میرکریمی: بسیاری از مشکلات امروز کشور ناشی از کم‌کاری‌های فرهنگی تاریخی ما است

کدخبر: 1025229

مدیر عامل خانه سینما گفت: سینما همیشه نقش ارزنده‌ای برای فرهنگ کشور داشته اما طلبکاران فراوانی دارد و هر روز هم به تعدادشان اضافه می‌شود و کمتر دیده شده که یک وکیل مدافع خوب بتواند از حق ما دفاع کند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مراسم جشن روز ملی سینما شب گذشته 19 شهریورماه و از ساعت 21 در کاخ کوزه سعدآباد و با حضور علی جنتی وزیر ارشاد، حجت اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، سید رضا میرکریمی رئی خانه سینما و بسیاری از هنرمندان سینما و اصحاب رسانه ها برگزار شد.
سیدرضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما در سخنانی گفت: سینما نقش ارزنده ای در طول سالیان دراز برای کشور ما داشته است اما متاسفانه طلبکاران فراوانی دارد و هر روز هم به تعداد این طلبکاران اضافه می شود و کمتر دیده شده که یک وکیل مدافع خوب بتواند از حق سینماگران دفاع کند. بر این اساس از دکتر ایوبی به خاطر ادبیات همراه با احترامی که در فضای سینما حاکم کرده سپاسگذاری می کنم.
وی افزود: البته هیچکدام از ما انتظار نداریم که کارهای زیربنایی جدی صرفا از طریق وزارت ارشاد در سینما اتفاق بیفتد چون کار جدی نیازمند عزم ملی است و عزم ملی شکل نمی گیرد مگر اینکه یک باور جدی پشت آن قرار داشته باشد.
مدیر عامل خانه سینما ادامه داد: اگر باور و اعتقاد به نقش اساسی و جدی فرهنگ وجود نباشد ملاطفت ها و صله دادن های از سر تکلیف کم اثر است و هم زود نتیجه آن از بین می رود. نقل آن استراتژیست معروف آمریکایی است که گفت آمریکا اگر مخیر باشد به انتخاب یکی از این دو پنتاگون یا هالیوود حتما هالیوود را انتخاب می کند. آیا آنها با تمدن 200 الی 300 ساله خود از ما فرهنگ دوست تر هستند؟ خیر. بحث هزینه و فایده است. آنها مسیرهای رسیدن به امنیت ملی خود را از مسیرهای کم هزینه بلد هستند انتخاب کنند.
این کارگردان خاطرنشان کرد: بر این اساس حوزه فرهنگ آن مسیر کم هزینه است که اهداف ملی را محقق می کند. امیدوارم که همه ما از جمله دولتمردان و هنرمندان خود به نقطه ای برسیم که باور کنیم که بسیاری از سردرگمی ها و مشکلات مزمنی که در اقتصاد، سیاست، دیپلماسی و امنیت ملی وجود دارد ناشی از کم کاری های فرهنگی تاریخی ما است و مسیرهای کوتاه و کم هزینه ای وجود دارد که از جمله سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ است.
سپس در انتهای برنامه حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در سخنانی گفت: خیلی خوش آمدید و خیلی لطف کردید که دعوت خودتون را پذیرفتید. روز ملی سینما روز همه سینماگران است و این جشن، جشن شماها است. خوشحال هستم که هستید و همچنان با ما هستید. به شما اعلام می کنم که همچنان امیدوار باشید. من اگر سال قبل با تردید می گفتم که باید امیدوار بود امسال با اطمینان به شما می گویم که روزهای خوب و بهتری با همراهی و همدلی شما در انتظار سینمای ایران هست و خواهد بود.
وی افزود: این ایم روزهای جشن های متعددی برای سینما است و به دوستان خانه سینما به خاطر برگزاری بسیار خوب جشن های انها تبریک عرض می کنم. به آقای جنتی هم عرض می کنم که قرار بود ما قبل از هفته دولت نشست دو سه روزه بررسی و نقد عملکرد دوساله خود را برگزار کنیم. اما به دلیل جشن های خانه سینما و درگیری همه اعضای آنها در این جشن به تعویق افتاد.
رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: حرف های شنیدنی شما را با کمال میل می شنویم و کاستی ها را با کمک شما جبران می کنیم و نقاط قوت خود را با هم به پیش خواهیم برد. ما به شما اعتماد داریم. ما و شما محکوم به این هستیم که امیدوار باشیم.
در ادامه این مراسم کیک یک سالگی گروه "هنر و تجربه" با حضور اعضای شورای سیاستگذاری این گروه بریده شد و در ادامه هوشنگ گلمکانی نیز در سخنان کوتاهی گفت: از این فرصت استفاده می کنم و از "ایرج کریمی" دوست منتقد از دست رفته خود یادی می کنم که جای او اینجا خالی است. امشب البته جشن است و شاید ذکر مصیبت درست نباشد ولی واقعا برای دنیای نقد فیلم فقدان ایرج کریمی یک شایعه بزرگ است. برای ما جبران شدنی نیست. یاد او گرامی باد.
ارسال نظر: