هاشمی: استفاده زنان از قلیان و سیگار از عوامل تولد نوزدان ناقص‌الخلقه است

کدخبر: 1031833

وزیر بهداشت با ابزار تاسف از رواج و رونق سیگار و قلیان در بین زنان گفت: مصرف دخانیات در بین خانم‌های باردار اثرات نامطلوبی را روی زنان باردار و جنین می‌گذارد و این مساله یکی از عوامل تولد نوزادان ناقص الخلقه است

به گزارش «نسیم»، دکترسید حسن هاشمی امروز در نشست مشترک مشاوران امور زنان دستگاههای اجرایی که به مناسب هفته ملی سلامت بانوان ایران در سالن امام جواد (ع) وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، ضمن طلب مغفرت برای جانبختگان حادثه منا با اشاره به اینکه در آستانه محرم قرار داریم خاطرنشان کرد: امیدوارم همه بتوانیم از فضا و فرصتی که در این ایام برای ما پیش می‌آید برای سالم سازی روح و روان استفاده کنیم .

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درباره نقش و اهمیت زنان در جامعه امروز ایران گفت: هر چه فکر می‌کنم زیبا‌تر از جمله امام که گفتند از دامن زن به معراج می‌رسد پیدا نمی‌کنم و چه ارزشی بالا‌تر از رفتن به معراج است .

وی افزود: زن در خانواده مثل عمود خیمه است و در شرایطی که مردان گرفتار تامین معیشت هستند بار زندگی به عهده بانوان است و از این جهت جایگاه ویژه‌ای دارند. اگر یک زن آسیب ببیند خانواده آسیب جدی می‌بیند .

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر نقش بانوان در ایجاد فضای آرام و سالم در خانه خاطرنشان کرد: بحث تغذیه از مباحث جدی سلامت است و با توجه به اینکه کیفیت تغذیه در خانواده‌های ایرانی مطلوب نیست، دقت زنان نسبت به مواد مصرفی برای تهیه غذا مثل روغن، نمک، قند، شکر و... به لحاظ نوع مصرف و کیفیت آن بسیار اهمیت دارد .

هاشمی با اشاره به رویه نادرست تغذیه براساس سبک زندگی جدید بیان داشت: یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در میان ایرانیان، بیماری‌های قلبی و عروقی است که بخش مهم آن بخاطر تغذیه نامناسب و توجه نکردن به نحوه استفاده از روغن و نمک و سایر موارد مصرفی است .

وی با تاکید بر اینکه در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌های اجتماعی، بانوان نقش موثری دارند، گفت: موفقیت فرزندان ناشی از وجود مادران دلسوزی است که برغم کشمکش‌های موجود میان زن و مرد، فرزندان را وارد این مجادلات نمی‌کنند .

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با استقبال از همکاری‌های صورت گرفته میان دستگاههای اجرایی برای ارتقای آموزش در امر بهداشت تاکید کرد: مردان و زنان باید به فکر سلامت خود باشند و در حوزه سلامت تفاوتی میان این دو وجود ندارد .

وی با بیان اینکه بانوان در آزمون‌های تحصیلی رتبه بالاتری را کسب می‌کنند، ابراز داشت: ما از این موضوع خوشحال هستیم و در عین حال امیدوارم که مردان نیز در این زمینه بتوانند فرصت‌های بیشتری را کسب کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که چون نان آور خانه مردان هستند بنابراین شایسته است که از فرصت‌های بیشتری استفاده کنند و جامعه‌ای که نقش نان آور خانه با نفقه بگیر آن عوض شود، آسیب می‌بیند .

دکتر هاشمی به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت بانوان اشاره و در عین حال تاکید کرد: در این باره ما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و در عین حال کارهایی برای رسیدن به این نقطه را هم شروع کردیم. تشکیل کمیته‌های برای مرگ و میر نوزادان و بانوان باردار را با جدیت دنبال می‌کنیم و نتایج خوبی هم داشتیم .

وی یکی دیگر از عوامل کاهش مرگ و میر نوزادان و بانوان باردار را بالا رفتن سطح سواد و دانش و اطلاع رسانی مناسب صدا و سیما و رسانه‌های گروهی ذکر کرد و بیان داشت: سبک زندگی در طول ۳۰سال گذشته عوض شده و متاسفانه شاهد این هستیم که بانوان دربرخی از مواقع بیشتر به خودشان آسیب می‌زنند. برخی از اقداماتی که برای انجام عمل زیبایی انجام می‌شود، برای سلامت زنان خطرآفرین است و باید از عواقب و عوارض آن کاست .

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تحولاتی که در حوزه‌های اجتماعی رخ می‌دهد بیان کرد: در بخشی از آسیب‌های اجتماعی دولت و حکومت مقصر است و بخشی دیگر هم مردم تقصیر دارند. پدیده طلاق از جمله این موارد است که هم به لحاظ اجتماعی و هم به لحاظ شرعی امری مذموم است و تبعات فراوانی را برای اعضای خانواده در پی خواهد داشت .

وی افزود: در جمهوری اسلامی و درپایتختی مثل تهران زیبنده نیست که شب‌ها شاهد حضور زنانی در خیابان‌ها باشیم که از خانه فرار کرده‌اند و برخی از آن‌ها هم در دام اعتیاد گرفتار شدند و معلوم نیست که تحت چه شرایطی روزگار می‌گذرانند .

دکتر هاشمی با بیان اینکه از مباحثی مربوط به اشتغال و حوزه‌های اقتصادی نباید به سادگی گذشت، گفت: بعد از دوسال حاصل زحمات دولت و وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری و با حمایت‌های مقام معظم رهبری به نتیجه رسید و حتما اجرایی شدن این طرح در معیشت مردم تاثیر می‌گذارد .

وی با تاکید بر اینکه موضوع برجام شبیه قطعنامه ۵۹۸ است گفت: آن زمان قبول قطعنامه به منزله جام زهر بود اما برای جامعه اهمیت داشت و بنابراین ما باید از حسنات این اتفاق استفاده کنیم و باید پرسید که آیا کسانی که نسبت به برجام آن قدر حساسیت نشان می‌دهند درباره صدور قعطنامه‌های گذشته نیز‌‌ همان اندازه حساس بودند؟

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره طرح‌های انجام شده از سوی این وزارتخانه در حوزه سلامت بانوان تصریح کرد: مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها دربرای خانم‌های باردار توزیع می‌شود و باید این روند توسعه پیدا کند .

دکتر هاشمی یکی از مشکلات موجود در حوزه بهداشت بانوان را افزایش وزن ۵۰ درصدی زنان ایرانی دانست و گفت: هم وزارت بهداشت و هم وزارت ورزش باید برای افزایش تحرک میان زنان و مردان تدابیری بیاندیشند .

وی ادامه داد: در مورد غربالگری، وزارت بهداشت کارهایی را انجام داده که البته کافی نیست و باید اقدامات بیشتری در این باره صورت بگیرد .

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با ابزار تاسف از رواج و رونق سیگار و قلیان در بین زنان خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات در بین خانم‌های باردار اثرات نامطلوبی را روی زنان باردار و جنین می‌گذارد و این مساله یکی از عوامل تولد نوزادان ناقص الخلقه است .

وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از مبتلایان به بیماری ایدز خانم‌ها هستند گفت: کسانی که مبتلا به این بیماری هستند هم خود آسیب پذیر هستند و هم به دیگران آسیب می‌رسانند .

هاشمی با اشاره به گسترش بیماری سرطان در بین جامعه ایرانی به ویژه بانوان، سرطان پستان، پوست، معده و مری را شایع‌ترین این بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم که ۶۰ تا ۷۰ درصد این بیماری‌ها قابل پیشگیری است و برای خانم‌هایی که دچار سرطان پستان شده‌اند می‌توانیم امکاناتی را در اختیارآن‌ها بگذاریم و از افراد خیری که بویژه در جامعه پزشکی حضور دارند برای ایجاد امکانات و معاینه‌های شخصی و فیزیکی و ماموگرافی استفاده کنیم .

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در مورد طرح انطباق عمدتا بحث‌هایی سیاسی مطرح می‌شود، ابراز داشت: نباید به این موضوع نگاهی سیاسی داشته باشیم بلکه طرح انطباق را طرحی برای تکریم و احترام به بانوان بدانیم .

وی افزود: اگر ما امکانات بیمارستانی مخصوص بانوان را بتوانیم در تهران و برخی از شهرهای بزرگ مثل تبریز و مشهد راه اندازی کنیم یکی از زمینه‌های تحقق حقوق شهروندی را فراهم کردیم .

هاشمی با اشاره به اینکه در برخی از شهر‌ها به خاطر تعصب برخی از بانوان برای معاینه پیش پزشک مرد نمی‌روند گفت: در برخی از کشور‌ها مثل استرالیا نیز مراکز بهداشتی مخصوصی را برای خانم‌ها در نظر گرفته‌اند و اگر بخشی خصوصی بتواند در این زمینه سرماه گذاری کند به سود مادی و معنوی می‌رسد .

همچنین وزیر بهداشت در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: در موضوع احداث بیمارستان‌های جامع خدمت به زنان، وزارت بهداشت و دولت تسهیلات درنظر گرفته و معافیت‌های مالیاتی را قائل می‌شوند.

هاشمی در پاسخ به این سؤال که آیا توقف برنامه‌های پیشگیری از بارداری موجب صدمه به جامعه از طریق زنانی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند، نمی‌شود، گفت: در این مورد برخی‌ها معتقدند که دولت باید زنانی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند و یا در معرض آن هستند را عقیم‌سازی کند، اما ما می‌گوییم تا زمانی که مجوز شرعی نداشته باشیم و قانون اجازه ندهد، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: عقیده شخصی من این است که با آموزش، تأمین شغل و مراقبت و نگهداری صحیح از این افراد می‌توان مانع رفتارهای پرخطر شد و دیگر نیازی به عقیم‌سازی نداشته باشیم.

وی افزود: باید به دلایلی که موجب شده که زنان به این ورطه بیفتند توجه کنیم و به جای پرداختن به معلول، علت را بررسی و برطرف کنیم. در کل، هر اقدامی که می‌خواهیم انجام دهیم، اگر با دستور شرع مقدس تعارض داشته باشد، باید به مراجع تقلید مراجعه کرده و به صورت قانونی و شرعی در مورد آن عمل کنیم.

هاشمی در مورد سقط جنین نیز گفت: این موضوع برای کسانی که سلامتیشان در معرض خطر باشد در قانون حفظ شده و آنچه که قانون توسط مجلس مصوب کرده باید اجرا شود.

وزیر بهداشت در مورد غربالگری بیماری‌های غیرواگیر در زنان گفت: بیماری‌های غیرواگیر برای زنان و مردان تفاوتی ندارد و در شبکه بهداشت به صورت فعال انجام می‌شود، به طوری که در دو استانی که پزشک خانواده اجرایی شده است، به صورت استانی و منظم انجام می‌شود، اما برنامه کشوری روی کاغذ است و هنوز اجرایی نشده است.

هاشمی در مورد نیاز بازماندگان فاجعه منا به مراقبت‌های بهداشت روان گفت: هر کمکی که سازمان حج و زیارت بخواهد ما انجام می‌دهیم، گرچه مسئولیت مستقیم در ارتباط با این افراد نداریم، اما همه دستگاه‌های ما افتخار می‌کنند که اگر خدمتی هست، ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: قبول دارم چنین اتفاقی در خانواده‌ها موجب افسردگی و پرخاشگری می‌شود که نیاز به مشاوره دارد، اما این خود بازماندگان هستند که باید راضی به رضای خدا شوند و بدانند که آرامش از دست‌رفته‌شان در کنار حرم امن الهی بالا‌ترین آرامش است.

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت همه نوع خدماتی را که تصور کنید در اختیار این افراد قرار می‌دهد.

ارسال نظر: