یک اقتصاددان: وام ۲۵ میلیونی خرید خودرو یک اشتباه بزرگ از سوی دولت است

کدخبر: 1032973

مشاور سابق موسسه عالی بانکداری در گفتگو با «نسیم»: دولت برای اجرای بسته دوم خروج از رکود اسکناس چاپ نکند، عدم توجه به بخش تولید در بسته جدید اقتصادی، عاملی برای بازگشت تورم است

اکبر امینی مهر اقتصاددان در گفتگو با نسیم، در خصوص عملکرد 800 روزه دولت در حوزه اقتصاد گفت: اعتقاد بنده بر این است که در 800 روز گذشته دولت سیاست های خود را برروی مهار تورم متمرکز کرد و من معتقدم وزارت اقتصاد و دارایی که از متصدیان برنامه ریزی در اقتصاد کشور هست دخالتی در تعیین سیاست های اقتصادی دولت نداشته و من نمی‌دانم این سیاست ها در کجا تعیین می‌شود. وی تصریح کرد: همین نامه چهار وزیر به دولت مشخص کرد که آقای طیب نیا دخالتی در سیاست های اقتصادی دولت ندارد.

این اقتصاددان در توضیح ویژگی های بسته جدید اقتصادی دولت نیز به نسیم بیان کرد: یکی از راه های اصلی مهار تورم، کنترل حجم نقدینگی است و از آن‌جا که دولت نقدینگی زیادی در اختیار ندارد، در نتیجه سیاست های انقباضی که از روش های اجرای آن کاهش هزینه های جاری است و بحث افزایش مالیات است را پیش گرفت که این موضوع خود باعث به وجود آمدن رکود می‌شود. بنابراین می‌توان گفت در گذشته هدف دولت کنترل تورم به قیمت ایجاد رکود بوده است و می‌بینیم که این موضوع باعث به وجود آمدن رکود زیاد در کشور شد. وی گفت: امیدوارم دولت برای کمک به تولید و تامین منابع مالی، برای چاپ اسکناس به بانک مرکزی فشار وارد نکند.

این اقتصاددان تاکید کرد: از آن‌جا که کشور ما بر خلاف نظام های سرمایه داری از بیماری رکود تورمی رنج می‌برد، اگر دولت نتواند سیاست های رکودی را به سمت رونق اقتصادی برگرداند باعث افزایش تورم خواهد شد.

مشاور سابق موسسه عالی بانکداری در خصوص وام 25 میلیونی خودرو نیز به نسیم گفت: حمایت دولت به صورت انحصاری از یک صنعت خاص اشتباه و جای تامل دارد و معتقدم، اینکه دولت با تسهیلات 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو یک اشتباه بزرگ را مرتکب شده است. وی اضافه کرد: با این کار دولت مردم را مجبور میکند که همچنان خودروی بی کیفیت گران سوار شوند و به نوعی یک حمایت همه جانبه از تولید بی کیفیت است.

وی ادامه داد: برای من جای سوال دارد که واقعا در اقتصاد ما آیا فقط صنعت خودرو اهمیت دارد که دولت اینقدر از این بخش حمایت می‌کند یا بخش تولید؟

وی افزود: دولت میتوانست این 25 میلیون تومان را طوری برنامه ریزی کند که به صنایعی که در آن مزیت نسبی داریم کمک کند و باعث رونق اقتصادی شده و با اینکار کمی کشور را از حالت رکودی خارج کند.

ارسال نظر: