آژانس گزارش سالانه خود را برای ۲۰۱۴ منتشر کرد

کدخبر: 1023764

مدیر کل آژانس در سال ۲۰۱۴ چهار گزارش با عنوان "اجرای توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی و شروط مربوطه مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران"را به شورای حکام ارائه کرد

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت: در سال 2012 بر خلاف قطعنامه مربوطه الزام آور شورای حکام و شورای امنیت، ایران شروط پروتکل الحاقی و ماده قانونی Code 3.1 بخش عمومی تدابیر فرعی در توافقنامه پادمانها را اجرا نکرد و همه فعالیتهای مرتبط با غنی سازی را تعلیق نکرد یا همه فعالیتهای مرتبط با آب سنگین را تعلیق نکرد.

ایران همچنین نگرانی‌های آژانس را درباره ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته ای خود برطرف نکرد. رفع این نگرانیها برای ایجاد اعتماد بین المللی به صرفا صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ضروری است.

در چارچوب همکاری ، آژانس و ایران بین ماههای نوامبر دوهزار و سیزده و مه دوهزار و چهارده ، درباره مجموعا هجده اقدام عملی که باید ایران در سه گام متوالی به عنوان بخشی از رویکردی برای حل همه مسائل کنونی و گذشته، انجام دهد ، توافق کردند.

تا پایان سال دوهزار و چهارده، ایران شانزده مورد از این اقدامات عملی را اجرا کرده بود و دو مورد عملی مربوط به ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته ای ایران که برای گام سوم چهارچوب همکاری توافق شده بود، هنوز اجرا نشده بود.

آژانس همچنین از ایران دعوت کرد تدابیر عملی جدیدی را به منظور رفع نگرانیها آژانس درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران ارائه کند تا در گام بعدی چارچوب همکاری اجرا شود. تا سی و یکم دسامبر دوهزار و چهارده ، ایران هیچ گونه تدابیری را ارائه نکرده بود .

از ژانویه دوهزار و چهارده، آژانس نظات و راستی آزمایی در رابطه با تدابیر مرتبط هسته ای که در طرح اقدام مشترک توافق شده میان چین، فرانسه، آلمان ، فدراسیون روسیه، انگلیس ، ایالات متحده آمریکا و ایران تشریح شده و هدف از آن «رسیدن به راه حلی جامع و درازمدت مورد توافق طرفین برای تضمین اینکه برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز خواهد بود» ، انجام داده است. اولین دوره طرح مشترک اقدام شش ماه بود. بیست و چهام ژوئیه دو هزار و چهارده ، طرح مشترک اقدام تا بیست و چهارم نوامبر دوهزار و چهارده تمدید شد و بعد از آن نیز تا سی ژوئن دوهزار و پانزده تمدید شد. کار آژانس در رابطه با طرح مشترک اقدام نیاز به تقریبا دو برابر شدن فعالیتهای راستی آزمایی آژانس داشت که پیش از آن در رابطه با توافقنامه پادمانی ایران و قطعنامه های مربوط شورای حاکم و شورای امنیت انجام می داد .

در حالیکه آژانس در سال دوهزار و چهارده به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در تاسیسات هسته ای و اماکن خارج از این تاسیسات که توسط ایران و براساس توافقنامه پادمانها اعلام شده بود، ادامه داد ، آژانس در موقعیتی نبود که بتواند تضمین معتبری درباره نبود مواد و فعالیتهای هسته ای اعلام نشده در ایران ارائه کند بنابراین آژانس نمی توانست نتیجه گیری کند که همه مواد هسته ای در ایران در فعالیتهای صلح آمیز بودند.

ارسال نظر: