مرهم دل باشیم نه نمک زخم

کدخبر: 1029242

«نسیم» بررسی می‌کند: نگاه جامعه شناسانه به فعالیت‌های ناپسندیده برخی شهروندان در فضای مجازی در واکنش به فاجعه منا در گفتگو با دکتر محسن ایمانی

گروه اجتماعی خبرگزاری «نسیم»: وقوع حادثه اسفناک منا در روز عید قربان و حواشی آن ازمونی شد برای همه افرادی که درگیر آن بودند و هرکسی به نوعی آزمون خود را پس داد. از آل سعود که روسیاه دنیا و آخرت شدند تا افرادی که با اظهارنظرهای مثبت یا منفی خود مرهم دل داغدیگان شدند یا مایه عذابشان.

در این میان واکنشهای متفاوتی در جامعه و به خصوص شبکه­‌های اجتماعی مشاهده کردیم. ایجاد کمپین­‌های حمایت از آسیب دیدگان و همدردی با خانواده­‌های قربانیان و خشم و انزجار از رفتار آل سعود از یک سو و در طرف دیگر رواج مطالب ناپخته‌ای مثل طرح مسایل نژاد پرستی، پایین آوردن شان مراسم حج، ساخت جوک­‌های تمسخر آمیز و یا انتشار تصاویر دلخراش از جانباختگان حادثه.

همه این مطالب در حالی است که با وجود قرار گرفتن در فضای بین دو عید هنوز فضای کشور غم­بار است و تعدادی از هموطنان‌مان هنوز اطلاعی از سرنوشت مفقودینشان ندارند.

دکتر محسن ایمانی نائینی، روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در بررسی از چنین رفتارهایی در گفت وگو با خبرنگار «نسیم» بیان داشت: حج جزء فروع دین است و به هر حال کسانی که مستطیع می‌­شوند باید به حج بروند و اصولا حج از شعائرالله است. اینها همه نکاتی است که در قرآن آمده است یعنی ما در باب حج، نص صریح داریم که انسان با ایمانی که مستطیع می­‌شود باید به حج برود و این دستور خداوند است. اینکه آنجا بد اداره می­‌شود و تفکر وهابی در آنجا حاکم است باید با آن برخورد کرد و موضوع را از این طریق حل و فصل کرد. یعنی حکوتی که در واقع لیاقت حفاظت از حجاج و خدمت کردن به آنها را ندارد مورد توجه قرار گیرد. باید برای حل این مشکل تدبیر اندیشید نه اینکه حاجی­‌ها به حج نروند و فکر کنند که به هر حال برخورد مثلا بین عرب و عجم و اینها بوده است.

این استاد دانشگاه در ادامه در پاسخ به مطالب افرادی که نرفتن به حج را تبلیغ می‌­کنند افزود: واقعا مسائل به این گونه نیست چون وقتی ما هم به مکه رفتیم از کشورهای عرب زبان بودند و هیچ مشکلی با ما نداشتند و ما هم هیچ مشکلی با آنها نداشتیم. اتفاقا مردم کشورهای اسلامی حتی در فرق مختلف شیعه و سنی واقعا با هم هیچ مشکلی ندارند و با هم خیلی صمیمانه به انجام حج می­پردازند و اخوت و برادری دینی را به صورتی پر رنگ در مراسم حج می‌توانید ببینید و من این را خودم شاهد بودم. منتهی باید آن موانعی که باعث می­‌شود امنیت حج زیر سوال برود باید آن را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: عربستان دارای حکومت ضعیفی است که نه قانون اساسی دارد نه انتخاباتی دارد و نه حقوق زن­ها را در آن کشور به رسمیت می­شناسند. طبیعی است که این حکومت از کفایت­‌های کافی برای برگزاری مراسم حج برخوردار نباشد. در راس این حکومت شخصی قرار می­‌گیرد که دارای آلزایمر است. واقعا مشکلات این هست اینها را باید حل و فصل کرد و به هر حال باید این موضوع را به صورت یک موضوع جهانی پیگیری کرد.

ایمانی در مورد رفتارهایی که در شبکه‌های اجتماعی باید صورت بگیرد اضافه کرد: ماجرا باید در حد اهمیت خودش به صورت جدی پرداخت. واقعا ما دلمان برای هم وطنان خودمان می­سوزد که در آنجا به هر حال مظلومانه کشته شدند. ما باید از آنها دفاع کنیم و در این دفاعمان باید جدی باشیم یعنی طوری نباشد که دیگران احساس کنند که حالا در شبکه­‌های اجتماعی عده­ای این حوادث را دستمایه شوخی و تمسخر قرار بدهند. اگر قرار است تمسخری بشود باید خود حاکمان عربستان، بی کفایتی­‌های آنها و نحوه اداره بد حرمین شریفین مورد تمسخر قرار بگیرد. اینها به تعبیر جالب مقام معظم رهبری خائن الحرمین هستند. به هر حال بی کفایتی­ سعودی­‌ها باید مورد تمسخر قرار بگیرد نه اینکه حالا عوامل دیگری که در قضیه نقشی نداشتند. من فکر می­‌کنم که این دو جایگاه را باید از همدیگر تمیز داد.

حال باید دید در روزهای آتی که پیکر سایر جان باختگان و مجروحان فاجعه منا به کشور باز می‌گردند، مرهم دل بازماندگان و داغ دیگان هستیم یا نمک روی زخمشان؟

ارسال نظر: