بیانیه مسئولین خواهر چهار اتحادیه بزرگ دانشجویی به مناسبت روز خانواده

کدخبر: 1031397

در این بیانیه آمده است: مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی کشور و آحاد جامعه در برابر شناخت، چاره‌اندیشی و رفع مشکلات خانواده مسئول هستند

به گزارش «نسیم»، متن بیانیه مسئولین خواهر چهار اتحادیه بزرگ دانشجویی به مناسبت روز خانواده به این شرح است:

«زن انسان و مربی جامعه است. سعادت و شقاوت کشور ها بسته به وجود زن است. زن با ایجاد محیطی سالم می‌تواند سنگ بنای جامعه انسانی قدرتمند، آینده نگر و آرام را فراهم سازد. بدون خانواده سالم، جامعه از لحاظ عاطفی گسسته و از لحاظ معنوی و روحی آسیب پذیر و آلوده به جنایت می‌گردد». (امام خمینی رحمه الله علیه)

مسئله ی زن و خانواده برای کشور، جزو مسایل درجه یک است. (مقام معظم رهبری)

سلامت هر جامعه ای در گروی سلامت کوچک ترین گروه آن یعنی خانواده است لذا اگر جامعه ای از آسیب های اجتماعی رنج می برد بدین معناست که هنوز نتوانسته سلامت خانواده را تامین نماید. متاسفانه این روزها انسجام خانوادگی که طی قرن ها با تکیه بر فرهنگ ایرانی - اسلامی مان محکم گردیده بود با قرار گرفتن در برابر هجمه های گوناگون فرهنگی تمدن غرب از جمله سرایت نمودن سرطان فردگرایی که بیماری خاص جوامع غربی است ، سست گردیده و به تبع آن شاهد افزایش مشکلات خانوادگی در جامعه هستیم. جنبش عدالتخواه دانشجویی از همه صاحبان اندیشه، پژوهشگران، فعالان فرهنگی، هنرمندان، خطبا و مبلغین می خواهد تا در راستای گفتمان سازی در جهت صیانت از نهاد خانواده به میدان آیند و برای نجات ارزشمند ترین واحد اجتماعی وارد عمل شوند. درخواست جدی جنبش عدالتخواه دانشجویی علاوه بر فرهنگ سازان و اندیشمندان و نخبگان، از دولت و وزارت خانه هایی که فعالیتشان مستقیما به نهاد خانواده مربوط می شود و نیز از مجلس به عنوان واحد قانون گذار و رسانه ی ملی به عنوان تریبون انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی و سایر بخش های مرتبط این است که:

به اصول دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی که به تصریح درباره خانواده و جایگاه آن در جامعه اسلامی و بایسته های حفاظت از آن پرداخته اند توجه بیشتری شود.

اجرای عملی دستورات مقام معظم رهبری از جمله سیاست ابلاغی افزایش جمعیت که به طور مشخص با مسائلی همچون رفع موانع ازدواج و تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، کاهش سن ازدواج،تسهیلات مناسب برای مادران در دوره ی بارداری و شیردهی اصلاح و تکمیل آموزش های عمومی درباره ی اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و تاکید بر آموزش مهارت های زندگی و ارائه ی خدمات مشاوره ای بر مبنای فرهنگ و ارزشهای اسلامی است.

همانطور که رهبری بیان فرموده اند که :« اگر خانواده‏ها صحیح، قوى، سالم، بى‏انحراف و طبق سنت الهى تشکیل بشوند، آن وقت جامعه، جامعه‏ى سالمى خواهد بود.» بسیاری از مشکلاتی که در عرصه ی زندگی مشترک بوجود می اید و تمامی معضلاتی که اعضای خانواده خصوصا فرزندان را به خود دچار میکند همگی نتیجه ی انتخاب غلطی است که توسط طرفین صورت میگیرد. راه اندازی نظام جامع کشوریِ مشاوره ی پیش از ازدواج و واجب نمودن ان برای تمامی جوانانی که قصد قدم گذاشتن در این عرصه را دارند لازم و ضروری است، همانطور که گذراندن کلاس های جمعیت و تنظیم و نیز انجام برخی ازمایشات برای ثبت ازدواج ها از نظر قانونی امری واجب است. چرا که سلامت خانواده بیشتر از آنکه در گرو سلامت جسم باشد، وابسته ی سلامت روح و روان اعضای ان است.در این زمینه وظیفه ی قوه ی مقننه برای رفع موانع قانونی و همت دستگاه اجرایی کشور برای عملی شدن این بایسته ی مهم ضروری است.

آموزش و پرورش ورای مواردی که در راهکار 4-6 سند تحول بنیادین آمده است که مستقیما به بخش خانواده اشاره دارد، می بایست با ژرف نگری بیشتری به این مقوله ورود پیدا کند؛ هم اکنون بیشتر برنامه های این وزارتخانه در این زمینه عمدتا به مواردی مانند آموزش و مشاوره ی دانش آموزان و اولیاء آنها در بحث جلوگیری از طلاق و یا کاهش اثرات سوء آن برای کودکان طلاق محدود می شود و ظاهرا برنامه ای برای آماده نمودن خود فرزندان برای بر عهده گیری نقش های همسری و زندگی مشترک در آینده در این سند مغفول مانده است. این در حالی است که این نهاد به جهت عمق و گستردگی تماسی که با دانش آموزان دارد می تواند در درونی کردن این نقش ها و آمادگی دانش آموزان برای زندگی خانوادگی آینده شان اثراتی جدی و پایدار در آنها بجا گذارد لذا غفلت از این امر مهم عواقب نامبارک خود را در سالهای اینده نشان خواهد داد. علت عمده تاخیر در ازدواج موانع فرهنگی و تغییر الگوی سبک زندگی جوانان و در رتبه ی آخر اهمیت و اولویت قرار گرفتن خانواده و تشکیل آن می باشد. مواردی از قبیل تحصیل و به دست آوردن شغل و درآمد اقتصادی در رتبه های اول اولویت اند. حتی پس از ازدواج فرزند آوری را با سود و زیان سنجیده و به فرزند به دید "یک موجود صرفا مصرف کننده" می نگرند. این موضوع نه اقتصادی بلکه فرهنگی و ناشی از تغییر الگوی سبک زندگی است. بی شک نمی توان نقش صدا و سیما را در این زمینه نادیده گرفت، چرا که در میان انواع و اقسام سریال ها و پیام های بازرگانی رنگارنگ و مستند ها و برنامه های پر بیننده اش اشاعه و تبلیغ و انتقال معیار های خانواده ی اسلامی و تشکیل خانواده ، مدفون و کاملا به فراموشی سپرده شده است.

طبق فرموده ی مقام معظم رهبری :« اگر در کشورى زنان آن کشور بتوانند به آن صفا و معنویت و رُقاء و تعالى فکرى برسند، هیچ مشکلى در آن مملکت باقى نمى‏ماند. » به عبارتی زن که سر چشمه ی تربیت در هر خانواده است اگر راه تعالی را بپیماید لاجرم ثمرات او یعنی فرزندان نیز دنباله روی همان راه خواهند بود و بالعکس. زنان مسلمان باید در تمام شئونات زندگى فردى و اجتماعى، حضرت فاطمه‏ى زهرا (سلام‏اللَّه‏علیها) را الگو قرار داده و پیروان راستین آن حضرت باشند اما دشمنان که از هر فرصتی برای نفوذ فرهنگی در این کشور استفاده میکنند یکی از مقاصد اصلی خود را تاثیر گذاری بر رفتار ، منش و افکار زنان جامعه قرارداده و از طریق ابزار های فرهنگی درصدد تغییر الگوی زن اسلامی _ ایرانی هستند. یکی از اموری که مقام معظم رهبری مکررا پیرامون آن تذکر داده اند پرهیز زن مسلمان از تجمل گرایی و تبرج است که امروزه متاسفانه شاهد رشد این دو مقوله در بین زنان جامعه به واسطه ی تاثیر ابزار های فرهنگی داخلی و خارجی از جمله تبلیغات کاذب و برنامه های صدا و سیما و نیز ماهواره در کشور هستیم. همینطور شاهد هجوم نرم شبکه های ماهواره ای در قالب فیلم وسریال با نیت از بین بردن حس اعتماد بین اعضای آن هستیم، دشمنان فعالیت های فرهنگی خود را بدین سمت هدایت نموده تا بنیان خانواده ها را از طریق غیر مستقیم و با روش های فرهنگی و با بکار گیری ابزار های هنری موثر از جمله سریال های به ظاهر جذاب ماهواره ای ، سست نمایند. لذا در این خصوص فعالیت خودجوش برنامه سازان فرهنگی، فیلم سازان و تهیه کنندگان دغدغه مند و انقلابی برای پاسخگویی و مقابله با اثرات سوء این تهاجم فرهنگی اشکار مورد مطالبه ی ماست.

همانطور که مسئله ی اهمیت محرم و نامحرم را در بیانات رهبر معظم انقلاب در سومین نشست اندیشه های راهبردی با موضوع زن و خانواده مورد تاکید قرار گرفته به نظر می رسد سالم سازی محیط های کسب وکار و جلوگیری از اختلاط جنسیتی و تصویب قوانین جامع و راهبردی در این زمینه به منظور تقویت بنیاد خانواده و فروپاشی خانواده ها باید هرچه زودتر در دستور کار قوه ی مقننه و مجریه قرار گیرد.

متاسفانه اکثر برنامه سازی ها مطابق با سند مهندسی فرهنگی مصوب شورای عالی فرهنگی در رسانه ی ملی بیشتر معطوف به مشاوره های پس از ازدواج است، به عبارتی دیگر به غیر از برنامه هایی همچون "آیینه خانه" که مشخصا در زمینه ی انتخاب آگاهانه و عاقلانه ی قبل از ازدواج به مخاطبین جوان اطلاع رسانی میکنند، سایر برنامه ها از این محتوا خالی هستند. در کنار این موضوع آموزش رفتار های درست و صحیح پس از ازدواج در موقیت های مختلف نیز موضوعی است که عمدتا از چشم برنامه سازان و مدیران فرهنگی رسانه ی ملی پنهان مانده و علارغم اهمیت صد چندان آن در حفظ تحکیم بنیان خانواده های آینده ،مورد غفلت قرار گرفته است.

با توجه به وضع موجود، قوه ی مجریه می بایست بودجه ای اختصاصی را جهت پیشبرد برنامه هایی با هدف گسترش، تحکیم و تقویت خانواده ها صرف نماید و در این بین توجه اختصاصی به حقوق زنان مبتنی بر شرع مقدس اسلام که خاستار کرامت اوست و نه تحت تاثیر حقوق ساختگی ای که تمدن غرب برای او در نظر گرفته که چیزی بیش از خیابت در حق او نمی باشد، لازم و ضروری است و مهم ترین بایسته ی آن متناسب سازی سیاست گذاری ها ، برنامه ریزی ها و اقدامات دستگاه ها با وظایف و نقش های فردی، اجتماعی و خصوصا خانوادگی زنان می باشد. در پایان نقش وزارت ورزش و جوانان در امر تسهیل ازدواج و رفع موانع ازدواج جوانان و سایر وزارتخانه های مرتبط با این موضوع مورد تاکید قرار میگیرد.

در پایان تاکید می کنیم مسئولان و دست اندر کاران فرهنگی ،مذهبی ، اقتصادی و سیاسی کشور و همینطور همه ی آحاد جامعه در برابر شناخت، چاره اندیشی و رفع مشکلات خانواده ، از تسریع در زمان ازدواج گرفته تا رفع موانع و تلاش برای تحکیم و استمرار آن مسئول می باشند، این مقوله ای است که یقینا اگر عزم ملی و مدیریت جهادی در آن به کار برده نشود مشکلات را در این عرصه مضاعف خواهد کرد. و اولین و مهم ترین قدم در این راه همان جبهه گیری در برابر فرهنگ مسموم و کشنده ی غربی و واکسینه کردن خانواده ها در برابر آن است که باید از صدر تا ذیل نظام و نیز خود مردم نسبت به آن دغدغه داشته باشند.

اتحادیه جنبش عدالت خواه دانشجویی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل اتحادیه انجمن اسلامی تحکیم وحدت

ارسال نظر: