گزارش ویژه:: اختلاف رئیس کمیته اخلاق و رئیس فدراسیون فوتبال به دلیل "خالکوبی"

کدخبر: 1024436

چرا حکم کمیته اخلاق در مورد دعوت سردار آزمون و اشکان دژاگه با واکنش کفاشیان همراه شد؟/ کمیته اخلاق صلاحیت رسیدگی به پرونده بازیکنان شاغل در لیگ‌های خارج از کشور را دارد؟

گروه ورزشی «نسیم»، هرروز که به انتخابات فدراسیون فوتبال نزدیک می‌شویم، اختلاف‌ها در بین ارکان مختلف این فدراسیون بیشتر می‌شود. این اختلاف‌ها نشان می‌دهد ارکان فدراسیون فوتبال در ماه‌های منتهی به انتخابات فدراسیون شکل منسجمی ندارند.

یکی از این موارد روز گذشته و زمانی اتفاق افتاد که کمیته اخلاق سردار آزمون و اشکان دژاگه را به خاطر نمایان کردن خالکوبی‌های‌شان به این کمیته دعوت کرد. این اتفاق بی تردید شوک خبری روز گذشته بود که کمیته اخلاق قصد داشت به این وسیله روی بازیکنان ملی‌پوش اعمال قدرت کند اما تنها چند ساعت بعد از انتشار این خبر رئیس فدراسیون فوتبال نسبت به آن واکنش نشان داد. علی کفاشیان در پایان نشست هیأت رییسه سازمان لیگ که روز گذشته برگزار شد، اعلام کرد که کار کمیته اخلاق برای طرح چنین موضوعی درست نبوده است. حداقل نتیجه‌ای که می‌توان از حرف های کفاشیان گرفت این است که ارکان مختلف فدراسیون فوتبال در این روزها با رییس فدراسیون فوتبال هماهنگ نیستند. البته این که کمیته اخلاق این قدرت را دارد که به بازیکنانی که در خارج از کشور بازی می کنند، قانون داخلی کشور را تحمیل کند یا نه موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سکوت عجیب محمدزاده در مورد حرف‌های کفاشیان انتقاد کفاشیان از دعوت دژاگه و سردار آزمون به کمیته اخلاق می‌تواند استقلال این کمیته را زیر سوال ببرد. طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، کمیته اخلاق نهادی است خارج از فدراسیون که وظیفه‌اش نظارت بر مسائل اخلاقی است. در واقع این که علی کفاشیان اعلام کرده که محمدزاده پیش از اعلام خبر باید با او مشورت می کرد به نوعی این کمیته را وابسته به خود می کند که بر طبق اساسنامه خلاف قانون است. اما نکته جالب تر این جاست که رئیس کمیته اخلاق وانمود می‌کند که از حرف‌های علی کفاشیان خبر ندارد و البته حاضر نیست در این باره اظهار نظر دقیقی انجام بدهد: "من از حرف های آقای کفاشیان خبر ندارم. اجازه بدهید اول دقیقا بررسی کنم و بعد در این باره نظر بدهم."

قدرت کمیته اخلاق در مورد بازیکنان شاغل در خارج از کشور اما فارغ از این که آیا کمیته اخلاق می‌تواند برخلاف نظر علی کفاشیان رایی را صادر کند یا نه، این سوال به وجود می‌آید که آیا قانون به این کمیته اجازه می‌دهد که در مورد بازیکنان شاغل در لیگ‌های خارجی رایی را صادر کند یا نه. به هرحال این 2 بازیکن هم اکنون در لیگ قطر و روسیه بازی می کنند و احتمالا احضار این 2 بازیکن به کمیته اخلاق تاثیری روی آنها نخواهد داشت چراکه بلافاصله بعد از بازی های تیم ملی باید به تیم های باشگاه هایشان برگردند. با این حال محمدزاده در این باره نظر متفاوتی دارد: "ما می توانیم در مورد آنها رای صادر کنیم چون آنها بازیکنان این مملکت هستند. پس باید قوانین عرف کشورما را رعایت کنند. مطمئنا زمانی که آنها به ایران برگردند باید به کمیته اخلاق بیایند و توضیح بدهند."

خالکوبی جرم است؟ شاید اصلی ترین سوالی که در این باره به وجود می آید این است که آیا خالکوبی جرم است؟ این سوالی است که فقط کمیته اخلاق می‌تواند در مورد آن توضیح بدهد چراکه به جز بیشتر بازیکنان خارجی شاغل در ایران، جدیدا خالکوبی در بین بازیکنان ایرانی هم به یک موضوع اپیدمی تبدیل شده است.

علی اکبر محمدزاده در این باره می گوید: "موضوع خالکوبی موضوعی نیست که ما به طور دقیق و جزئی به آن ورود کنیم. ماجراهایی مثل رشوه و تبانی را به ما تا آخرش پیگیری می کنیم و به نتیجه نهایی می رسیم اما در مورد خالکوبی چنین کاری نمی کنیم. ما هرگز به فوتبالیست ها نمی‌گوییم که خالکوبی نکنند. ما از آنها خواسته ایم که قسمت هایی از بدنشان را که خالکوبی کرده اند را بپوشانند. به هرحال این موضوع با عرف جامعه ما مغایرت دارد و بازیکنان هم باید آن را رعایت کنند."

همچنان خارجی ها جریمه می‌شوند؟ با شروع لیگ پانزدهم در بین بازیکنان خارجی لیگ کسانی دیده می‌شوند که روی بدن‌های شان خالکوبی دارند. با این حال هنوز کمیته اخلاق واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است. این در حالی است که در سال های گذشته معمولا بازیکنان مجبور بودند قسمت‌های خالکوبی دار بدن شان را بپوشانند.

رئیس کمیته اخلاق در این باره هم می‌گوید: بی تردید بازیکنان خارجی لیگ هم باید از قوانین لیگ داخلی تبعیت کنند چون بازیکنان ایرانی هم وقتی به خارج از کشور می روند باید از قوانین لیگ آن کشور پیروی کنند. قطعا بازیکنان خارجی لیگ اگر قوانین را رعایت نکنند ما می توانیم به آنها برخورد کنیم و البته اقدامات لازم را هم در این باره انجام می‌دهیم.

ارسال نظر: