در جستجوی پناهگاهی در سراب

کدخبر: 1025504

هاآرتص نوشت: پناهجویانی که به اروپا هجوم آورده‌اند، اغلب از طبقه متوسطند و به انگلیسی و آلمانی صحبت می‌کنند؛ دانشجو بوده‌اند و یا تحصیلات دانشگاهی دارند/ درگیری با پلیس و یا گزارشاتی از احتراق مقر پناهجویان نشان می‌دهد اروپا برنامه‌ای برای آنها ندارد

گروه بین الملل «نسیم» - پایگاه صهیونیستی "هاآرتص" در گزارشی از وضعیت پناه جویان نوشت:‌

زمانی که قطار پناهجویان، بوداپست را به مقصد وین پایتخت اتریش ترک کرد احساسی از بدبختی وجود داشت . درحالیکه بوی زننده‌ای از عرق به مشام می‌رسید حدود 100 پناهنده سوری توسط پلیس محافظت می شدند. پلیس سعی داشت مطمئن شود پناهجویان از سایر مسافران که با خیال راحت در قطار نشسته بودند، جدا شده‌اند. دم در قطار برخی از پناهجویان از پلیس می‌پرسیدند چرا آنان نمی توانند سوار قطار شوند .

پلیس جوابی نمی‌داد و کنار می‌ایستاد. پناهجویان از میان ماشین‌ها راه می‌رفتند و با دیگر مسافران در هم می‌آمیختند و گاهی کنارآن‌ها می نشستند .

این پناهجویان چهار سال و نیم با جنگ داخلی مواجه بوده‌اند، ‌برخی در سوریه و برخی دیگر به مدت دو تا سه سال در اردوگاه‌های پناهندگان در کشورهای همسایه در شرایط بدی زندگی کرده‌اند. آن‌ها با تصمیم به خروج از کشورشان، سوریه و دیگر بخش‌های منطقه غرب آسیا (خاومیانه)، و عازم مقصدی با فرهنگ و زبان متفاوت شدن، جانشان را درکف دستشان می گذارند. آن‌ها ممکن است ندانند شب را کجا خواهند گذراند تنها از مقصدشان مطلع هستند .

پناهجویان با امید تشکیل زندگی جدید در غرب می خواهند تمام خاطرات بد خود را پشت سر بگذارند. آن‌ها باتوجه به اینکه از کدام کشور آمده‌اند تشخیص هویت می‌شوند، به ندرت از جنگ صحبت می‌کنند مگر اینکه از بمباران‌های وحشتناک بگویند. پناهجویان تمایلی ندارند اعلام کنند از کدام طیف سیاسی هستند

.

برخی انتظار داشتند بین پناهجویان به دلیل اختلافات عقیدتی، درگیری‌هایی به وجود آید، اما آن‌ها در بیشتر موارد با یکدیگر همکاری می‌کردند. آن‌هایی که خانواده نداشتند گروه‌هایی را براساس سن و شهرشان تشکیل می‌دادند تا برای رفتن به مرز، غذا و پول تامین کنند. سنی‌، علوی و کرد همگی در گروه‌هایی نسبتا مسالمت‌آمیز باهم بودند .

بیشتر این پناهندگان از طبقه متوسط کشورهایشان هستند که با آغاز جنگ سعی داشتند زندگی خود را نجات دهند. بسیاری از آنها به انگلیسی و آلمانی صحبت می‌کنند و دانشجو هستند و یا تحصیلات دانشگاهی دارند .

طی 4 سال بحران و جنگ در سوریه، قریب به 4 میلیون نفر آواره شده‌اند و در اردوگاه‌های پناهندگان و یا در آپارتمان‌های اجاره‌ای در کشورهای همسایه مستقر شده‌اند .

صحنه‌هایی از درگیری پلیس با پناهجویان و گزارشاتی از احتراق ساختمان‌هایی که برای پناهجویان در آلمان و اتریش درنظر گرفته شده، حاکی از آن است عملا هیچ برنامه‌ای برای آن‌ها وجود ندارد .

هنوز زود است بگوییم صدها نفر از مردم بوداپست و وین که به پناهجویان غذا و لباس می‌دادند منعکس کننده افکار عمومی مردم این شهرها هستند

.

به طور کلی وضعیت اتریش دلگرم کننده است به خصوص وقتی که "یورگ هایدر" را به یاد می‌آوریم که 16 سال پیش در انتخاباتی با اکثریت آرا پیروز شد و بخشی از ائتلاف حاکم شد. اما مسئولان اتریشی بیم آن دارند که این پناهجویان باعث شوند حزب آزادی در انتخابات ماه آینده قدرت بگیرد. مردم اتریش از پناهجویان استقبال کردند اما مطمئن هستند آن‌ها با قطار بعدی عازم مونیخ خواهند شد پیش از آنکه مرکل از پذیرش پناه جویان پشیمان شود .

ظاهرا مرکل آبرو و معیارهای اخلاقی اروپا را حفظ کرده است، اما در واقع تخم نفاق را کاشته است، وی اتحادیه اروپا را در شرایطی قرار داده است که برخی کشورها تمایل به پذیرش پناهجویان دارند و برخی دیگر از جمله انگلیس و دانمارک که روز چهارشنبه مرزهای خود را به روی آلمان بسته اند،‌ اصرار دارند سیاست‌های مهاجرتی مستقلی اتخاذ شود .

صدها پناهجو در گروه‌های بزرگتر از طریق قطار قدیمی مسیر بلگراد و بوداپست اخیرا از صربستان عازم مجارستان شدند. آن‌ها انتظار دارند همچون پناهجویان لیبیایی، مصری و اریتریایی به پناهجویان عراقی و افغانی ملحق شوند .

ارسال نظر: