گاردین: مسئولان سعودی مسبب فاجعه صحرای منا هستند

کدخبر: 1027979

گاردین نوشت: زائران و شاهدان می‌گویند تعداد زیاد زائران نمی‌تواند عامل وقوع این فاجعه باشد این فاجعه ناشی از برنامه‌ریزی ضعیف و ناکارآمد و بی‌کفایتی آن در انجام امور مربوط به حجاج است

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

روزنامه گاردین چاپ انگلیس روز جمعه در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت در پی فاجعه روز پنج شنبه در صحرای منا و هنگام اجرای مراسم رمی جمرات برخی از زائران و شاهدان گفتند وجود نیروهای بی تجربه پلیس و نبود سازماندهی درست و مناسب در مراسم حج باعث شده است برگزاری مراسم حج امسال برای آنها بسیار دشوار شود .

گاردین نوشت تلخ ترین حادثه مراسم حج در بیست و پنج سال گذشته، دیروز و در جریان برگزاری مراسم رمی جمرات در منا به وقوع پیوست. وقوع این فاجعه نگرانی ها جدی درباره امنیت زائران حج را مطرح کرده است. زائران و شاهدان می گویند تعداد زیاد زائران نمی تواند عامل وقوع این فاجعه باشد این فاجعه ناشی از برنامه ریزی ضعیف و ناکارآمد و بی کفایتی آن در انجام امور مربوط به حجاج است .

روزنامه گاردین نوشت خالد الفالح وزیر بهداشت عربستان در ابتدای وقوع فاجعه صحرای منا انگشت اتهام را به سوی قربانیان این فاجعه دراز کرد و آنها را مسئول وقوع این فاجعه معرفی کرد. وی مدعی شد زائران غیرقابل کنترل بوده اند و از دستورات مسئولان حاضر برای تردد در مسیر تبعیت نکرده اند اما شاهدان و زائران حاضر در محل این ادعای وزیر بهداشت عربستان را رد کردند .

احمد ابوبکر یک زائر چهل و پنج ساله اهل لیبی که بهمراه مادرش از فاجعه روز گذشته در صحرای منا جان سالم بدر برده اند گفت جمعیت زیادی در مسیر حرکت به سوی محل رمی جمرات حاضر بود و مسئولان عربستان همه مسیرهای ورودی به این محل و مسیرهای خروجی از آن را بسته بودند و تنها یک مسیر برای ورود و خروج به این نقطه باز بود .

وی گفت من در مسیر حرکت خود اجساد بسیاری از حجاج و زخمی شدگان و افرادی را که دچار خفگی شده بودند دیدم. وی گفت نیروهای پلیس که در محل وقوع فاجعه حاضر بودند کاملا مشهود بود که بی تجربه هستند. چون این نیروها حتی مسیرها و اماکن اطراف این مسیر را هم بدرستی نمی شناختند. شمار دیگری از زائران هم صحبت های این زائر لیبیایی را تایید کردند .

وزارت کشور عربستان هم اعلام کرده است برای تامین امنیت زائران در منا حدود صد هزار نیروی پلیس را در محل و اطراف آن مستقر کرده بود تا هم امنیت حجاج را تامین کنند هم رفت و آمد آنها را تسهیل کنند. یکی از منتقدان طرح حکومت سعودی مبنی بر توسعه اماکن مقدس در مکه و مدینه گفت با وجود حضور تعداد زیادی از حجاج نیروهای پلیس عربستان برای هدایت جمعیت به هیچ وجه به خوبی آموزش ندیده اند و فاقد مهارت های زبانی برای ارتباط با حجاج کشورهای مختلف هستند .

عرفان العلاوی از مؤسسه مرکز تحقیقات میراث اسلامی در مکه گفت نیروهای پلیس عربستان هیچ امکان و ابزاری برای تعامل با حجاج را ندارند. همچنین سازوکاری برای کنترل جمعیت هم در جریان برگزاری مراسم وجود ندارد .

محمد حسن زائر سی و نه ساله مصری گفت ما نگران آن هستیم که چنین حوادثی بار دیگر هم تکرار شود. وی گفت تنها چیزی که ما در مراکز زیارتی عربستان شاهد آن هستیم این است که شماری از نیروها و سربازان عربستانی در نقطه ای تجمع کرده اند و هیچ اقدامی هم انجام نمی دهند .

وی گفت نیروهای امنیتی عربستان زمانی که از وی خواسته اند تا در شناسایی اجساد زائران مصری به آنها کمک کنند به وی اهانت کرده اند. این زائر مصری گفت من نمی دانم چرا نیروهای پلیس عربستان به ما اهانت می کنند؟ ما فقط برای زیارت به این جا می آییم و هیچ خواسته دیگری نداریم. وی گفت ما از نیروهای امنیتی عربستان درخواست می کنیم که مسیرهای تردد زائران را سازماندهی کنند تا زائران براحتی بتوانند تردد کنند .

نویسنده گزارش روزنامه گاردین نوشته است حتی پیش از وقوع حادثه در محل رمی جمرات هم برخی از زائران از نبود سازماندهی مناسب برای برگزاری مراسم حج ابراز نگرانی کرده بودند .

حادثه تلخ روز پنج شنبه خارج از پل پنج طبقه رمی جمرات به وقوع پیوست که در یک دهه گذشته با صرف یک میلیارد دلار ایجاد شده و مسئولان سعودی گفته اند قصد داشته اند تدابیر امنیتی را در این محل افزایش دهند .

پل رمی جمرات که حدود یک کیلومتر طول دارد در هر ساعت حدود سه هزار زائر می توانند از آن برای رمی جمرات استفاده کنند .

یک زائر دیگر مصری بنام احمد گفت مسئولیت این حادثه تلخ و غم بار بر عهده مسئولان سعودی است .

وی گفت عربستان مبالغ زیادی را برای مراسم حج صرف می کند اما سازماندهی برای انجام این مراسم بسیار ضعیف و ناکافی است .

این زائر مصری افزود ورود و خروج زائران به درون چادرهای موقت در صحرای منا باید با نظم بیشتری انجام شود. این زائر مصری گفت مسئولان عربستانی می توانند مسیری را برای تردد کسانی که به محل رمی جمرات می روند ایجاد کنند و مسیر دیگری را هم برای بازگشت آنها اختصاص دهند .

اگر یک نیروی پلیس در ابتدای هر کدام از این مسیرها بایستد و تردد زائران را سازماندهی می کرد هرگز شاهد وقوع این فاجعه نبودیم .

ارسال نظر: