بر این اساس شبه روشنفکران که آنها را روشنفکر خطاب می‌کنند این کار را نمی‌خوانند و حتی آن را روضه می‌دانند و اگر هم بخوانند حرفی در مورد آن نخواهند زد.
وی افزود: از دیدگاه "گاد فادرهای مذهبی" دنیای نقد این کتاب با هیچ فرمولی همانند نیست و از نظر آنها افرادی همانند "سید مهدی شجاعی" روضه‌خوان است پس با این حساب "سعید تشکری" نوحه‌خوان محسوب می شود. پیر امون این کتاب هم باید عرض کنم که تمام داستان آن در یک مکان است و این مکان کاراکتر اصلی خودش است. اما باید بدانیم که این مکان بدون صاحب خود معنا ندارد. در تاریخ آمده است که این مکان که ساخته می‌شود بارها و بارها ویران می‌شود و باز مجدد ساخته می‌شود.
این نویسنده ادامه داد: به جرات می توانم اعتراف کنم که عشق نکته برجسته این کتاب است. زیرا تا امروز ما اثری در دنیای هنر نداشته ایم که با امام رضا (ع) پیوند داشته باشد و بتوان آن را در سینما، تئاتر و یا تلویزیون آورد و به مخاطبان عرضه کرد. از همین رو این کتاب فقط برای شیعه نوشته نشده بلکه می‌تواند مخاطبان غیرشیعه و حتی غیر مسلمان نیز داشته باشد.
قادری خاطرنشان کرد: از دیژگی های مهم این کتاب می توانم به نثر آن اشاره کنم که این عامل موجب شده تا آن را کامل نخوانده مطالعه آن را رها نکنم. از طرف دیگر برای اینکه به درستی برداشت های خود از این کتاب پی ببرم این کتاب را به نویسنده ای ارمنی دادم که بخش هایی از آن را مطالعه کند . اما او گفت کتاب را می برم تا کامل آن را بخوانم. در این لحظه من به او گفتم این کتاب درمورد امام رضا (ع) مسلمانان است. اینجا بود که متوجه شدم به آن نویسنده نیز به عمق عشق ضاحب مکان بیان شده در رمان پی برده است.
وی تصریح کرد: "غریب قریب" یک صنعت نیست بلکه هنر است. این کتاب اتفاق بزرگی در رمان نویسی ایران است. در حقیقت از دیدگاه روانشناسی و تاریخی شاهد عرضه نوع تازه ای از رمان هستیم. به نظر من رمان "غریب قریب" یک عروس سفید پوش است که باید از آن رونمایی شود. در واقع قصد دارم بیان کنم که این کتاب را سعید تشکری ننوشته بلکه "غریب قریب" سعید تشکری را نوشته است.
سعید تشکری نویسنده کتاب در انتهای برنامه در سخنانی گفت: به عنوان یک نویسنده هربار رمان معروفی را مطالعه می کردم می دیدم که در آن به یک مکان خوب و فوق العاده اشاره می شود که آن مکان جاودانه است. از جمله این رمان ها می توانم به رمانی از ویکتور هوگو، ناباکوف و یا حتی گوژپشت نوتردام اشاره کنم. زیرا همه دارای یک جا و مکان هستند که یا خودشان شهرت دارند و یا مشهورتر شده‌اند.
وی افزود: اصولا در کارهای خود خیلی کم به سراغ اماکنی رفته ام که نام حرم امام رضا (ع) در آن آمده باشد. بلکه همیشه سعی کردم به شخصیت این امام رئوف بپردازم و کشف و شهود من در مجموعه کتاب "غریب قریب" نیز همین مسئله است. من جلد نخست کتاب را در شرایطی نوشتم که دریافتم قهرمانان و معماران امام رضا (ع) باید اثری را به نگارش دربیاورند که ارزش جایگاه ابن امام بزرگ را داشته باشند.
این نویسنده ادامه داد: من در سال‌های اخیر فیلمنامه و نمایشنامه های فراوانی نوشته ام اما لذت نبردم. زیرا احساس کرده و می کنم که موقعیتی ندارند که بتوانم در مورد آن حرف بزنم. این نکته را باید بدانیم که رمان یک اثر تک‌صدایی نیست و به بازیگران و شخصیت ها سنجاق نمی‌شود. در حقیقت بازیگر رمان کلمه است و من حس می‌کنم که این مکان تا امروز کشف نشده بود.
تشکری در پایان تصریح کرد: در سال های اخیر پیرامون رمان هایی که برای امام رضا (ع) به رشته تحریر درآوردم افرادی حضور داشتند که با حرم و شخض خود امام رضا (ع) ارتباط داشتند. جلد اول این رمان را دو سال طول کشید تا بنویسم تا بخشی از آن را در زمانی نوشتم که به خاطر بیماری امکان تکلم نداشتم اما جلوتر که رفتم حس کردم قهرمانان رمان و معماران فرهنگی حضرت رضا(ع) باید با قدرت بجنگند، کار کنند و زحمت بکشند و محصولی خلق کنند که ارزش فضیلت او را داشته باشد.
ارسال نظر: