سینمای ایران چشم خود را به روی فجایع منطقه بسته

کدخبر: 1022216

کارگردان "سی و سه روز" در گفتگو با «نسیم» گفت: ما در حوزه فرهنگ مسئولان انقلابی می خواهیم چرا که برای مبحث مهم استکبارستیزی در کشور سیاست گذاری کلان فرهنگی نمی‌شود

جمال شورجه در گفتگو با «نسیم»، با بیان اینکه استکبارستیزی و بسیاری از مضامین دیگر که به انقلاب و مقاومت مربوط است از آن معانی و مضامینی است که کاملا در سینمای کشور غایب است، گفت: به عبارت دیگر آن طور که شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران است در این حوزه ها کار فرهنگی نکرده ایم .

وی ادامه داد: همان طور که مقام معظم رهبری به کرات اشاره فرمودند که موضع ملت ما استکبارستیزی است و به هیچ وجه سر سازگاری و سازش با استکبار و در راس آن آمریکا نداریم و نخواهیم داشت؛ با این حال چنین بازتاب هایی را در سینما مشاهده نمی کنیم .

کارگردان «سی و سه روز» اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی به صورت بسیار محدود فیلم هایی در حوزه مقاومت، افشای جنایت ها و فجایعی که استکبار در منطقه ایجاد کرده و می کند؛ ساخته شده است، با این حال نتوانستیم در حوزه سینما به این مقولات بپردازیم؛ چرا که حوزه فرهنگ و سینمای ما از سیاست های برون مرزی مان کاملا جدا است و به هیچ وجه فرهنگ ما با اوضاع سیاسی و مباحث کلان نظام از جمله استکبارستیزی و حمایت از مظلومین جهان همپوشانی ندارد .

سینمای ایران نسبت به فجایعی که در منطقه رخ می دهد کر و کور است

شورجه در همین زمینه افزود: همین حالا می بینیم که چه ظلمی در دنیا علیه مسلمانان به خصوص مردم سوریه، عراق و یمن می شود، ولی متاسفانه گوش های حقوق بشر جوامع بین المللی کر شده اند و هیچ کدام از فریادهای کودکان و زنان را نمی شنوند؛ علاوه بر آن سینمای جهان و سینمای ما نیز در این حوزه کر و کور هستند و فجایعی که در منطقه و جهان رخ می دهد را نمی بینند؛ قطعا این موضوع دردآور و نشان دهنده یک نوع تفرعن سیاست زده و شبهه روشنفکری در جامعه هنری کشور است .

وی با اشاره به جنایت های رژِیم صهیونیستی تصریح کرد: جامعه هنری چه در دنیا و چه در کشورمان چشم هایشان را در مقابل جنایت های رژیم صهیونیستی و همچنین جنایات عربستان علیه مردم یمن بسته و سکوت اختیار کرده اند؛ این در حالی که است مسئولان کشور و نظام جمهوری اسلامی در نماز جمعه ها و مقام معظم رهبری نیز بارها به این ظلم ها اشاره کرده اند ولی متاسفانه می بینیم که در حوزه فرهنگ در همه شئون آن هیچ اثری از دادخواهی وجود ندارد .

سینما و فرهنگ رسمی ما مردمی نیست

کارگردان «سی و سه روز» با بیان اینکه بخشی از این مسئله متوجه مسئولان فرهنگی و سیاست گذاران فرهنگی و هنری کشور است، اظهار داشت: متاسفانه برای این مسائل در کشور سیاست گذاری کلان نمی شود و بودجه های خاص و ویژه به این مهم اختصاص داده نمی شود؛ البته بخشی نیز به خود فیلمسازان باز می گردد. البته تصور می کنم اگر سیاستگذاری و بودجه لازم در خصوص تولید آثار در حوزه مقاومت، جهان اسلام و استکبارستیزی و .... وجود داشته باشد و این بودجه نیز به دست اهل فن سپرده شود، می توان در این حوزه شاهد تولید آثاری بود .

شورجه افزود: البته مجلس نیز باید بر این امور نظارت کند؛ چرا که مجلس ما به نوعی منعکس کننده نگاه آحاد ملت است؛ هنوز فریاد مرگ بر آمریکا مردم بلند است؛ ولی چون سینما و فرهنگ رسمی ما مردمی نیست از این مسائل غافل می شود. در حقیقت هنوز فرهنگ ما از خاستگاه مردم نیست و هنرمندان ما با یک نگاه متفرعنانه همیشه از بالای کاخ های شیشه ای مردم پابرهنه را نگاه می کنند و تصورشان این است که از این طریق می توانند آمال و آرزوهای مردم را به تصویر بکشند .

ما در حوزه فرهنگ مسئولان انقلابی می خواهیم

وی اظهار داشت: برخی فیلم ها مستمسکی برای جهان استکبار و استعمار است تا ایران را کشوری عقب افتاده و ناتوان در اداره حکومت خود و فقیر و ناامید نشان دهد که بخشی از این مسائل به سیاست گذاری و عدم مدیریت صحیح و انقلابی برمی گردد. در حقیقت ما در حوزه فرهنگ مسئولان انقلابی می خواهیم نه دیپلمات .

کارگردان «سی و سه روز» ادامه داد: در واقع ما مسئولان دلسوز و دغدغه مند در خصوص موضوعات و مضامین انقلاب و شهدا لازم داریم و نیازی به مسئولان روشنفکر رده منفعل نداریم؛ چرا که اگر کشور بخواهد فرهنگ و هنرش در خدمت انقلاب و جامعه مسلمان باشد، باید مسئولان در این راه باشند تا بتوانند هنرمندان را در مسیر جهت گیری کلان انقلاب هدایت کنند .

برخی از هنرمندان ما آروغ های روشنفکری می زنند

شورجه با بیان اینکه برخی از هنرمندان ما آروغ های روشنفکری می زنند؛ در حالی که آنها کاج نشین هایی هستند که سعی می کنند کوخ نشین های ما را به تصویر بکشند و فکر می کنند دردهای اجتماعی را به تصویر می کشند، تصریح کرد: در حقیقت این قشر از هنرمندان تنها به دنبال فرش قرمزهای بیرون از کشور هستند تا بتوانند با آن عکس یادگاری بگیرند؛ چرا که آنها به اسم سینمای اجتماعی سینمای فقر، ضد انقلاب و به نوعی ناتوانی و ناامیدی کشور را به تصویر می کشند و افتخار نیز می کنیم که آثارمان در فلان جشنواره خارجی جایزه گرفته است .

وی گفت: کشورهای استکباری و استعماری می خواهند که ایران را که توانسته 30 و چند سال در مقابل استکبار بایستد و گردن کج نکند را کشوری ذلیل و ناتوان نشان دهند و متاسفانه ما خودمان فیلم می سازیم و به آنها می دهیم. به عبارت دیگر خوراک تبلیغاتی کشورهای استکباری را ما با دست های خودمان تهیه می کنیم و آنها این آثار را در جشنواره ها و دانشگاه های خود نشان می دهند .

ارسال نظر: