چرا امام رضا (ع) را " امام الرئوف" می‌نامند؟

کدخبر: 1022274

رجبی‌دوانی در گفتگو با «نسیم» ضمن تبیین تلاش‌های مأمون در قطع ارتباط بدنه جامعه با امام هشتم(ع) گفت: امام با رفتار خود آداب درباری خلافت زمانه را بهم ریخت

محمد حسین رجبی دوانی در گفتگو با «نسیم» ضمن بیان تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت امام رضا (ع) گفت علی بن موسی الرضا(ع) به سبب خوی و خصلت بسیار مردمی خود به گونه ای رفتار کرده بود که نه تنها آداب درباری خلافت زمانه را بهم ریخت، بلکه مردم با آن وجود مقدس احساس یک رنگی و یکدستی می کردند عمیقی می کردند.

این استاد تاریخ اسلام ادامه داد: این رفتار و خصلت امام باعث نفوذ بسیار آن حضرت در قلب ها شده بود و لذا از همان زمان از وی با عنوان "امام الرئوف" در اذهان و افواه مردم یاد می شد.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه تنها مأمون در زمان حیات امام سعی کرد ارتباطات حضرت را با بدنه مردم و جامعه قطع کند، اما حتی بعد از شهادت امام علیه السلام هم حرم نورانی و مطهر امام هشتم به عنوان پناه درماندگان و ملجأ و قبلگاه نیازمندان تلقی شد و مورد توجه خاص مردم قرار گرفت.

وی با اشاره به سیستم برده داری موجود در زمان امامت امام رضا گفت: طبق عرف آن زمان غلام و برده اصلا شأن انسانی نداشتند و حق نداشتند در کنار ارباب و صاحب خود بنشینند چه برسد که با صاحب خود هم غذا شود. اما امام رضا (ع) با وجود قرار داشتن در جایگاه ولایتعهدی با مردم هم نشین بود به گونه ای که حتی با تودهای مردم حتی با بردگان و غلامان سر یک سفره می نشست.

این استاد تاریخ اسلام با اشاره به اینکه مردم وقتی با امام رضا (ع) روبرو می شدند احساس می کردند که پناهگاه بزرگی دارند و می توانند راحت درد و دل های خود را مطرح کنند، گفت در تاریخ نقل شده کسانی را که نیازهای شدید مالی داشتند به امام رضا (ع) مراجعه می کردند و حضرت با نهایت مهربانی و عطوفت نیاز مالی آنها را برطرف می کردند منتها برای اینکه ان فرد مراجعه کننده خجالت نکشد امام از پشت در هدیه را پرداخت می کرد تا به فرموده خودش ذلت سوال کردن را در چهره او نبیند.

رجبی دوانی در پایان گفت: مجموعه عوامل و سلوک امام و رفتار پسندیده و مردمی حضرت باعث شد تا ان امام همام را امام الرئوف بخوانند.

ارسال نظر: