وحید جلیلی: ارشاد برخلاف مصوبه مجلس، کمکی به برگزاری جشنواره عمار نمی‌کند

کدخبر: 1032318

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در نشست خبری گفت: علی رغم بودجه یک میلیاردی مصوب مجلس در سال ۹۴، وزارت ارشاد صریحاً اعلام کرده که بودجه‌ای به ما پرداخت نخواهد کرد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست خبری ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور "نادر طالب زاده" دبیر جشنواره، "وحید جلیلی" دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره عمار و "سید رسول منفرد" دبیر اجرایی این جشنواره در حسینیه هنر واقع در خیایان 16 آذر برگزار شد.

نادر طالب زاده دبیر ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار در ابتدای این نشست خبری در سخنانی گفت: تا پیش از برگزاری جشنواره فیلم عمار یک کمبود فرهنگی را در سطح فضای فرهنگی کشور احساس می کردیم که خوشبختانه برگزاری این جشنواره آن را پر کرد.

وی افزود: در حقیقت جشنواره فیلم عمار را می توان نخستین مرکز آموزش ساخت فیلم مستقل در کشور دانست که دامنه انتشار آثار آن در سطح جامعه و در صداوسیما دیده می شود، بر این اساس ما وارد ششمین دوره برگزاری این دوره از جشنواره شدیم و پرتوی جذب بسیار خوبی را از این جشنواره می بینیم و شاهد هستیم که استقبال از این جشنواره خصوصا در بخش بین الملل آن در حال افزایش است.

دبیر ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: طراحی بخش بین المللی جشنواره فیلم عمار بر عهده آقای وحید جلیلی بود و ایشان خیلی خوب توانستند که این مهم را به انجام برسانند. بر این اساس هم شاهد هستیم که متفکرین جامعه از برگزاری این جشنواره مردمی حمایت و پشتیبانی می کنند.

طالب زاده خاطرنشان کرد: در کشور ایران شاهد برگزاری جشنواره های فراوان و متعددی هستیم و در کل کشور فرهنگی داریم. من در سفری که به یکی از کشورهای خارجی داشتم در زمان صحبت با اندیشمندان این کشورها آنها بر این عقیده بودند که جوانان ایرانی با جوانان کشورهای دیگر خصوصا اروپایی قابل مقایسه نیستند.

وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار آن هم به صورت سالیانه و کشاندن این جشنواره و اکران کردن فیلم های آن در شهرهای کوچک و روستاها حرکت و اقدامی مقدس است. اینکه می بینیم همکاران ما در جشنواره تلاش می کنند تا کیفیت برگزاری آن هر سال به نسبت سال قبل با رشد روبرو باشد حرکتی بسیار ارزشمند و زیبا است.

دبیر ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار در پایان تصریح کرد: بسیاری از آثاری که در صدا و سیمای کشور و جشنواره های مختلف در سطح کشور به نمایش درآورده می شود حاصل کار جوانانی است که در قالب برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار آموزش دیده اند. بر این اساس شاهد هستیم که این جشنواره خصوصا در یکی دو سال اخیر به پختگی بسیار خوبی رسیده که نمود آن در تولیدات حاصل این جشنواره مردمی قابل مشاهده است.

سید رسول منفرد دبیر اجرایی ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش دوم این نشست خبری در سخنانی گفت: اکران‌های مردمی جشنواره فیلم عمار در یک سال گذشته ادامه داشته است و در شش ماه اول امسال شاهد افزایش 50 درصدی آن بودیم. البته باتوجه به اینکه تازه زمان ارسال آثار اعلام شده شاید نتوان رقم نهایی از تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره داد اما به عنوان مثال می توانم بیان کنم که در شهر نیشابور به تنهایی دو هزار اکران را شاهد بودیم.

وی افزود: برای ششمین دوره از جشنواره فیلم عمار پیوست اقتصادی را درنظر گرفته ایم. زیرا با توجه به پیشنهاد و تاکید دوستان و همکاران جا دارد تا این جشنواره وارد فاز اقتصادی شود. برای همین دلیل هم برای نخستین قدم اقدام به اکران و نمایش فیلم خانه ای کنار ابرها کردیم که 80 میلیون ریال فروش داشت.

دبیر اجرایی ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: در قالب برگزاری این جشنواره و در سال های برگزاری آن شاهد مشارکت های مردمی بسیار خوبی بودیم که موجب شد تا با حمایت آنها جشنواره هرچه بهتر و موفق تر برگزار شود. این کمک ها در حوزه تامین مکان و تجهیز امکانات برای نمایش فیلم های این جشنواره بود. همچنین از جمله این کمک ها می توان به کمک آقای آهنگران و اهداء حسینیه او به اکران های این جشنواره اشاره کرد.

منفرد خاطرنشان کرد: نکته مهم و قابل توجه اینکه 38 ستاد نمازجمعه در کار اکران فیلم های جشنواره مشارکت داشتند. بر این اساس امیدوار هستم که در آینده نیز شاهد باشیم تا اکران های بیشتر و گسترده تری را در نمازجمعه ها شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: در بخش بین الملل نیز شاهد اکران های مردمی در کشورهای سوریه، روسیه و پاکستان بودیم. بر این اساس امسال نیز همانند سال قبل در چند کشور اکران های مردمی فیلم را شاهد خواهیم بود.

دبیر اجرایی ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار تصریح کرد: ششمین دوره از جشنواره فیلم عمار در 8 موضوع و 5 بخش برگزار خواهد شد. بر این اساس موضوعاتی از قبیل ایران و آمریکا، فاجعه شهدای هفتم تیر، واقعه مسجد گوهرشاد و ماجرای کشف حجاب رضا خان از موضوعات این دوره از جشنواره است.

منفرد تصریح کرد: در ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار شاهد هستیم که دو بخش بازی های رایانه ای و گرافیک به سایر بخش ها اضافه شده که مورد داوری قرار خواهد گرفت. همچنین آثار ارسالی به دبیرخانه این دوره از جشنواره با رشد دو برابری روبرو شده و تا امروز شاهد ارسال 140 اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره هستیم.

وی در پایان گفت: فراخوان ارسال آثار ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار 16 شهریورماه آغاز شده و شروع ثبت نام 25 شهریور بوده است. بر این اساس شرکت کنندگان در این جشنواره تا 30 آبان ماه فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. همچنین 8 دی ماه تا 17 دی ماه زمان برگزاری جشنواره فیلم عمار است. البته همه ساله شاهد هستیم که اکران های مردمی کمی زودتر انجام می شود.

وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در سخنانی گفت: در راه جهاد و شهادت ترس و غم جایی ندارد. بر این اساس اگر جامعه ای نیز در این راه گام بردارد از این دو عامل مصون خواهد بود. امروزه شاهد هستیم که عده ای و جریانی قصد دارند تا آرمان های امام حسین (ع) را در همان زمان محاصره کنند و برای درهم کشستن این محاصره باید تلاش و جهاد کرد.

وی افزود: در این راستا برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار را هم می توان یکی از جریان‌هایی دانست که برای حصر شکنی و در این مسیر فعالیت و تلاش می‌کند. بر این اساس این جشنواره مردمی بر سه محور فعالیت می کند. محور نخست پیوست اجتماعی هنر انقلاب، محور دوم پیوست اقتصادی هنر انقلاب و محور سوم وود و حضور هرچه بیشتر در حوزه بین الملل است.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر هنر انقلاب اسلامی به انواع و اشکال گوناکون بایکوت می شد. اما امروزه شاهد هستیم که مخاطب یابی برای آثار بچه‌های انقلاب در جشنواره عمار صورت می گیرد که این اقدام بسیار خوبی محسوب می شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: ما در دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار تلاش داریم تا پیوست اقتصادی برای هنر انقلاب اسلامی را محقق کنیم. بر این اساس باید این نکته بیان شود که پیوست اقتصادی به ما امکان تجهیز پروژه های مختلف را خواهد داد. در حقیقت می توانیم از این ره یافت اقدام به تامین مالی پروژه های خود کنیم.

وی اضافه کرد: ما در جشنواره مردمی فیلم عمار در محور سوم فعالیت های خود که مربوط به حوزه بین الملل می باشد بیش از اینها نیاز داریم که به صورت جدی تر ورود کنیم. متاسفانه هستند آثار حرفه‌ای و بسیار خوب ما در حوزه هنر که امکان عرضه درستی را در سطح منطقه و جهان ندارند.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار خاطرنشان کرد: در خصوص اضافه شده دو بخش بازی های رایانه ای و گرافیک به این دوره از جشنواره باید اشاره کنم که ما هیچ برنامه ریزی برای اضافه کردن بخش های دیگری به جشنواره نداشتیم اما هرچه روبه جلو حرکت می کنیم جامعه میل به افزایش بخش‌های جشنواره را از خود نشان می دهد و دوست دارد از طریق این جشنواره آثار تولیدی ما در معرض دید مردم و علاقمندان قرار بگیرد.

جلیلی عنوان کرد: در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شاهد هستیم که کتابهایی در بخش خصوصی منتشر شده و رکوردهای تیراژ کتاب را در کشور جابجا کرده است. به طور مثال می توانم به کتاب ارزشمند "خاک‌های نرم کوشک" اشاره کنم که امروز به چاپ 200 رسیده است و در کل اگر بخواهیم حساب کنیم چیزی در حدود 600 هزار نسخه از آن فروش رسیده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون رویکرد جشنواره فیلم عمار در حوزه روشنگری در موضوع فتنه سال 88 گفت: وظیفه سینما و در نگاه کلی تر رسانه پرداختن موضوعات اختلاف برانگیز و نه بایکوت کردن این مسائل است. البته باید همیشه رویکرد حل مسئله را مدنظر قرار بدهند.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار افزود: به طور مثال می توانم به فتنه سال 88 اشاره کنم. زیرا این واقعه یک اتفاق مهم در تاریخ معاصر ایران محسوب می شود و اگر در مورد آن روشنگری نشود وحدت ملی ما قطعا دچار آسیب و خدشه خواهد شد.

جلیلی ادامه داد: شاهد هستیم که پیرامون فتنه 88 در خارج از کشور چه فیلم هایی ساخته می شود و یا اینکه در داخل هم فیلم های کثیفی با بودجه های عمومی و دولتی ساخته می شود. این درحالی است که اگر چندتا بچه حزب الهی بیایند و درمورد این فتنه فیلم بسازند می بینید که چه سر و صداهایی بلند می شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال بر خلاف مصوبه مجلس، وزارت ارشاد کمکی به برگزاری این دوره از جشنواره نخواهد کرد. البته باید عرض کنم که با توجه به بودجه یک میلیاردی هم که در مصوبه سال 94 درنظر گرفته شده باز هم صریحاً اعلام کردند که بودجه ای به ما پرداخت نخواهند کرد.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در پایان گفت: درخواست ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که همانگونه که به برخی ها که ادعای متصل نبودن و تعلق خاطر نداشتن به نظام و انقلاب را دارند کمک می کند همانگونه هم به ما که داعیه دار دفاع از ارزش های انقلاب و اسلام را داریم کمک کند و در این راه نگاه برابری داشته باشد.

گفتنی است که در انتهای این نشست خبری پوستر ششمین دوره جشنواره فیلم عمار توسط نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار رونمایی شد.

ارسال نظر: