موسوی: فساد کرسنت در تاریخ بی‌نظیر است اما هر کس در مورد آن صحبت کند با او برخورد می‌شود

کدخبر: 1024373

مدیرعامل خبرگزاری فارس در نشست اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: پشت صحنه اصلی دلالان دکل سه نفر هستند که یکی از آنها پسر زینت‌الوزرای دوره اصلاحات است

به گزارش خبرنگار «نسیم» سید نظام الدین موسوی در همایش ستیز با استکبار که از سوی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار می‌شود، گفت: زمانی فضای دانشجویی کشور در انحصار یک طیف خاص سیاسی بود که با نفوذ و جریان‌های مخالف جمهوری اسلامی برخی تشکل‌ها دچار اعوجاج و دگردیسی سیاسی و معرفتی شده بودند که در همان زمان یکی از تشکل‌هایی که توانست فضای انحصار را بشکند و اجازه ندهد که کسی احساس کند دانشگاه ملک شخصی اوست، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بود .

وی افزود: من شاهد بودم در دانشگاه تهران نحوه برخورد تشکل‌ها و گروه‌های انحصارطلب با جامعه اسلامی دانشجویان چگونه بود و اعضای این تشکل دانشجویی چگونه با منطق استقامت کردند .

موسوی ادامه داد: در همان زمان حتی برخی مسئولان دانشگاه که باید حمایت می‌کردند نیز قاطعانه به میدان نیامدند و حتی تلویحا از گروه‌های انحصارطلب حمایت کردند ولی فضا به نحوی دگرگون شد که گروه‌های مدعی پرچم‌داری انحصاری مبارزه با آمریکا و دفاع از خط امام (ره) به سرنوشتی رسیدند که ما باید آرزو کنیم خداوند هرگز چنین سرنوشتی را برایمان رقم نزند .

وی با بیان اینکه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در کنار برخی دیگر از تشکل‌ها توانستند پرچم‌‌دار و علمدار خوبی برای جریان دانشجویی باشد، اظهار داشت: این تشکل‌ها عقیده ‌طلب و عقل‌گرا بودند با اینکه در ابتدای شکل‌گیری این تشکل برچسب‌های مختلفی زده می‌شد و طرف مقابل سعی می‌کرد این تشکل را سرمایه‌سالار و طرفدار زر و زور و یک عده بچه پولدار دانشجو جلوه دهد ولی حقیقتا این برچسب به اعضای اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نچسبید و اعضای اتحادیه با موضع‌گیری‌های پویا و متناسب فضای اسلامی و انقلابی نشان دادند که اهل مبارزه هستند و آنچه برایشان اهمیت دارد شاخص‌های انقلابی و اسلامی است نه شاخص‌های دیگر؛ دلیل ماندگاری این تشکل و فشارهایی که بر این تشکل تحمیل می‌شود نیز همین است .

* اهمیت موضوع رسانه در شرایط فعلی دنیا

مدیرعامل خبرگزاری فارس، پیرامون اهمیت موضوع رسانه در شرایط و فضای فعلی دنیا، گفت: برخی می‌گویند در شرایط جنگ نرم یکی از ابزارهای مهم رسانه است و در شرایطی که مقام معظم رهبری بارها جنگ نرم را به عنوان یکی از مسائل اصلی و شاید اصلی‌ترین مسئله نظام برای مواجهه با دنیای سلطه برشمردند رسانه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا رسانه یکی از ابزارهای جنگ نرم است .

وی اضافه کرد: البته در شرایط جنگ سخت نیز ناگزیر به استفاده از رسانه هستیم زیرا پیش بردن جنگ سخت هم بدون همراهی ابزار رسانه ممکن نیست. یعنی رسانه همگام با ابزارهای جنگ سخت کاربرد دارد .

موسوی با بیان اینکه همواره در جنگ‌ها یکی از تکلیف‌های جنگی عملیات روانی بوده است، عنوان کرد: در دوران جنگ جهانی دوم در کنار ابزارهایی مانند بمب، موشک و تانک ابزار رسانه یکی از ابزارهای اصلی بوده است به طوری که گسترش کاربرد ابزارهایی مانند رادیو و تلویزیون مرهون تلاش کشورهای رقیب و ارتش‌ها و نیروهای دفاعی و نظامی برای تأثیرگذاری بر دشمن بوده است .

موسوی ادامه داد: البته بخشی از دلیل استفاده از رسانه ناشی از نیاز مردم بوده ولی بخش دیگری از آن به منظور ایجاد عملیات روانی شکل گرفته است .

وی با بیان اینکه گوبلز وزیر تبلیغات آلمان هیتلری توانسته بود از ابزار رسانه برای مرعوب کردن رقیب استفاده کند، گفت: بسیاری از خبرگزاری‌های مهم دنیا در مقاطعی رشد یافته‌اند که آن کشور به عملیات روانی در کنار کار نظامی نیاز داشت و کشورها احساس کردند که هم در بحث تهدید و هم در بحث اقناع نیاز به رسانه دارند و نخستین اقدام برای فروپاشیدن صحنه نظامی یک کشور تهدید است، بلایی که بر سر آلمان‌ها و ژاپنی‌ها آوردند نیز به همین صورت بود .

وی با اشاره به سالگرد حمله آمریکا به ناکازاکی گفت: منتظر بودیم در روز سالگرد‌، آمریکایی‌ها از آن فاجعه عذرخواهی کنند ولی برای چندمین بار نخست‌وزیر ژاپن عذرخواهی کرد یعنی با قدرت اقناع رسانه‌ای ملتی را مقهور کرده‌اند .

موسوی ادامه داد: در جنگ دوم آمریکا به عراق و بخشی در جنگ اول معروف بود که بغداد را پیش از اینکه نیروی نظامی آمریکا ساقط کند خبرگزاری CNN فتح کرده بود .

وی افزود: تنها رسانه‌ای که حق داشت در میدان جنگ در خط اول حضور یابد CNN بود و حتی رسانه‌های آمریکایی حق نداشتند عکس پیکر مجروح یک سرباز آمریکایی را نشان دهند به طوری که یکبار یکی از عکاسان چنین عکسی را در صفحه شخصی خود منتشر کرد و بازداشت شد .

موسوی گفت: در مورد صدام، ارتش بعث به یک ناباوری نسبت به رژیم رسیده بود که از درون نابود شد و یک عملیات روانی سبب فروپاشی ساختار ارتش عراق شد .

* استفاده گروه‌های تروریستی از ابزار رسانه

موسوی با اشاره به استفاده گروه‌های تروریستی از ابزار رسانه، گفت: حتی گروه‌هایی که به لحاظ فکری دچار تحجر هستند از عملیات روانی رسانه‌ای استفاده می‌کنند به طوری که داعش از طریق ارعاب نفوذ می‌کند، برخی می گویند چرا داعش خشونت‌های آشکار که در وجهه خودش تأثیر دارد را منتشر می‌کند، باید بگوییم این کار برای ایجاد رعب انجام می‌شود .

مدیرعامل خبرگزاری فارس، عنوان کرد: البته کشوری مانند ایران که از ارتش، سپاه و بسیج قدرتمندی برخوردار است از این عملیات آنها نمی‌ترسد چرا که ایران تجربه دفاع مقدس دارد، فتنه‌ها دیده است و امثال حاج‌قاسم‌ها را دارد که جان‌شان را در کف دست خود قرار دادند بنابراین ارتش ایران در دل خطر می‌رود ولی در برخی کشورها با یک تلنگر و تهدید، آرامش و آرایش سیستم نظامی‌اشان را به هم می‌ریزد .

وی افزود: با اینکه لشکرهای متعددی از ارتش عراق حضور داشتند ولی به واسطه هراس داعش برخی نظامیان عراقی زودتر از مردم از صحنه گریختند و داعش در این قصه عملیات روانی «النصر بالرعب» را پیش می‌برد یعنی پیروزی با رعب‌افکنی .

* اگر سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی نباشند داعش هم وجود ندارد

موسوی ادامه داد: البته من اطمینان دارم که یکی از دلایلی که بسیاری از افراد می‌گویند که پشت صحنه گروهی مانند داعش یک سرویس امنیتی مدرن و با تجربه است همین موضوع است،‌ صورت داعش، متحجر و خشک‌مغز است و از چنین عناصری این تکنیک‌های عملیات روانی برنمی‌آید. بنابراین پشت صحنه داعش یک سرویس مدرن باتجربه است. یعنی اگر سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی نباشند داعش هم وجود ندارد .

مدیرعامل خبرگزاری فارس، با بیان اینکه دلیل اهمیت رسانه پیامی است که منتقل می‌شود، گفت: رسانه به خودی خود یک ابزار مهم نیست و پیام منتشر شده بسیار مهم است، البته برخی ژورنالیسم را یک ابزار غربی می‌دانند و گسترش ژورنالیسم را درست نمی‌دانند،‌ برخی معتقدند به کلی ابزار مدرنیته را کنار بگذاریم زیرا توسعه مدرنیته سنت و دین را کمرنگ می‌کند ولی به نظر من رسانه فقط یک ابزار است و ما باید از ابزار رسانه استفاده کنیم .

وی با اشاره به وجود رسانه‌های سنتی و مدرن عنوان کرد: گاهی روش انتقال پیام از معنای متداول و کلاسیک رسانه با اهمیت‌تر است، هیأت مذهبی، نمازجمعه و حتی مدارس می‌توانند یک رسانه باشند، فضای رسانه‌ای به نحوی است که اگر شما استفاده نکنید در انتقال پیام دچار لکنت می‌شوید و دیگران افکار عمومی دنیا را تسخیر می‌کنند .

موسوی با بیان اینکه صهیونیست‌ها به عنوان یکی از اقلیت‌های قومی و مذهبی دنیا با حدود 12 میلیون جمعیت عناصر مهم رسانه‌ای را در اختیار گرفته‌اند، گفت: صهیونیست به ابزارهای رسانه ای و مالی توجه بسیاری دارد به طوری که در ماجرای جنگ جهانی دوم شاید نزدیک به 50 میلیون نفر در دنیا کشته شدند ولی آنچه از این جنگ برجسته شد مسئله هولوکاست بوده است .

وی ادامه داد: در ایران ده‌ها هزار نفر بر اثر قحطی ناشی از جنگ جهانی دوم از بین رفتند و شوروی سابق نیز تلفات بسیاری داد ولی نفوذ گسترده صهیونیست در بدنه اروپا و آمریکا به طوری است که حتی اروپا و آمریکا خود را موظف می‌دانند در هر مسئله‌ای موافقت صهیونیست را بگیرند که این مسئله به دلیل برتری رسانه‌ای صهیونیست است .

* صنعت ساختن افکار عمومی از سوی رسانه‌های صهیونیست خلق شده است

موسوی با بیان اینکه صنعت ساختن افکار عمومی از سوی رسانه‌های صهیونیست خلق شده است، گفت: به طور مثال در سوریه یک کودک سوری مظلومانه در قصه مهاجرین پناهنده غرق شده است، این کودک سوری کرد بوده یعنی اهل کوبانی یا همان عین‌العرب بوده است که مسائل کوبانی هیچ ارتباطی به دولت سوریه ندارد و دولت سوریه مسائل کوبانی را به خودشان واگذار کرده است و حتی زمانی که شهر کوبانی در معرض شدیدترین حملات داعش بود و چندین بار محاصره شد، سقوط کرد و دوباره آزاد شد دولت ترکیه که مؤتلف اصلی آمریکاست اجازه نداد حتی هلی‌کوپترهای دولت سوریه برای کمک به کوبانی اعزام شوند .

وی افزود: حالا این کودک را به یک نماد و نشانه تبدیل کردند که دولت سوریه را زیر سوال ببرند و بگویند این نتیجه رفتارهای دولت سوریه است. یعنی پله اول را نشان نمی‌دهند و نمی‌گویند چه کسی باعث شد که این وضعیت پیش بیاید و قضیه را از پله دوم تعریف می‌کنند .

موسوی گفت: در حال حاضر معارضان اصلی دولت سوریه چه کسانی هستند؟ آیا شیعه هستند؟ اهل سنت هستند؟ مسیحی هستند؟ اینها داعش و القاعده هستند و بقیه گروه‌ها نیز دنباله همین دو گروه به شمار می‌آیند، تروریست‌ها با حمایت آمریکا و عربستان و ترکیه فضایی ایجاد کردند که در کشور آرام سوریه که تمام گروه‌ها در آن زندگی می‌کردند آشفتگی ایجاد شود و حالا می‌گویند اگر بشار اسد می‌رفت این اتفاقات رخ نمی‌داد، حتی در داخل کشور ما هم برخی این مسئله را مطرح می‌کنند .

موسوی گفت: دو شهرک شیعه نبل و الزهرا نزدیک 4 سال در بدترین محاصره هستند و حدود سه هزار شهید دادند و در دو شهرک فوعه و کفریا نیز بدترین شرایط حاکم است چرا دنیا به فکر این‌ها نیست؟ در روستایی علوی‌نشین، داعش حمله کرده بود و 80 نفر را سر بریدند که BCC این تصویر را به عنوان جنایت رژیم بشار اسد مخابره کرد و برخی در داخل ایران نیز مرعوب شدند و حتی برخی پزشکان اصلاح‌طلب به بشار اسد نامه نوشتند که کنار برود .

موسوی کنار رفتن دولت سوریه را در این شرایط خیانت عنوان کرد و گفت: در سومالی یک کشور بدون حکومت به بهشت تروریست‌ها تبدیل شده است و حالا برای سوریه نیز چنین وضعیتی طلب می‌کنند .

وی افزود: این همه کودک در غزه کشته می‌شوند در یمن ده‌ها کودک و زن به خاک و خون کشیده شدند اما سران و رسانه‌های غربی سکوت کردند،‌ دیروز ارتش یمن حمله موشکی را به پادگان محل استقرار نیروهای ائتلاف آغاز کرد و 45 نفر از افراد نظامی امارات کشته شدند که اوباما پیام تسلیت صادر کرد .

* مسئله نفوذ دشمن بسیار مهم است

موسوی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: نمی‌خواهم هیچ جریان و گروهی را به همکاری با دشمن متهم کنم ولی مسئله نفوذ دشمن بسیار مهم است و اینکه مقام معظم رهبری می‌گوید پس از برجام دشمن به دنبال نفوذ است بر اساس اخبار روشن و مشخص بیان شده است و مقام معظم رهبری بدون دلیل مسئله‌ای را مطرح نمی‌کنند .

مدیرعامل خبرگزاری فارس، گفت: پس از ماجرای برجام برخی رسانه‌ها سراغ مسائلی رفتند که گویا فضای جدیدی به وجود آمده است، مسئله برجام فارغ از اینکه نتیجه مذاکرات درست بوده یا غلط یک موضوع حساس است و ما نباید خوش‌بینانه وارد هر مسئله‌ای بشویم .

* فسادی که در کرسنت اتفاق افتاد در طول تاریخ ایران بی نظیر است

وی ادامه داد: از من شکایت کرده‌اند که راجع به کرسنت صحبت نکنم ولی فسادی که در کرسنت اتفاق افتاد در طول تاریخ ایران بی نظیر است. به طوری که طبق گفته وزیر ارشاد بیش از 13 میلیارد دلار خسارت است و اجازه نمی‌دهد رسانه‌ها مطلبی پیرامون این موضوع بنویسند و در طرف مقابل مسئله دکل حفاری 78 میلیون دلاری را در فضای رسانه‌ها به نحوی مطرح می‌کنند که گویا نیروهای اصولگرا عامل آن بوده‌اند .

* پشت صحنه اصلی دلالان دکل سه نفر هستند که یکی از آنها پسر زینت‌الوزرای دوره اصلاحات است

موسوی با بیان اینکه اصل ماجرای دکل حفاری 10 ماه پیش در خبرگزاری فارس درج شد، گفت: پشت صحنه اصلی دلالان دکل سه نفر به نام‌های " ش "، " ط " و " م " هستند که آخری پسر زینت‌الوزرای دوره اصلاحات است .

وی ادامه داد: عقبه این سه نفر چه کسانی است؟ وضعیت پسر وزیر لندن‌نشین و اینکه به چه جریانی وابسته‌اند که مشخص است، اما پس از انتشار عقبه دو نفر دیگر در خبرگزاری فارس،‌ یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب صفحه نخست خود را به تبرئه این دو نفر اختصاص داد و جالب اینکه زمانی که در این روزنامه اعلام شد که این فرد بی گناه است فردای همان روز وی بازداشت شد .

موسوی اظهار داشت: گفتند آقای " ط " در خارج کشور است ولی اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین فرد در ماجرای دکل همین آقا است،‌ در حالیکه تیتر نخست روزنامه‌ها به مسائل پیش پا افتاده اختصاص نمی‌یابد ولی تیتر نخست روزنامه سیاسی اصلاح‌طلب به یک متهم دکل نفتی اختصاص یافت .

وی با بیان اینکه امروز با گسترش شبکه‌های اجتماعی هر فرد می‌تواند یک رسانه باشد، گفت: تیراژ برخی روزنامه‌ها در کشور حدود دو هزار تیراژ است ولی یک فرد با یک شبکه اجتماعی در گروه‌های مختلف می‌تواند رسانه‌ای با همین تعداد مخاطب داشته باشد .

موسوی با اشاره به استفاده دشمن از شگرد «مارپیچ سکوت» گفت: زمانی که در یک گروه غلبه با یک نگاه خاص است، بقیه افراد سعی می‌کنند اگر مخالفتی دارند مطرح نکنند و سکوت کنند که به این مسئله مارپیچ سکوت می‌گویند و اینکه هر روز یک رسانه جدید خلق می‌شود به این دلیل است که مارپیچ سکوت ایجاد شود .

وی ادامه داد: استفاده ا تیترهای همسان در عالم روزنامه‌نگاری یک خطای فاحش حرفه ای است، ولی می بینیم در بسیاری موارد، چندین روزنامه تیترهای کاملاً یکسان دارند که این مسئله برای القای اکثریت بودن و منفعل کردن نیروهای انقلابی است .

موسوی ادامه داد: اینکه برخی گروه‌ها به لشکرکشی خیابانی اصرار دارند نیز برای این است که بگویند ما بسیار هستیم و بقیه را مجبور به سکوت کنند .

موسوی با بیان اینکه اعضای تشکل‌های دانشجویی رسالت سنگینی بر عهده دارند، گفت: حرف‌تان را بزنید و خجالت نکشید. همانطور که مقام معظم رهبری به دولتمردان فرمودند که از دفاع از ارزش‌های انقلابی خجالت نکشند، ما نباید بترسیم باید محکم بایستیم و حرف‌مان را بزنیم. با همین حرف‌ها نگاه انقلاب و پیام امام پیش می‌رود .

وی ادامه داد: امام خمینی در مقطعی در حوزه علمیه غریب بود ولی پیام خود را شروع کرد و به نتیجه رسید به طوری که حزب توده نیز خود را خط امامی می‌خواند .

وی افزود: در حوزه دانشگاه، تشکل دانشجویی پیشرو است و مقام معظم رهبری صریح‌ترین سخنان را در میان دانشجویان عنوان می‌کنند بنابراین از جریان دانشجویی توقع می‌رود که با منطق بر حرف‌های خود پافشاری کنند .

ارسال نظر: