پایانی برای "شرمن"

کدخبر: 1029634

معاون پرحاشیه وزیر خارجه آمریکا که روزی ادعا می‌کرد "فریب و نیرنگ قسمتی از ژن ایرانیان است"، پس از ثبت حضور موثر در مذاکرات با ایران و کره شمالی در کارنامه دیپلماتیک خود، به بهانه "تدریس در دانشگاه هاروارد" از وزارت خارجه خداحافظی کرد

گروه بین الملل «نسیم» - "وندی شرمن"، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد این کشور، همانطور که پیش‌تر گفته شده بود، روز جمعه دوم اکتبر، از سمت خود کناره گیری کرد. جان کری با صدور بیانیه‌ای در تقدیر از دستیارش، علت کناره گیری او را "تدریس در دانشگاه هاروارد" عنوان کرد.

شاید آوازه دستیار جان کری در ایران بیش از سایر کشورها باشد، او طی مدتی که معاونت امور سیاسی وزارت خارجه و هدایت تیم مذاکره کننده آمریکایی را بر عهده داشت، اظهارات تند و تیزی مطرح می‌کرد که وزارت خارجه و نمایندگان مجلس ایران را به "واکنش" وا می‌داشت. جنجالی ترین سخن او زمانی بود که مهرماه سال 92، مدعی شد در مذاکرات "به دنبال حذف تحریم‌های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می‌دهیم برای از بین بردن نگرانی‌های ما، مدتی استراحت کند"؛ چرا که "فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است."

جان کری در بیانیه روز گذشته خود درباره نقش شرمن درمذاکرات اظهار داشت که وندی "مذاکرات را در مسیر خود نگه داشت، بر ناکامی ها غلبه کرد، روحیه ها را تقویت کرد، به تدریج کارها را پیش برد و اختلافات را به حداقل رساند" تا در نهایت توافق تاریخی به دست بیاید.

فارین پالیسی هم درباره "این خانم لاغر اندام با موهای خاکستری" می‌نویسد: شرمن هیچ‌گاه اجازه نداده که مذاکرات بدون نتیجه به پایان برسد.. او دیپلماتی با تجربه است که به رفتار پولادین در برابر دولت‌های "متخاصم" شهره دارد. او در سفر به ژنو، هم چماق را با خود برده بود و هم هویج.

"عضو ارشد هیئت آمریکایی" که در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، رئیس هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای با کره شمالی نیز بود، در خلال مذاکرات هسته‌ای با ایران، نقش مهمی نیز درمدیریت فضای رسانه‌های آمریکایی و افکار عمومی ایفا کرد. در جلسات متعدد سنا حضور می‌یافت و به نمایندگان آمریکایی اطمینان می‌داد "هیچ تحریمی بدون موافقت سنا لغو نشده و فقط تعلیق می‌گردد...اگر با ایران به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای دست یابیم تحریم‌ها به خاطر تروریسم و حقوق بشر سرجای خود باقی خواهد ماند."

چهارمین مقام وزارت خارجه آمریکا حالا پس از جنجال‌های رسانه‌ای و رفت و آمد های مکرر میان وزارت‌خانه و کنگره، راهی دانشگاه می‌شود تا در کنار همسر خود که پژوهشگر موسسه نظرسنجی "پیو" است، فصل جدیدی در فعالیت‌های شبه سیاسی خود باز کند.

ارسال نظر: