جهانگیری: در مبارزه با مفاسد اقتصادی هیچ خط قرمزی نداریم

کدخبر: 1023019

معاون اول رئیس جمهور در حاشیه نشست هیات دولت گفت: طی نامه‌ای از سوی سیف به بنده اعلام شد که منابع بزرگ مالی از بانک مرکزی در دولت گذشته برداشته شده است؛ اگر غیر قانونی بوده باید با فرد خاطی برخورد شود

به گزارش «نسیم»، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز یکشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که دولت یازدهم در مبارزه با مفاسد اقتصادی در طول این 2 سال چقدر موفق بوده است، گفت: در مبارزه با فساد من جدی هستم و کمترین تردیدی به خود راه نداده‌ام و دولت هم در خودش در مبارزه با فساد تردیدی راه نمی‌دهد و علتش هم آن است که متأسفانه وضعیت فساد در کشور بسیار بد شده است.وی افزود: اینکه گفته می‌شود یک مفاسد سیستمی سیاهی مثل یک موریانه به جان این کشور افتاده یک واقعیت است و همه باید همت کنند تا این موضوع اصلاح شود و البته رسانه‌ها هم خیلی می‌توانند نقش داشته باشند نباید بگذاریم این راه متوقف شود.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: من تعجب می‌کنم از برخی افرادی که از نظر سابقه خودشان را همواره پرچمدار مبارزه با فساد می‌دانستند اما الان کند شدند و چرا به مسائل جدی نمی‌پردازند؟

جهانگیری ادامه داد: وقتی گفته می‌شود موضوع بابک زنجانی بزرگترین فساد است اصلاً به اعتقاد من هیچ مورد مشابهی پیرامون این مسئله وجود ندارد و در گذشته هم گفتم این مورد فساد قرن است که البته بیان این مطلب هم یکی از بندهای شکایتی است که از من شده است.

وی افزود: من گفتم اگر کسی پیدا شد و فردی را معرفی کرد که یک دلار از بابک زنجانی بیشتر پول برده باشد من از مردم ایران بابت حرفی که زدم عذرخواهی خواهم کرد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من از عده‌ای تعجب می‌کنم که وقتی این مسئله یعنی موضوع بابک زنجانی و یا بحث دکل‌ها مطرح می‌شود سریع می‌آیند و می‌گویند یک موردی تخلفی هم در دولت‌های قبلی بوده و پسر فلان فرد هم بوده خوب وجود داشته باشد مگر ما گفتیم به مفاسد رسیدگی کنید و اگر به پسر فلان فرد رسیدید کار را جلو نبرید؟ و به آن تخلف رسیدگی نکنید یا اینکه فلان مقامی که احتمال دارد در این دولت باشد به مواردش رسیدگی نکنید ما هیچ خط قرمزی نداریم در بحث مباحث به هر کس رسیدید رسیدگی کنید و قوه قضاییه هم به تمامی موارد رسیدگی کند.

وی تأکید کرد: اینکه با شعار و حرف افراد را بدنام کنیم درست نیست هر کسی در این مفاسد در رده مدیریتی درگیر بوده باید مورد رسیدگی قرار گیرد و مصداق‌‌هایش هم بسیار زیاد است و من تا الان سعی کردم تا در مورد مدیران قبلی سخن نگویم و تا این لحظه خیلی از مسائل را نگفتم.

جهانگیری با بیان اینکه ما به دنبال بحث بگم‌بگم نیستیم، گفت: شما خودتان می‌دانید من حرفی را می‌زنم که یا وارد مرحله اجرا شده یا در قوه قضاییه در حال رسیدگی است.

وی با بیان اینکه ما در مسئله سومدیریت حرف‌های جدی داریم، اظهار داشت: اخیراً آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی نامه‌ای به بنده نوشت و اعلام کرد رقم بسیار بزرگی از منابع بانک مرکزی در طی سال‌های گذشته استفاده شده و الان دستگاه‌های نظارتی به بانک مرکزی فشار می‌آورند که ما این پول را برگردانیم که البته در این خصوص رئیس جمهور هم در این نامه رونوشت کردند که اگر این پول از بانک مرکزی طبق قانون برداشت شده برگرداندن این پول که البته توسط دولت قبل صورت گرفته جزو تعهدات این دولت است و باید برای بازپرداختش فکری کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: همچنین اگر این برداشت طبق قانون نبوده و همین ‌طوری رفته‌اند و از بانک مرکزی پول برداشته‌اند حتماً کسی که این تصمیم را گرفته تا این پول‌ها برداشته شود باید به دستگاه قضایی معرفی شود.

جهانگیری گفت: پیرامون این مسئله و برای بررسی این موضوع از دستگاه‌های نظارتی خواستم گزارش خود را درباره این مسئله به بنده ارائه کنند و من حتماً وقتی که این گزارش‌ها نهایی شد به اطلاع مردم خواهم رساند که این تخلف چگونه انجام شده است.

وی با تأکید براینکه ما باید مراقب باشیم که مسئله فساد و سومدیریت به هم گره نخوردند، تصریح کرد: آنجا که من می‌گویم 950 میلیارد دلار درآمد ارزی وجود داشته و چه شده است منظور من در بیان این مسئله سومدیریت‌ها است و آنجایی که مسئله بابک زنجانی گفته می‌شود معلوم است که مقصود فسادی است که رخ داده است. به هر حال باید در بررسی این تخلفات و موضوعات جدی باشیم و رسانه‌ها هم باید کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ما در این دولت پیش‌بینی کردیم که گلوگاه‌ها شناسایی شوند و امیدواریم که در این دولت اتفاق ناگواری نیفتد.

جهانگیری افزود: بنده در جلسه مدیران ارشد دولت هم گفتم برای ما اصلاً قابل قبول نیست که درباره این دولت گفته شود یکی از اتفاقات قبلی تکرار شده است.

وی با اشاره به انجام یک تخلف در سیستم بانکی کشور اظهار داشت: اینکه گفته شود 650 مورد چک بلامحل به یک روش و از یک بانک پرداخت شده که جمع این مبالغ به چند هزار میلیارد تومان می‌رسد حتماً در این میان مسائلی وجود داشته است که البته ما باید تمام این موضوعات را رسیدگی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سؤال که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای همسایه به خصوص پیرامون میدان‌های نفتی مشترک چیست و گفته شده اختلافاتی در این میان وجود دارد، بیان کرد: ما در مورد کشورهای همسایه و منطقه سیاست جدی‌مان تعامل سازنده است.

جهانگیری با بیان اینکه وزیر خارجه سعی کرده با سفر به کشورهای منطقه پیام صلح ایران را منتقل کند، افزود: همچنین در این سفرها سعی شده که به کشورهای همسایه و منطقه اعلام کنیم قدرت و اقتدار ایران اقتدار آنها هم است و این قدرت در جهت حاکمیت صلح و ثبات در منطقه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم ما می‌توانیم مسائلی که بین خودمان وجود دارد را با گفت‌وگو حل کنیم و اینکه با کشوری بر سر میدان‌های نفتی مشترک اختلاف‌نظر داشته باشیم طبیعی است و فکر می‌کنیم با مذاکره قابل حل است.

ارسال نظر: