"نه" حجاج ایرانی به ویروس کرونا  با رعایت نکات بهداشتی

کدخبر: 1030780

گزارش «نسیم» از آخرین اخبار مربوط به کرونا در حج ۹۴؛ حجاجی که با رعایت نکات بهداشتی از شر کرونا در امان ماندند/ وزیر بهداشت: تست تمامی افراد مشکوک به کرونا منفی بوده/ نبوی: نمونه‌گیری از زائران مشکوک ادامه دارد

گروه اجتماعی خبرگزاری «نسیم»، مهدیه عرفاتی: کرونا "مرس" نوعی ویروس و عامل بیماری تنفسی است که تا همین چند سال گذشته کمتر کسی نسبت به آن شناخت داشت و به جرات می توان گفت که به جز پزشکان و متخصصان این حوزه عامه مردم حتی اسمی از آن نشنیده بودند؛ اما طی دو سال اخیر همین واژه نا آشنا منبع اخبار، اطلاعات و حتی شایعات داغ و منشا توجهات عامه مردم شد و هر از چند گاهی خبرهای مربوط به این موضوع در سطر اخبار قرار می گیرد.

«کرونا» ویروسی است که به عنوان عامل بیماری به سیستم تنفسی حمله می‌کند و به تدریج این سیستم را از کار می‌اندازد. سرفه و تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه منجر می‌شود از مهمترین علائم این بیماری بوده و تاکنون هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلای به آن ساخته نشده است .

علائم معمول بیماری در مراحل اولیه شامل تنگی‌نفس و مشکلات تنفسی جدی است و تب، سرفه و مشکلات گوارشی مانند اسهال نیز در این بیماران دیده می‌شود. هم‌زمان با پیشرفت بیماری نارسایی کلیه وعفونت در بیمارانی که نقص سیستم ایمنی دارند نیز ایجاد شده و منجر به فوت فرد می‌شود .

گفتنی است؛ تاکنون 1430 مورد ابتلا به کرونا ویروس در در 26 کشور دنیا گزارش شده که 532 نفر از مبتلایان بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

نکته قابل توجه این است که 85 درصد از کل موارد ابتلا به کرونا ویروس در جهان مربوط به کشور عربستان بوده و به همین دلیل طی دو سال گذشته ابتلای زائران خانه خدا به این بیماری به یکی از مهمترین دغدغه ها و نگرانی های مردم، مسئولان و حجاج تبدیل شده است و در همین راستا وزارت بهداشت هر سال پیش از موسم حج تدابیرو تمهیدات لازم را برای جلوگیری از انتقال و شیوع این بیماری به کشور پیش بینی می کند.

آماده باش 19 فرودگاه برای ورود حجاج به کشور

علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت قبل از آغاز حج امسال گفت: احتمال خطر مرگ و میر در بین مبتلایان به کرونا ویروس 30 درصد بوده و سالمندان کارکنان بیمارستان و افراد دارای مشکلات مزمن قلبی ریوی و نقص دستگاه ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند .

وی در خصوص تمهیدات وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع کرونا در حج امسال افزود: 19 فرودگاه کشور به منظور ورود حجاج به ایران در حالت آماده‌باش قرار گرفته و اقدامات و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از ورود و شیوع کرونا به کشور پیش‌بینی شده است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: علاوه بر تیم‌های بهداشت و درمان، تیم‌های پزشکی هلال احمر نیز آموزش‌های لازم را فرا گرفته و آنها نیز وضعیت حجاج را تحت پوشش قرار داده و تمهیدات لازم را انجام داده‌اند .

در حج امسال همچنین به‌دلیل وقوع فاجعه منا و بستری شدن تعداد زیادی از زائران در بیمارستان‌های عربستان احتمال ابتلای حجاج حادثه دیده به ویروس کرونا و نگرانی ها بابت انتقال آن به کشور افزایش یافت و ضرورت پیش بینی تمهیدات لازم در این خصوص بیش از پیش احساس می شد و در همین راستا وزارت بهداشت درقالب تشکیلات پدافند غیرعامل و استقرار پدافند زیستی در این وزارتخانه به بررسی و رفع این موضوع پرداخت .

آموزش کادر بیمارستان ها برای مقابله با بیماری کرونا

محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز در خصوص تمیدات این وزارت خانه در حوزه درمان گفت: در حوزه درمان، آموزش کادر بیمارستان از اورژانس پیش‌بیمارستانی گرفته تا سایر پرسنل انجام گرفت و نیروها با بیماری کرونا و شرایط مقابله با آن آشنا شدند. وی افزود: بخش عفونی، ریه و ICU بیمارستان‌هایی که احتمال بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا ویروس در آنجا وجود دارد، آماده شده و کارکنان آن آموزش‌های تخصصی را دیده اند تا آمار مبتلایان به کرونا ویروس از طریق بیمارستانی افزایش نیابد . آقاجانی با تاکید بر لزوم تدوین پروتکل انتقال بیماران مبتلا به کرونا تصریح کرد: از دیگر تمهیدات در نظر گرفتن اتاق ایزوله برای بیماران احتمالی مبتلا به کرونا خارج از محیط اورژانس با تهویه جدا بوده که در کنترل بیماری و جلوگیری از شیوع آن مؤثر است.

معاون درمان وزارت بهداشت تأکید کرد: تهیه تجهیزات حفاظت فردی در بیمارستان محل بستری زائران احتمالی مبتلا به کرونا از دیگر تدابیر مورد نظر بوده و کمیته پدافند غیرعامل در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز با تمرکز کرونا تشکیل شد تا در این کمیته آمادگی‌ها مورد بحث قرار گیرد و بررسی‌های لازم جهت کاهش ابتلا به کرونا و شیوع احتمالی آن انجام شود .

طی دو سال اخیر اخبار مربوط به "کرونا ویروس" در موسم حج از داغ ترین خبرها بوده به طوریکه در حج امسال نیز حتی وقوع فاجعه دردناک منا و از دست دادن تعداد زیادی از هموطنان در این حادثه نیز نتوانست مانع از شایعه سازی عده ای در این زمینه شود و همین چند روز گذشته بود که اخباری مبنی بر ابتلای یکی از هموطنان در آذربایجان شرقی به ویروس کرونا در سایت های خبری و فضای مجازی دست به دست چرخید که این خبر به سرعت توسط مسئولان وزارت بهداشت و دکتر هاشمی تکذیب شد.

منفی بودن تست تمامی افراد مشکوک به کرونا ویروس/ مردم نگران نباشند

سید حسن قاضل زاده هاشمی، وزیر بهداشت ضمن اطمینان دادن به مردم در خصوص عدم ابتلای حجاج ایرانی به کرونا ویروس گفت: تاکنون 21 نفر از زائرین ایرانی مشکل تنفسی داشته و مشکوک به کرونا ویروس بودند که با توجه به آزمایشات انجام شده هیچکدام از آنها به این ویروس آلوده نبوده و تست همه آنها منفی بوده است و پزشکان در حال انجام مقدمات ترخیص آنها هستند .

وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی در کشور از بابت کرونا ویروس وجود ندارد و تمهیدات لازم برای بازگشت سایر حجاج به کشور نیز در مبادی ورودی کشور اتخاذ شده است .

وزیر بهداشت افزود: با وجود ریشه کن نشدن ویروس کرونا در عربستان سعودی اما تمامی حجاج ایرانی به دلیل رعایت مسایل بهداشتی به این ویروس آلوده نشده و جای هیچ نگرانی نیست . هاشمی با تاکید بر اینکه مصاحبه های مسئولان وزارت بهداشت درباره کرونا بیشتر جنبه هشداری دارد و نباید برای مردم هراس بیهوده ایجاد کرد، گفت: مدیران کاروان ها توصیه های لازم را به حجاج داشته اند و در تمام پروازها یک نفر از تیم پزشکی حج و زیارت اقدامات و توصیه های لازم را به حجاج ارائه می دهد . وی خاطر نشان کرد: در بدو ورود حجاج به کشور در فرودگاه نیز خدمات اورژانس به طور کامل انجام می شود و مردم مطمئن باشند جای هیچ نگرانی نیست و فقط باید توصیه های پزشکی را جدی بگیرند و مراقبت کنند . حجاج تا دو هفته پس از بازگشت از تماس مستقیم با افراد خودداری کنند

محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز در خصوص توصیه های بهداشتی لازم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس گفت: توصیه ما به حجاج این است که تا ١٤ روز پس از ورود به کشور، از تماس مستقیم با افراد جلوگیری کنند، مراسم خود را عقب بیندازند تا ناچار به دیده‌بوسی با افراد مختلف نشوند .

وی همچنین در خصوص لزوم قرنطینه کردن موارد مشکوک افزود: قرار نیست هیچ‌کس را در قرنطینه نگهداری کنیم. پیش از ورود به هواپیما آموزش های لازم به حجاج داده شده‌ و در فرودگاه های کشورنیز مأموران وزارت بهداشت مستقر هستند تا حاجیان در صورت احساس موارد مشکوک به آنها مراجعه کنند .

گویا تب، سرفه و تنگی‌نفس را از علائم اصلی کرونا دانست و اضافه کرد: در صورت بروز این علائم از فرد موردنظر نمونه‌برداری صورت می گیرد و با توجه به اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد، آنها را بستری خواهیم کرد. اما مسئله اصلی این است که ٦٠ تا ٧٠‌ درصد مبتلایان به این بیماری درصورتی‌که بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماری قلبی، تنفسی، انواع سرطان، نارسایی‌های کبدی و کلیوی نداشته باشند، می‌توانند از مرگ نجات پیدا کنند .

وی با بیان اینکه فردی که مراقبت از بیمار را به‌عهده دارد، نباید جزء گروه افراد پرخطر‌ باشد، تصریح کرد: شست‌وشوی دست‌ها به‌ویژه قبل از تماس با بیمار و بعد از تماس با او، اجباری بوده و اهمیت بسیاری در جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران دارد. حجاج توجه کنند که درصورت ابتلا به نشانه‌های این بیماری، از خوددرمانی پرهیز کرده و به پزشک یا نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند همچنین این افراد باید اعلام کنند که از سفر حج بازگشته‌اند .

تمهدیدات بهداشتی لازم برای انتقال پیکرهای جانباختگان منا در نظر گرفته شده است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین در خصوص تمهیدات وزارت بهداشت برای انتقال پیکرهای جانباختگان حادثه منا به «نسیم» گفت: تمام تمهدیدات لازم از نظر بهداشتی برای انتقال پیکرهای جانباختگان منا اندیشیده شده و جای هیچ نگرانی بابت انتقال بیماری وجود ندارد.

گویا با بیان اینکه قرنطینه جسد معنی ندارد، افزود: همه اقدامات بهداشتی لازم برای انتقال پیکرهای جانباختگان بدون دیده شد و هیچ مشکلی از این بابت وبه وجود نیامده است.

نمونه گیری ا ز زائران مشکوک تا بازگشت آخرین کاروان ادامه دارد

محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز در گفتگو با «نسیم» با اشاره به شیوع کرونا ویروس در عربستان از دو سال گذشته تا کنون گفت: در همین راستا ارائه آموزش های لازم به پزشکان، کادر درمان، مدیران کاروان ها و حجاج پیش از موسم حج در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی با اشاره به تمهیدات وزارت بهداشت در زمان بازگشت حجاج نیز افزود: افراد دارای علائم مشکوک توسط نیروهای مستقر در مبادی ورودی و فرودگاه ها شناسایی می شوند و در صورت شدید بودن علائم تنفسی فرد توسط آمبولانس به نزدیکترین بیمارستان منتقل و در اتاق ایزوله تنفسی بستری می شود تا آزمایشات و نمونه گیری های لازم انجام گیرد.

به گفته معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزرات بهداشت طی دو سال اخیر بیش از 2600 نمونه آزمایش کرونا از افراد مشکوک به این بیماری گرفته شده که تنها جواب شش مورد آن مثبت بوده است که هر شش مورد مربوط به سال گذشته بوده واز آن زمان تا کنون هیچ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور مشاهده نشده است.

نبوی اظهار داشت: اقدامات کنترلی و پیشگیری از ورود کرونا ویروس به کشورکه از پیش از سفر حجاج آغاز شده، در بازگشت این افراد نیز در حال انجام است و نمونه گیری ها از زائران مشکوک به این بیماری تا بازگشت آخرین کاروان حجاج ادامه دارد.

وی در پایان با اشاره به وجود 170 اتاق ایزوله فعال در کشور خاطر نشان کرد: تعدادی اتاق ایزوله نیز در دست راه اندازی است و باید تا پایان برنامه پنجم توسعه تعداد اتاق های ایزوله فعال در کشور به 500 اتاق برسد.

شاید در حج امسال به دلیل وقوع فاجعه منا و بی تدبیری های مسئولان سعودی در مدیریت حج و حادثه به وجود آمده، افزایش آمار ابتلا به کرونا ویروس خیلی دوراز ذهن نبود؛ اما نکته قابل تامل آگاهی حجاج ایرانی در خصوص این بیماری و راه های جلوگیری از انتقال آن بوده که شاید بیش از هر اقدام و تدبیر ویژه ای توانست کارنامه ای موفق و قابل قبول برای کشور به همراه داشته باشد.

زدن ماسک، عدم تماس مستقیم با سایر افراد و رعایت سایرنکات بهداشتی امروز نقطه مشترک اکثریت حجاج در بازگشت از سفر حج است و همین مراقبت های بهداشتی است که باعث شده تا کنون مورد مثبتی از ابتلا به کرونا ویروس در بین حجاج ایرانی مشاهده نشود و امید است تا بازگشت اخرین کاروان نیز این آمار تغییری نکند.

ارسال نظر: