خوانساری: نباید نقایص صنعت خودرو را کتمان کنیم

کدخبر: 1026151

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: باید بپذیریم که در تولیدات داخلی به ویژه در صنعت خودرو نقایصی غیرقابل انکاری وجود دارد. راه مقابله با اعتراضات، کتمان این نقایص نیست بلکه باید ریشه‌یابی اصولی با نگاهی تخصصی و همه‌جانبه انجام شود

به گزارش «نسیم»، مسعود خوانساری در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، توافق هسته‌ای را عاملی برای ورود گسترده هیات‌های تجاری خارجی به ایران دانست و گفت: این هیات‌ها عمدتا از کشورهای اروپایی به کشور وارد می‌شوند و اکنون تعداد این هیات‌های خارجی به اندازه‌ای افزایش یافته که امکان برنامه‌ریزی را هم از دولت و هم از اتاق‌های بازرگانی سلب کرده است. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: تاکنون ۸ هیات تجاری بزرگ اروپایی به ایران اعزام شده‌اند. در هفته‌های آینده نیز ما شاهد حضور دیگر هیات‌های اروپایی خواهیم بود به طوری که تاکنون و براساس برنامه ارائه شده، در اواخر شهریور و مهر ماه، نمایندگان ۱۰ کشور اروپایی به ایران سفر می‌کنند. وی تصریح کرد: این رفت و آمدها و اینکه کشور پس از چندین سال از انزوای نسبی خارج شده است، جای امیدواری و مسرت دارد و باید از دولت و تیم مذاکره‌کننده تشکر و قدردانی کرد. به گفته خوانساری، ورود این هیات‌ها به کشور یک روی سکه است و روی دیگر آن ضرورت نقش‌ آفرینی و برنامه‌ریزی اتاق به عنوان اصلی‌ ترین تشکل بخش خصوصی برای پذیرش و میزبانی از این هیات‌ها است؛ به این معنا که مسئولیت‌های دیگر اتاق در این برهه، شناسایی ظرفیت‌های اقتصاد، شناسایی بنگاه‌هایی که توان سرمایه‌گذاری مشترک با شریک خارجی دارند و نیز احصاء دقیق و مشخص موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. وی معتقد است که در کنار این موضوع، وظیفه دولت این است که در برنامه‌ریزی‌ها، اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را مخاطب و شریک اصلی خود قرار دهد و به دنبال فربه کردن شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی نباشد. خوانساری ادامه داد: در سند راهبردی اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شده، الزامات دوران انتقال و پساتحریم پیش‌بینی شده است. بر این اساس، وظیفه دولت این است که محیط کسب‌و‌کار رقابتی را فراهم کرده و حقوق مالکیت را جاری و ساری کند و همچنین در مسیر آزادسازی تجارت گام بردارد. وی گفت: در بخشنامه بودجه سال ۹۵ که ابلاغ شده، در مورد اهداف و راهبردها به نکات مثبتی اشاره شده است اما همین بخشنامه از کاهش ۲۵ درصدی بودجه عمرانی حکایت می‌کند. کاهش بودجه عمرانی این نگرانی را ایجاد می‌ کند که دولت نتواند بدهی خود را به بخش خصوصی بپردازد. خوانساری گفت: انتظار ما این است که دولت با بهره‌گیری از ابزارهای مختلفی از جمله انتشار اوراق صکوک، دین خود را به بخش خصوصی ادا کند. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: در دو سال گذشته فضای گفتگو و بحث و تبادل نظر در مورد مسایل مهم اقتصادی به جریان افتاده و شاید شکل‌گیری کمپین خودرو نیز کنشی در همین زمینه است و برخورد تند و عجولانه با این کمپین، نادرست و غیرمنطقی است. وی اظهار داشت: بخش خصوصی که همواره مظهر نگاه نقادانه بوده، در پی آن است که با متانت و با پشتوانه کار تخصصی در این زمینه اظهارنظر کند و بیشتر به دنبال ریشه ‌یابی بروز چنین حرکتی است. درعین حال، باید بپذیریم که در تولیدات داخلی به ویژه در صنعت خودرو نقایصی غیرقابل انکاری وجود دارد. راه مقابله با اعتراضات، کتمان این نقایص نیست بلکه باید ریشه‌یابی اصولی با نگاهی تخصصی و همه‌جانبه انجام شود. خوانساری، صنعت خودرو را صنعتی پیشران دانست و خاطرنشان کرد: یک درصد رشد اقتصادی کشور به تولیدات این صنعت اختصاص دارد و از این بابت جایگاه این صنعت قابل تامل است اما در عین حال، تولیدکنندگان باید بدانند که موفقیت آنان در گرو اصلی مهم به نام مشتری‌ مداری است. وی اظهار داشت: یکی از نتایج مثبت این کمپین، عذرخواهی مسئولان یکی از شرکت‌های خودروسازی بود. این رویداد به نوعی، تجلی فرهنگ عذرخواهی مدیران ارشد در کشور است و باید به تدریج در کشور نهادینه شود. البته در مقابل می‌توان انتظار داشت که قضاوت‌ها نیز پخته‌تر و اصولی‌تر باشد. خوانساری گفت: تا زمانی که ندانیم ارزان‌ترین خودرو در دنیا دارای چه قیمتی است و تا زمانی که قیمت واقعی ارز مشخص نشود، مقایسه قیمت خودروهای داخلی و خارجی، نتیجه مفیدی در پی نخواهد داشت. وی افزود: برای پیشرفت اقتصاد باید زمینه رقابت بخش خصوصی فراهم شود؛ بدون آنکه امتیازی برای شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شود. در این صورت آنچه به عنوان رقابت شکل می‌گیرد، موجب رضایت‌مندی بخش خصوصی نیز خواهد شد

ارسال نظر: