روایت وحید آقاپور از یک نمایش با موضوع مقاومت مردمی

کدخبر: 1028686

کارگردان نمایش "هرج و مرج منظم" به «نسیم» گفت: این نمایش با موضوع دفاع مقدس می‌تواند برای مردم مرکز نشین که درگیر روزمرگی‌های زندگی شهری‌اند به لحاظ ارائه تفاوت‌‌های قومی جذابیت داشته باشد

وحید آقاپور کارگردان نمایش "هرج و مرج منظم" در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر «نسیم» درباره طرح داستانی نمایشنامه خاطرنشان کرد: روزهای آخر پیش از آغاز جنگ میان ایران و رژیم بعث عراق و ماجراهای درون یک روستای عرب زبان در نزدیکی مرز خوزستان دستمایه داستانی این نمایشنامه قرار گرفته است بنابراین از منظری تاریخی به مسئله نگاه دارد.

او توضیح داد: رویداد اصلی نمایش جبهه و جنگ نیست اما از این نظر ارتباط با دفاع مقدس پیدا می کند که بسترهای تاریخی، اجتماعی و سیاسی که منجر به شروع جنگ شد را بررسی می کند. رویکردی که در نمایشنامه های دفاع مقدس کمتر مشاهده می شود.

ویژگی نمایش هرج و مرج منظم مناسبات یک قوم ایرانی است

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: گویا تلقی وجود دارد که جنگ در 31 شهریور سال 59 ابتدا به ساکن و بدون مقدمه آغاز شده است. به خصوص مردمی که دور از مرزها زندگی می کنند بیشتر این تلقی را دارند که جنگ یک پدیده ابتدا به ساکن و دفعی بوده است. در صورتی که شواهد و قرائن زیادی از سالها پیش وجود داشت که به آغاز این منازعه دلالت می کرد و اینها در منطقه خوزستان بسیار پررنگ تر بود.

به گفته آقاپور به نظر می رسد که قدری هم غفلت وجود داشته و اگر موضوع جدی تر گرفته می شد کشور ما با آمادگی بهتری می توانست با حمله رژیم بعث مواجه شود. در واقع مقاومت جانانه ای که صورت گرفت در اوایل جنگ یک مقاومت مردمی جانانه از سوی جوانان خرمشهر، سوسنگرد و سایر مناطق مرزی بود.

او افزود: لحظات پایانی نمایش ما لحظات آغازین جنگ ایران با رژیم بعث عراق است. اولین مردمی که با هجوم لشکر عراق روبرو شدند مردم عرب زبانی بودند که در مناطق مرزی خوزستان زندگی می کردند و خودش خاطرات و داستانهای زیادی دارد.

نمایشنامه نویسان از وجوه مختلف قومی و جغرافیایی کشورغفلت می‌کنند

آقاپور خاطرنشان کرد: ویژگی نمایش ما این است که به خصوصیات زندگی یک قوم ایرانی می پردازد و همین مسئله برای تهیه کنندگان این نمایش به خودی خود جذابیت داشت. نمایشهایی که این سالها به روی صحنه می روند عموما متمرکز بر فضاها و ماجراهای مبتلابه کلان شهرها هستند و از وجوه مختلف قومی و جغرافیایی کشور غفلت می شود و نمایش هرج و مرج منظم می تواند برای مردم مرکز نشین که درگیر روزمرگیهای زندگی شهری هستند جذابیتهای خاص خودش را داشته باشد.

او اضافه کرد: این نمایش آینه ای از زندگی بخشی از مردم کشور ماست و برای تماشاگر تهرانی تفاوتهای این زندگی می تواند بسیار جذاب باشد.

تلقی مناسبتی بودن به تئاتر مقاومت لطمه می زند

ما در این نمایش توانستیم از وجود یک مشاور لهجه سود ببریم و تمرین بازیگران سبب شد تا افرادی که با تمرینهای ما مواجه می شوند فکر کنند از بازیگران بومی استفاده می کنیم. سعی کردیم دیالوگها با لهجه درست ادا شود و برخی از دیالوگها حتی به زبان عربی بیان شود.

درست است که ما الان به مناسبت هفته دفاع مقدس نمایش خود را به روی صحنه می بریم. اگر این مناسبت هم وجود نداشت ما این نمایش را اجرا می کردیم. این تلقی مناسبتی بودن می تواند به کار تئاتر مقاومت لطمه وارد کند چرا که این نگاه در برخی مسئولان که مطابق با مناسبتها دست به کار تولید نمایش می شوند نگاه درستی نیست.

به گزارش «نسیم» نمایش نامه "هرج و مرج منظم" کاری از گروه فرهنگی و هنری باران را هادی اسلامی و سروش صدوقی به رشته تحریر درآورده اند و به مناسبت هفته دفاع مقدس از امرزو دوشنبه 6 تیرماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به روی صحنه می رود.

ارسال نظر: