وزیر خارجه اسپانیا: چهره اتحادیه اروپا با مساله پناهجویان و تروریست‌ها خدشه دار شده

کدخبر: 1024532

مارگایو در نشست خبری مشترک با ظریف گفت: ما طرفدار یک همه‌پرسی با مشارکت همه طرف‌های درگیر در سوریه هستیم/ اسپانیا مصمم است تا حداکثر سهمیه را از پذیرش پناهندگان داشته باشد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، "خوزه مانویل گارسیا مارگایو" در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف گفت:

همانطور که ظریف فرمودند بار دوم است که ما خدمتشان هستیم ممنونیم از مهمان نوازی شان امروز شاهد حضور یک هیئت بلند پایه و گسترده از اسپانیا هستیم برای گسترش روابط با ایران.

از اهداف این سفر بررسی بحران مهاجرات و آوراگان منطقه است.

بر اساس توافق هسته‌ای که ایران موفق شد با 5+1 منعقد کند راه برای همکاری‌های بین المللی باز شده است.

برای 26 اکتبر ما نشستی داریم تا بتوانیم مقرراتی را بر اساس انعقاد قرار داد هسته‌ای در ارتباط با مسائل سیاسی موافقت کنیم که هر دو وزارتخانه در واقع تبادل هیئت ها را با هم بررسی کنند و یک تفاهم نامه‌ای بر اساس مشاوره سیاسی مداوم و منظم و مستمر بنا داریم امضاء کنیم و راه‌های مختلف همکاری در همه زمینه‌های ممکن را بررسی کنیم.

موضوع پناهنگان و آوارگان جنگی یکی از نکات مهم امروز جهان هست؛ یکی از اهداف من از سفر به تهران هم در واقع علاوه بر گسترش روابط دو جانبه بررسی مسائل منطقه‌ای و بحران مهاجرت و آوارگان و مسائلی که مردم بی پناه در منطقه دارند تحمل می‌کنند، بوده است.

متاسفانه این فاجعه انسانی که به دنبال این خطر و تهدید گروه‌های تروریستی در منطقه ایجاد شده به یکی از مسائل مهم منطقه و جهان تبدیل شده است و امیدواریم بتوانیم قدم های مشترکی برای حل این معضل انسانی برداریم.

به دلیل بعضی از نظرات نامناسب و غیر انسانی، مساله پناهجویان و حضور تروریست ها چهره برخی کشورهای اروپایی خدشه دار شده است

ما اعلام همبستگی می کنیم با همه پناهندگان و امیدواریم بتوانیم اقدامات مشترکی با ایران انجام دهیم.

جمعیت سوریه 22 میلیون است و متاسفانه به خاطر این بحران منقسم شدند و به خاطر همین فاجعه الآن ما شاهد بحران انسانی شدیم به خاطر مهاجرت و پناهندگی‌هایی که صورت گرفته است.

متاسفانه این حرکت های تروریستی در خیلی از کشورهای منطقه آسیب به مردم رسانده در واقع ارقام بسیار بالا و تکان دهنده ای است و متاسفانه 22 میلیون جمعیت سوریه واقعاً نیازمند کمک همه جانبه هستند.

ما به دنبال این هستیم که هر چه سریعتر بحران سوریه را به نحو مسالمت آمیزی حل کنیم.

هر طرح و نقشه‌ سیاسی که مد نظر باشد و مورد توافق باشد مهم این است که ما به این بحران ها پایان بدهیم لذا اتحادیه اروپا باید بر اساس اصول اولیه اخلاقی در واقع اهتمام بیشتری در این رابطه بورزد.

متاسفانه اسپانیا در میان کشورهای اتحادیه سهمیه‌ بیشتری دارد تا در ارتباط با آوارگانی که به اروپا پناه آورده‌اند انجام بدهد ما البته شاهد مهاجرت یک سری افراد از یمن از شمال آفریقایی هستیم. ما به دنبال این هستیم که موضعی انسانی و اخلاقی و قابل قبول از خود بروز بدهیم.

فقر در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی جامعه بشری هست؛ تغییرات سیاسی ریشه‌های اصلی مهاجرت ها هست که ما بتوانیم موضع درستی در این رابطه بگیریم.

در مورد تقویم قراردادها و تفاهم نامه و سفرها صحبت کردیم.

و اسپانیا بر اساس قطعنامه 1737 بنا دارد کمیته‌ای را تشکیل بدهد تا بتواند برای باز شدن راه برای همکاری با ایران کمک کند و بر این اساس ما بتوانیم تحریم هایی که بر ایران اعمال شده را لغو کنیم.

اسپانیا یکی از کشورهای نزدیک به لحاظ فرهنگی تاریخی به ایران است. اسپانیا می تواند شریک اقتصادی خوبی برای ایران باشد.

ایران نقش بسیار مهمی در ثبات و امنیت و صلح در منطقه دارد.

ایران بسیار مهم است و بیش از 80 میلیون جمعیت دارد جایگاه ایران برای کسی پوشیده نیست دومین یا سومین کشوری است که دارای ذخایر انرژی هست و دارای تولید ناخالص ملی بسیار قابل قبول هست لذا ما با این سفر دور جدیدی از روابط را شروع می‌کنیم و بنا داریم روابط ما روز به روز بیشتر شود.

اسپانیا بیش از 14 درصد از انرژی خود را از ایران وارد می‌کرد. ولی ما خوشحالیم از اینکه بر اساس توافق هسته‌ای که صورت گرفته الآن راه باز شده و ما آمده ایم تا آنجایی که امکان دارد در زمینه های مختلف راه آهن و انرژی سرمایه گذاری کنیم.

ایران الآن یک برنامه توسعه اقتصادی بسیار مهمی دارد. ما دنبال این هستیم که بتوانیم راه مشترکی را با هم شروع کنیم.

اسپانیا دارای جایگاه بسیار خوبی در اتحادیه اروپا است؛ لذا فضای سیاسی که الآن ایجاد شده در واقع نشانگر اراده دو طرف برای همکاری‌های بیشتر هست. شرایط بسیار عالی است و ما آمدیم تا بتوانیم همکاری‌ها را بیشتر کنیم.

وی در خصوص حداکثر همکاری که اسپانیا می تواند در مودر پذیرش پناهندگان جنگی داشته باشد، گفت: در ارتباط با سهمیه پناهندگان سوریه ما حداکثر تلاش را خواهیم کرد تا بتوانیم بیشترین رقم از آواردگان را قبول کنیم. کمیته‌ای تشکیل شده با حضور 7 وزیر. و اسپانیا همه تلاش خود را می‌کند تا بتواند تسهیلات خوبی در مورد مسکن و سرویس های بهداشتی و تامین خدمات اجتماعی در مورد آواردگان و پناهندگان داشته باشد.

اسپانیا مصمم است تا حداکثر سهمیه را از پذیرش پناهندگان داشته باشد نباید منتظر اجازه از این و آن بود و باید بتوانیم بهترین سرویس ها را در حد توانمان ارائه بدهیم؛ البته این نیازمند هماهنگی بین المللی و آمادگی عرصه داخلی دارد.

از روزی که دولت جدید اسپانیا قدرت را به دست گرفته همیشه طرفدار گفتگو بوده و تلاش کرده بتواند به صورت مسالمت آمیز بحران سوریه را حل کند.

برای ما از سر گیری این گفتگوها بسیار مهم است که بتوان به یک راه حل معقول و منطقی و مذاکره شده برسیم که بر اساس موافقنامه ها ژنو بتوانیم راه را هموار کنیم.

ما طرفدار یک همه پرسی در سوریه هستیم با مشارکت همه طرف‌های درگیر که بتواند حق را به حقدار برساند.

حاکمیت و تمامیت ارضی که بسیار مهم است در عرصه بین المللی از موارد لازم و ضروری در ارتباط با سوریه است. فرقه گرایی یکی از مشکلاتی است که سوریه با آن مواجه هست.

ما دنبال یک دولت وحدت ملی هستیم و در اولین قدم اعتقاد به آتش بس و آشتی ملی و برگزاری انتخابات داریم.

آنچه که مهم است برقراری صلح در سوریه هست و خاتمه دادن به این تهدیدات و تروریسم در منطقه.

ارسال نظر: