نکوداشت "طباطبایی، کاریکاتوریست انقلابی" برگزار شد

کدخبر: 1026251

ذاکری: شجاعی طباطبایی پرچم کاریکاتور انقلاب اسلامی را بالا نگه داشته است/ بیژنی: هنرمندان انقلاب اسلامی و جناح مومن این عرصه در غربت به سر می‌برند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، بزرگداشت سید مسعود شجاعی طباطبایی روز گذشته در «پنجمین عصر هنر انقلاب» و با حضور محمدحسین نیرومند، پرویز سروری، علیرضا ذاکری، مازیار بیژنی، یوسفعلی میرشکاک، حسین قرایی، کامبیر درم بخش، حجت الاسلام دعایی و ... در سازمان هنری - رسانه ای اوج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علیرضا ذاکری با بیان اینکه سیدمسعود شجاعی طباطبایی بیش از 3 دهه در هنر انقلاب تلاش کرده است، گفت: در حقیقت وی در کنار سایر هنرمندان کاریکاتور انقلاب اسلامی را پی ریزی کرد و باعث شد که این نوع کاریکاتور شکل درخوری به خود بگیرد.

وی با بیان خاطره ای از دوران دهه 60 ادامه داد: در آن ایام نمایشگاه کاریکاتوری در مشهد برگزار شده بود که آثار شجاعی طباطبایی مرا شگفت زده کرد که چطور می توان به زبان کاریکتاتور مسائل اجتماعی و سیاسی را نشان داد.

ذاکری: شجاعی طباطبایی پرچم کاریکاتور انقلاب اسلامی را بالا نگه داشته است

این کاریکاتوریست کشورمان اظهار داشت: مسعود شجاعی طباطبایی در دهه 60 نیز با در دست گرفتن دوربین در جبهه های جنگ حاضر شد و امروزه نیز به شکل جدی به بسیاری از رویدادهای که در دنیا رخ می دهد، می پردازد و در حقیقت وی پرچم کاریکاتور انقلاب اسلامی را بالا نگه داشته است.

ذاکری خاطر نشان کرد: متاسفانه شجاعی طباطبایی چند سالی است که مورد نقد تخریبانه منتقدین قرار گرفته است؛ در حالی که همین منتقدین زیر سایه وی رشد کرده اند.

قرایی:متاسفانه به هنرمندان مذهبی مانند شجاعی طباطبایی کمتر بها داده می شود

در ادامه حسین قرایی با بیان اینکه پنجمین «عصر هنر انقلاب» را در حالی جشن می گیریم که افرادی مانند یوسفعلی میرشکاک و شجاعی طباطبایی حضور دارند، گفت: قطعا وجود شجاعی طباطبایی تراز هنر انقلاب اسلامی را بالا می برد و فرهنگ و هنر انقلاب را ارتقا می دهد.

وی در همین زمینه افزود: متاسفانه به هنرمندان مذهبی مانند شجاعی طباطبایی کمتر بها داده می شود.

این شاعر کشورمان با خواندن برشی از منشور هنر انقلاب اظهار داشت: البته ما با تراز هنر انقلاب که امام (ره) گفتند فاصله زیادی داریم و جناح مومن فرهنگی باید از سوی دولتمردان و تمام کسانی که در شورای سیاستگذاری کلان فرهنگی منشا اثر هستند، مورد توجه قرار گیرند.

بیژنی:شجاعی طباطبایی به زور مرا آورد و کاریکاتوریست کرد و در حقیقت مرا اغفال کردند

در ادامه مازیار بیژنی با بیان اینکه در مراسم بزرگداشت سیدمسعود شجاعی طباطبایی هم از لحاظ سنی و هم از لحاظ کاری، شاگرد وی محسوب می شوم، گفت: از سال 57 تا 75 اصلا کاریکاتور نمی کشیدم و با تشویق شجاعی طباطبایی بودم که دوباره وارد این عرصه شدم. در سال 1375 برای اولین بار در جشنواره مطبوعات شرکت کرده و رتبه آوردم که شجاعی طباطبایی بسیار پیگیر دریافت جایزه ام بود.

وی با لحن شوخی گفت: شجاعی طباطبایی به زور مرا آورد و کاریکاتوریست کرد، در حقیقت ما را اغفال کردند و زمانی که وارد این عرصه شدم، شجاعی طباطبایی سال ها بود که در حوزه کاریکاتور فعالیت می کرد.

این کاریکاتوریست کشورمان تصریح کرد: خوشحالم که اینگونه برنامه ها برای بزرگداشت هنرمندان انقلابی که در غربت به سر می برند، برگزار می شود و باید عنوان کرد که چنین برنامه هایی در بیابان کاریکاتور نعمت است.

سروری: طباطبایی با وجود داشتن مسئولیت‌های مختلف و کسب مدارج علمی ولی شخصیت‌اش تغییر نکرده است

در ادامه برنامه پرویز سروری با بیان اینکه از لحاظ فنی هیچ اشرافی در حوزه کاریکاتور ندارم، اظهار داشت: در سال 59 با مسعود شجاعی طباطبایی در واحد تبلیغات و انتشارات واحد تهران همکار بودیم و اینکه انسان بتواند مدارج علمی را طی کرده و مسئولیت های مختلف را تجربه کند ولی از لحاظ شخصیتی هیچ تغییری نکند، کار بسیار سختی است و مسعود شجاعی طباطبایی از آن افراد است.

وی ادامه داد: در دهه 60 زمانی که در منطقه عملیاتی انجام می شد، ما نیز در واحد تبلیغات آماده باش بودیم و بارها اتفاق افتاده بود که وقتی شهدا را می آوردند ما شب ها تا صبح بیدار می ماندیم تا تصویر شهدا را نقاشی کنیم، ولی هر چقدر که بچه ها و مسعود شجاعی طباطبایی بیشتر کار می کردند، روحیه ایثارگری و اخلاص و بدهکاری به انقلاب اسلامی در طباطبایی بیشتر دیده می شد.

نیرومند:طباطبایی 30 سال است که در حوزه فرهنگ و هنر خط شکن است

محمدحسین نیرومند به عنوان سخنران بعدی مراسم با بیان اینکه بزرگداشت هنرمندان انقلابی به گونه ای است که تا اتفاقی برای آن هنرمند نیفتد، عکسی بزرگداشت نمی گیرد، گفت: سیدمسعود شجاعی طباطبایی به همراه رضا برجی در دوران هشت سال دفاع مقدس عملیات برون مرزی انجام داده است، البته باید این نکته را بگویم که شجاعت افراد رده های مختلفی دارد، یعنی عده ای تا پادگان ها، عده ای تا پایگاه ها، عده ای تا خط مقدم و عده ای نیز تا عملیات برون مرزی شجاعت دارند و شجاعی طباطبایی از آن دسته افراد است.

وی ادامه داد: طباطبایی 30 سال است که در حوزه فرهنگ و هنر خط شکن است و به دلیل همین پیشروی بسیاری از مدیران فرهنگی وی را نمی بینند و فکر می کنند که شجاعی طباطبایی مفقودالاثر است و عده دیگر که می دانند وی کجاست جرات نزدیک شدن به طباطبایی را ندارند؛ چرا که وقتی شجاعی جشنواره هولوکاست را ایجاد می کند که به 22 کشور ممنوع الورود می شود، به همین دلیل عده ای جرات نزدیک شدن به وی را ندارند.

این کاریکاتوریست کشورمان با بیان اینکه تاریخ کاریکاتور بعد از انقلاب اسلامی به شجاعی طباطبایی مدیون است، افزود: در مدیریت هنر کاریکاتور وی فرد بی نظیری است و هیچ کس به اندازه شجاعی طباطبایی در این حوزه تلاش نکرده است. وی جزو سردبیران یک نشریه معتبر کمدیک جهانی است که در آمریکا منتشر می شود و حتی ده ها داوری جهانی را نیز در کارنامه خود دارد.

ارسال نظر: