عضو شورای عالی فضای مجازی: مسئله چالشی شوراهای موازی با حکم رهبری حل شد

کدخبر: 1024203

رسول جلیلی افزود: این شورا در شش ماه گذشته جلسه‌ای تشکیل نداده/ رئیس‌جمهور اگر صلاح بداند جلسه را تشکیل خواهد داد/ رؤسای قوای مقننه و قضائیه برای حفظ احترام رئیس جمهور جلسات شورا را تشکیل ندادند

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

رسول جلیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی در شش ماه گذشته جلسه ای تشکیل نداده است گفت: یک احتمال برای تشکیل نشدن جلسات در این مدت تمام شدن زمان عضویت برخی از اعضا می تواند باشد.

وی با بیان اینکه آخرین جلسه این شورا اسفند 93 تشکیل شد افزود: رئیس شورا رئیس دولت است و اگر صلاح بدانند جلسه را تشکیل خواهند داد.

عضو شورای عالی فضای مجازی این شورا را همسطح و هم رده شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و افزود: نگاهی به ترکیب شورا نشان از اهمیت آن، همچون دو شورای عالی دیگر دارد.

جلیلی با بیان اینکه طبق آیین نامه شورای عالی فضای مجازی در غیاب رئیس جمهور دو نائب رئیس شورا که رؤسای دو قوه هستند می توانند جلسات را تشکیل دهند و اداره کنند افزود: به نظر می رسد رؤسای قوای مقننه و قضائیه برای حفظ احترام رئیس جمهور در شش ماه گذشته جلسات شورا را تشکیل ندادند.

وی با بیان اینکه شوراهای موازی در دو سال گذشته مسئله ای چالشی بود و اختلاف نظرهایی وجود داشت گفت: با حکم مقام معظم رهبری ایشان برخی موارد را تعیین تکلیف کردند و این اختلاف نظر تمام و مسئله حل شد.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه این شورا در سال اول مشغول تصویب آیین نامه و ساختارهای خودش بود که شکل بگیرد افزود: در پایان سال اول شورا مصوبه بسیار مهمی برای انتقال مراکز داده از خارج به داخل کشور داشت.

جلیلی گفت: هم دولت دهم و هم دولت یازدهم امکانات انتقال محتواهای ایرانی از خارج به داخل را فراهم کردند اما آنطور که انتظار می رفت ظرف سه سال هیچ داده ای که از خارج از کشور نداشته باشیم اتفاق نیفتاد.

وی مرکز ملی فضای مجازی را ابزار نظارتی شورای عالی دانست و افزود: این مرکز می تواند در مواردی که دستگاههای اجرایی مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرا نکنند به مجاری قانونی شکایت کند.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به مصوبه شورا برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات گفت: اسفند 90 مقام معظم رهبری این مسئله را به شورای عالی ابلاغ کردند و در سال 92 تعریف دقیق آن مشخص و مقرر شد، وزارت ارتباطات در برنامه پنج ساله آنرا اجرایی کند.

جلیلی با اشاره به اختلاف مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در زمینه شبکه ملی اطلاعات افزود: این اختلاف بر سر آن است که طرح دقیق اجرایی برای این شبکه توسط وزارت ارتباطات به نهاد نظارتی ارائه نشده است.

وی افزود: بخشی دیگر از این اختلافات اختلاف سلیقه و همچنین برداشتها از شبکه ملی است.

عضو شورای عالی فضای مجازی این شورا را نهادی نوپا دانست و علت نداشتن اقدامات مؤثرتر را هم پوشانی های شورای عالی با مجلس ،‌ دولت ،‌ وزارت ارتباطات و شورای عالی فن‌‌‌‌ آوری دانست.

جلیلی گفت: ما هم به شورای عالی فضای مجازی نقد بسیار داریم اما نباید این نقد خالی از انصاف باشد و می توان گفت که در این زمینه کم توجهی هایی شده است.

ارسال نظر: