آمانو: تا ۱۵ دسامبر گزارشی درباره نقشه راه ارائه می‌دهیم

کدخبر: 1028149

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمونه‌گیری از سایت پارچین توسط کارشناسان ایرانی را فرآیندی بی عیب و نقص و معتبر دانسته و اطمینان داد که تا ۱۵ دسامبر( ۲۴ آذر) گزارشی درباره نقشه راه را ارائه دهد

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری تسنیم نوشت:

"یوکیا آمانو"، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با روزنامه اتریشی "دی پرسه"، در پاسخ به این پرسش که برداشت شما از سفر اخیرتان به ایران چیست گفت: تصمیم گیرندگان بسیار مصمم به اجرای نقشه راه و توافق هسته ای هستند. آن ها خواهان سرعت بخشیدن بیشتر به این روند هستند .

آمانو در ادامه درباره بازدید خود از تاسیسات نظامی پارچین در ایران و اینکه آیا آنجا تست هایی که بتواند برای ساخت تسلیحات هسته ای استفاده شود انجام شده است گفت: هنوز زود است در این باره قضاوت کنیم. ما دیده ایم که کارهای نوسازی انجام گرفته است اما ما هیچ دستگاهی را در این تاسیسات ندیدیم .

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه درباره تاکید ایران روی این مسئله که بازرسان آژانس در پارچین مجاز به هیچ نمونه برداری و تستی نیستند بلکه تنها کارشناسان ایرانی باید این کار را انجام دهند و اینکه آیا بازرسان آژانس نیز در محل حضور داشتند گفت: نمونه گیری ها توسط طرف ایرانی انجام و توسط ما نظارت شد .

وی افزود: نمونه برداری ها تنها بخشی از یک فرآیند نسبتا پیچیده است. این روند توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی نظارت شده و تحت مسئولیت آژانس اجرا می شود .

آمانو در ادامه در پاسخ به این پرسش که شما چگونه به درست بودن نمونه گیری و تست های ایران اعتماد می کنید نیز گفت: اعتماد یا عدم اعتماد برای ما معیار نیست. برای ما مهم ترین مسئله این است که بتوانیم هماهنگی نمونه ها و این فرآیند را تایید کنیم .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما می توانید این مسئله را تضمین کنید گفت: بله ما می توانیم آن را تضمین کنیم. ما اطمینان داریم که این فرآیند درست و صادقانه و نمونه ها معتبر است .

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره چگونگی پیشرفت اجرای نقشه راه نیز گفت: ما اطمینان داریم که این فرآیند را تا 15 اکتبر (23 مهر) به پایان رسانده و تا 15 دسامبر(24 آذر) می توانیم گزارشی در این باره را تهیه کنیم. ما به بازرسان بیشتر و به تجزیه و تحلیل و منابع و بودجه بیشتری نیاز داریم. ما بودجه در این راستا را افزایش داده ایم اما باید همچنان آن را افزایش دهیم. ارزیابی ما برای این منظور در حال حاضر حدود 9.2 میلیون یورو در سال است.

ارسال نظر: