صالحی: مجلس با بررسی خوب و نه دخل و تصرف، به برجام بپردازد

کدخبر: 1024517

رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: آیا باید معاهده‌ای که قبلا تصویب شده را دوباره برای بررسی و تصویب به مجلس ببریم؟/ تا پایان سال کلنگ دومین نیروگاه هسته‌ای در بوشهر به زمین زده می‌شود

به گزارش «نسیم»، فارس نوشت:

علی‌اکبر صالحی در مراسم افتتاح و بهره‌‎برداری از ورودی طرح جامع (تقاطع غیر همسطح) منطقه هسته‌ای اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: امروز صحبت بده کاملا شخصی است و از جانب مسئولیتم سخن نمی‌گویم اما باید گفت مجلس اختیار خودش را دارد و تصمیم خودش را می‌گیرد.

وی افزود: یکبار معاهده ان.پی.تی را در مجلس به تصویب رساندیم که آن هم یک توافق‌نامه بود و طی آن تعهداتی را پذیرفتیم.

صالحی با اشاره به لزوم توجه به تعهدات پذیرفته شده در معاهده ان.پی.تی تاکید کرد: باید به این مسئله توجه کنیم وگرنه در چارچوب ان.پی.تی و توافق‌نامه پادمان با آژانس انرژی اتمی اختلاف پیدا می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به تعهداتی که قبلا در معاهده ان.پی.تی پذیرفته‌ایم و به تصویب مجلس رسیده است، تکالیفی بر عهده کشور بوده که مذاکرات کنونی نیز تلاش برای رفع اختلافات در قالب همان معاهده است.

وی با بیان این که موضوعی که یکبار به تصویب مجلس رسیده را نمی‌توان دوباره تصویب کرد، اظهارداشت: آیا باید معاهده‌ای که قبلا تصویب شده را دوباره برای بررسی و تصویب به مجلس ببریم.

صالحی با ذکر مثالی در این باره ادامه داد: برای مثال یک فروشنده و یک خریدار قراردادی را باهم امضا کرده و به تایید محضر می‌رسانند ولی بعدا تبصره‌ها و ملاحظاتی به این قرارداد اضافه می‌شود در این حالت دوباره نیاز نیست قرارداد از نو نوشته شده و به تایید برسد، بلکه در قالب همان قرارداد امضا شده قبلی مواردی که بار حقوقی نیز دارند به تعهدات طرفین اضافه می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به نوع نگاهی که مجلس باید در تصویب برجام داشته باشد، تصریح کرد: برجام جوانب ایجابی فراوانی دارد و با ورود نمایندگان محترم مردم به جزئیات این مسئله، امیدواریم با همت آنان برجام به سرانجام نیکوی خود برسد.

وی ادامه داد: تمام تلاش تیم مذاکره کننده در این جهت بود که در برجام منافع و حاکمیت ملی رعایت شود و به قول برادر عزیزم دکتر ظریف، ادعا نمی‌کنیم برجام ایده‌آل است.

صالحی با تاکید بر اینکه فعالیت هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت، گفت: این توافق برای طرف مقابل هم ایده‌آل نیست اما آنچه مهم است فعالیت هسته‌ای ادامه پیدا کرده و با مختصر محدودیتی که پذیرفته شده نشاط هسته‌ای از بین نمی‌رود.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: بنابراین مجلس با بررسی خوب و نه دخل و تصرفی که خدای ناکرده به گونه‌ای باشد که طرف مقابل مقصر اصلی در شکست مذاکرات را ایران معرفی کند، به برجام بپردازد چرا که در غیر این صورت همه چیز را از دست می‌دهیم.

وی با اشاره به تجربه نمایندگان مجلس و لزوم بهره‌گیری از این تجارب سیاسی اظهار کرد: نمایندگان مجلس با اشراف و شم سیاسی و تجربه متراکم در ابعاد مختلف سیاسی و حقوقی نمی‌گذارند مسائل به گونه‌ای پیش برود که متضرر بشویم.

صالحی در رابطه با طرح‌های در دست اجرای سازمان تحت امر خود، گفت: قرارداد دو نیروگاه هسته‌ای با روسیه منعقد شده و مقدمات کار و طراحی آن آغاز شده است.

وی افزود: روی زمین نیروگاه که در بوشهر واقع شده، از نظر خاک‌شناسی و احتمال زلزله در حال بررسی هستیم و تا پایان امسال کلنگ دومین نیروگاه هسته‌ای به زمین زده می‌شود.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در پایان بیان داشت: سومین نیروگاه نیز دو سال بعد از بهره‌برداری نیروگاه دوم، کلنگ‌ زده خواهد شد.

ارسال نظر: