رئیس حوزه هنری: دفاع مقدس با هوشمندی امام (ره)با فرهنگ عاشورا پیوند خورد

کدخبر: 1028550

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در سخنانی گفت: تجلیل از آهنگران تجلیل از یک فرهنگ است/حاج صادق آهنگران یک حماسه خوان اصیل است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، آئین بزرگداشت حاج صادق آهنگران نواگر جبهه های حق علیه باطل با عنوان "حماسه خوان صادق" پیش از ظهر امروز با حضور "سجاد نوروزی" رئیس فرهنگسرای اندیشه، "محسن مومنی شریف" رئیس حوزه هنری، "محمود صلاحی" رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، "علی مرادخانی" معاون هنری وزرت ارشاد، امیر "گلفام" رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش و حاج "صادق آهنگران" برگزار شد.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم در سخنانی، گفت: در هفته دفاع مقدس قرار داریم و یاد همیشه جاویدان امام راحل و شهیدان ان دوران پرشکوه را گرامی میداریم. جا داشت تا اعیاد غدیر و قربان را تبریک عرض کنم ولی خدا لعنت کند آل صعود را که کام ما را در این ایام تلخ کردند.

تجلیل از آهنگران تجلیل از یک فرهنگ است

وی افزود: حاج صادق آهنگران نیازی به بزرگداشت ندارد. در حقیقت تجلیل از او تجلیل از یک فرهنگ است. برگزاری این دست برنامه ها در حقیقت گرامیداشت فرهنگی است که ما امروزه به شدت به آن نیازمند هستیم و آن فرهنگ چیزی جز فرهنگ دفاع مقدس نیست.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: هشت سال دوران دفاع مقدس این ظرفیت را دارد که فرهنگ امروز جامعه ما را تغذیه کند. فلذا لازم است تا مولفه های این فرهنگ عمیق تبیین شود. این فرهنگ باید زنده نگهداشته شود تا برای طول تاریخ خود از آن استفاده کنیم.

مومنی خاطرنشان کرد: یکی از این عناصر شخصیتی به نام حاج صادق آهنگران است. اگر دوستان پژوهشگر ما در دانشگاهها روزی پیرامون نقش رسانه و هنر در دفاع مقدس کار کنند حتما در کار آنها پدیده ای به نام حاج صادق آهنگران نقش برجسته ای خواهد داشت.

دفاع مقدس با هوشمندی امام راحل با فرهنگ عاشورا گره خورد

وی اضافه کرد: از مولفه های موفقیت او می توان به صدای خوب، ‌اشعار خوب و لطف خداوند اشاره کرد. نکته مهم دیگر اینکه دفاع مقدس ما با هوشمندی امام راحل با فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین (ع) گره خورد و در هم تنیده شد.

رئیس حوزه هنری یادآور شد: از آنجایی که مداحی وسیله همیشگی نهضت عاشورا بوده است طبیعی بود که در این عرصه هم آقای آهنگران نقشی داشته باشد. اما به روز کردن و تبدیبل کردن آن به مسائل امروزی به صورتی که بتواند حاوی مسائل امروزی باشد هنر بزرگ آقای آهنگران بود.

مومنی شریف متذکر شد: کار آهنگران فقط تهیج و روحیه دادن به رزمندگان نبود. بلکه اتفاقا او بعد از عملیات ها اقدام به آرام کردن رزمندگان می کردند و نقش مفیدی هم در این رابطه داشتند.

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در بخش دیگر برنامه در سخنانی، گفت: اگر برای حاج صادق آهنگران دهها برنامه تجلیل هم برگزار شود بازهم سخنران های متعددی در نیروهای مسلح و ارتش و سپاه و سایر اقشار می توانند درمورد ایشان صحبت کنند.

حاج صادق آهنگران حماسه خوان بود

وی افزود: حاج صادق آهنگران فقط مداح نبود بلکه حماسه خوان بود. او از طرف مجموعه ملت ایران در جنگ رجز می خواند. و رجز واژه ای است که باید بر روی آن کار کنیم. حماسه خوانی های او از آماده شدن نیروها برای اعزام، تا اعزام نیرو، سازماندهی آنها و انگیزه دادن برای جنگیدن شامل می‌شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: آهنگران با مداحی های خود رزمندگان را مرحله مرحله تا خط مقدم سازماندهی می کرد و دوباره آنها را با آهنگ ها و نواهای خود تا جامعه هدایت می کرد. در حقیقت تا دورترین روستاها اهنگ های او در بین مردم حضور و وجود داشت.

صلاحی خاطرنشان کرد: نواهای حاج صادق آهنگران در مقاطعی از جنگ که به مشکل می خوردیم همانند عملیات کربلای 4 به کمک می آمد و موفقیت هایی چون عملیات کربلای 5 را رقم می زد. اینها معارف بزرگی در خود دارد که باید در بنیاد حفظ آثار و دفاع مقدس کل و بنیاد حفظ آثار ارتش به صورت تحقیق و پژوهش بر روی آنها کار کرد.

وی اضافه کرد: این کاری است که ما تازه شروع کردیم و در ابتدای راه قرار داریم. زمانی که آهنگران در جبهه ها نوا می خواند ما بیشتر و محکمتر در جبه ها قدم بر می داشتیم. حتی زودتر دوست داشتیم تا به خط مقدم برسیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان گفت: آقای مرادخانی ما باید تولیدات آهنگ خود را در حوزه دفاع مقدس بیشتر داشته باشیم. زیرا کشور ما انقلابی، پیشرو و جوان است. در حقیقت ما باید هرماه یکی دو تولید جدید داشته باشیم.

برنامه امروز برای ارج نهادن به دفاع مقدس است

صادق آهنگران که مراسم بزرگداشت برای او برگزار شده بود در انتهای برنامه در سخنانی گفت: تشکر می کنم از همه عزیزانی که این مراسم تجلییل را برگزار کردند. من خود را قابل به این محبت نمی دانم. اگر تقدیری صورت گرفت امروز برای ارج نهادن به دفاع مقدس و تجلیل از رزمندگان و این فرهنگ عاشورایی است.

وی افزود: این محبت ابتدا از خداوند و سپس از طرف اهل بیت به من رسید. توفیقی هم که من داشتم از طرف پدر و مادر من بود که در این راه قرار گرفتم. من خود را و راهی را که در آن قرار گرفتم مدیون روضه خوانی سنتی که در خانه دیدم و شنیدم می دانم.

یکی از مشوق های اصلی من شهید صیاد شیرازی بود

آهنگران ادامه داد: من نیروی رسمی سپاه بودم. اما در بین دوستان ارتشی هم برنامه اجرا کردم و حتی یادم می آید که یکی از مشوق های اصلی من شهید صیاد شیرازی بود. یک بار به خاطر دارم که از اجرای مراسم قدری خسته شده بودم که در صحبتی که با این شهید بزرگوار داشتم او به من سفارش کرد که این کاری که داری کار ویژه ای است و کمتر کسی است که می تواند اینگونه در جبهه با رزمندگان ارتباط برقرار کند.

وی در پایان گفت: مدیون آقای محسن رضایی و آقای شمخانی هستم که وقتی دیدن که اثر کارهای من زیاد است من را در سپاه آزاد گذاشتند. اما این استقبال از من نبود بلکه از فرهنگ عاشورا بود. امکان نداشت شعری من بخوانم که نام امام حسین (ع) در آن نباشد.

ارسال نظر: