ایوبی: جامعه هنرمندان و سینماگران ایران از فاجعه منا نمی‌گذرند

کدخبر: 1028817

رئیس سازمان سینمایی در گردهمایی هنرمندان در خانه سینما گفت: عمق فاجعه "منا" را چند صد کشته نمی‌دانم بلکه عمق این فاجعه را رفتار تبعیض آمیز و پر از کینه آنها نسبت به ایرانیان می‌‌دانم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، تجمع سینماگران و هنرمندان با شعار "کرامت انسان و حرمت ایمان گمشده همه ماست" با حضور صنوف خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئاتر و با حضور اعضای شورای خانه سینما، و مسئولان سازمان سینمایی و رئیس آن حجت اله ایوبی به همراه هنرمندانی از قبیل فرشته طائرپور، رخشان بنی اعتماد، رضا کیانیان، لاله اسکندری، سیدرضا میرکریمی، محمدرضا شرف الدین، عبدالحسین برزیده، مرتضی شایسته، سیروس الوند، سید جمال ساداتیان، مسعود رایگان، و احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در ساختمان شماره 2 خانه سینما واقع در خیابان وصال برگزار شد.
فرشته طائرپور تهیه کننده سینما سینمای کشور در ابتدای این برنامه در سخنانی گفت: به سوگواری فرهنگ برای کرامت انسان و حرمت ایمان خوش آمدید. ما امروز گرد هم آمدیم تا با همه غم دیدگان فاجعه منا در سراسر دنیا همدردی کنیم. میزبان همه ما در این گردهمایی فرهنگ است که بی وقفه و با رخ دادن هر حادثه خون باری از انسان می پرسد چرا؟
وی افزود: اینجا ما انسان های ساده و یا پیچیده هنوز به پاسخ پرسش اول فکر نکرده به پرسشی دیگر پرتاب می شویم و فاصله ما با بحران بعدی کمتر و با فرهنگ پرسشگر بیشتر و بیشتر می شود. فرهنگ مدام از ما می پرسد چرا؟ و چون پاسخی نمی شنود قهر می کند، تاثیر نمی گذارد و به حاشیه می رود بی آنکه در نهاد و نهال خود بی تفاوت شده باشد.
این تهیه کننده سینما ادامه داد: در فاجعه هایی به خفت باری مکه سال گذشته و خون باری مکه امسال و در حریمی که قدمگاه پیامبر اسلام (ص) و در محلی که خانه خدا است این سیاست ها نیستند که روایت می کنند. حضور در صحنه هایی این چنین هولناک حق مستندسازان سرزمین هایی است که کشته هایی داده اند. روایت اینگونه حوادث تکلیف فیلم سازانی است که کشور آنها در صدر آمار قربانیان قرار دارد.
طائرپور خاطرنشان کرد: مشارکت فیلم سازان ایرانی در کمیته های حقیقت یاب که دولت ایران برای رسیدگی به اتفاقات اخیر مکه تشکیل می دهد از مطالبات جدی خانه سینما در گردهمایی امروز است. کرامت انسان و حرمت ایمان گم شده مشترک امروز همه ما است. ما برای پیدا کردن این گمشده از محدودیت دولت ها عبور می کنیم و در محضر خداوند و چشم در چشم همه انسان های دغدغه مند، نخبگان تاثیرگذار در سراسر دنیا و هنرمندان مستقل را برای مشارکت در این عرصه دعوت می کنیم.
در ادامه این برنامه "شاهو عندلیبی" نوازنده نی قطعه ای متناسب با حال و هوای این روزها را برای حاضران در مراسم اجرا کرد. سپس "اکبر نبوی" منتقد سینما شعری برای کشته شدن ناجوانمردانه، تلخ و جانگداز حجاج در کشور عربستان قرائت کرد.
سپس "حمیدرضا نوربخش" مدیرعامل خانه موسیقی نیز به پشت تریبون آمد و در سخنانی گفت: با بازماندگان این مصیبت بزرگ و این فاجعه عظیم و همچنین همه مردم عزیز کشور همدردی می کنیم. ای کاش فرصت مناسب تری بود تا اهالی موسیقی هم حضور پررنگ تری در این مراسم داشته باشند. معمولا اهالی موسیقی درد و دل و داغ خود را در قالب موسیقی خود بیان می کنند.
وی افزود: این مصیبت وارد شده به کشور یک طرف و مسائلی را که می شنویم و می بینیم در خاطرات بازماندگان آن حادثه می گویند و این قصاوت و شقاوت و این بی تفاوتی افرادی که موجب این حادثه شدند و نظاره گر این حادثه بودند نیز به یک طرف موجب می شود ملت ما حال خوبی نداشته باشند و هنرمندان هم در این بین بیشتر متاثر هستند.
مدیرعامل خانه موسیقی تصریح کرد: داغ دار واقعی همه مردم ما و همه انسان هایی هستند. اینکه چطور یک انسان می تواند نظاره گر چنین حادثه دردناکی باشد و نسبت به آن راه بی تفاوتی را در پیش بگیرد عجیب است. من به نمایندگی از جامعه موسیقی کشور در این مراسم برای عرض تسلیت حاضر شدم.
حجت اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در انتهای این برنامه در سخنانی گفت: فاجعه منا و کشته شدن حجاج عزیز کشور عمیق تر از آن است که تا امروز اعلام شده است. آخرین خبرها حکایت از این دارد که خیلی نباید امید داشت آنهایی که تا امروز خود را به کاروان ها معرفی نکرده اند زنده باشند.
وی افزود: دو روز گذشته با دکتر مرآتی معاون سازمان حج و زیارت که هم در شورای عالی سازمان سینمایی و هم در شورای خانه سینما هستند چیزی حدود 45 دقیقه تلفنی گفتگو می کردم. او در این تماس نسبتا طولانی از برخورد غیر انسانی و بگذارید راحت بگویم از رفتار وحشیانه آنهایی که میزبان بودند و خود را خادم حجاج و خادم بین الحرمین می دانند صحبت کردند.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: جامعه سینمایی ایران و جامعه فرهنگی کشور نگاه می کند و می بیند که خاندان آل صعود و حکام عربستان چه خواهند کرد. آیا این خسارات قابل جبران است؟ و آیا آن را جبران می کنند؟ همچنین ما رفتار و عملکرد سایر دولت ها و کشورها را هم نگاه کرده و زیرنظر داریم. کشورهایی که دم از حقوق بشر می زنند. به طور مثال رفتارهای سازمان های جهانی و سازمان های بین المللی را هم زیرنظر داریم. همه آنها امروز در معرض آزمون سختی هستند.
ایوبی خاطرنشان کرد: جامعه ایران، جامعه فرهنگیان ایران و سینماگران از این حق و پیگیری نخواهند گذشت و این ماجرا را پیگیری خواهیم کرد. عمق فاجعه "منا" را چند صد کشته نمی دانم بلکه عمق این فاجعه را رفتار تبعیض آمیز و پر از کینه آنها نسبت به ایرانیان می دانیم. البته ما بزرگتر از آن هستیم که بخواهیم جنگ عرب و عجم را حتی در لفظ هم راه بیاندازیم.
وی در پایان تصریح کرد: می دانیم بخشی از جامعه افراطی، سلفی، وهابی و نماد آنها داعشی ها با چه کینه ای به عظمت ایران نگاه می کنند. آن هم عظمتی که بخشی از آن به تاریخ پر افتخار کشور بر می گردد. جامعه ای که متمدن است و آنها این حسادت را به گور خواهند برد. آنها با ماشین های آنچنانی و پول های بادآورده نمی توانند متمدن شوند. زیرا تمدن یک فرآیند تاریخی و طولانی است. به همین دلیل ما با موفقیت های خود در عرصه های بین المللی به آنها پاسخ خواهیم داد.
ارسال نظر: