مصباحی مقدم: مهار تورم دستاورد دولت نبود، دولت برای خروج از رکود نیز خیلی کم‌کاری کرد

کدخبر: 1033749

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «نسیم» افزود: دولت می توانست با تزریق ۳۵۰ هزار میلیارد نقدینگی افزوده شده در دو سال اخیر مشکل رکود را حل کند که متاسفانه این کار را نکرد

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «نسیم» در ارزیابی خود از عملکرد اقتصادی دو ساله دولت تدبیر و امید اظهار کرد: دولت در دو سال اخیر تورم را به طور نسبی مهار کرده چرا که بخش قابل توجهی از رشد تورم در کشور ما ناشی از وضعیت پریشانی و بی ثباتی اقتصادی در جامعه است.

وی افزود: همین که ثبات به جامعه آمد تورم مسیر کاهشی به خود گرفت. گرچه ثبات ایجاد شده هم بیشتر به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و اقدامات دولت تاثیری در آن نداشت. عمده عامل تورم در اقتصاد ما عامل انتظاری است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دولت تا حدی موفق بوده که بخشی از عوامل تورم را مهار کند. مثل اینکه دولت استقراض رسمی از سیستم بانک مرکزی نکرده و هزینه های جدید به وجود نیاورده است. سعی کرده در هزینه های جاری کنترل و مهار داشته باشد و هزینه جدید نیافریند و نیروی جدید استخدام نکند. اینها عوامل موثر در مهار تورم بود.

دولت می توانست با تزریق 350 هزار میلیارد نقدینگی افزوده شده در دو سال اخیر مشکل رکود را حل کند

مصباحی مقدم با انتقاد از بی توجهی دولت به مسئله رکود در دو سال اخیر به نسیم بیان کرد: دولت درباره رکود خیلی کم کاری کرد، زیرا در شرایط تحریم اقتصادی ما می توانستیم خیلی از ظرفیتهای داخلی را بدون دردسر فعال کنیم و از رکود خارج کنیم. اگر کل نقدینگی حدود 350 هزار میلیاردی جدید ایجاد شده به سمت تولید و به سمت بنگاههایی که با ظرفیت پایین کار می کنند سوق پیدا می کرد، بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

وی گفت: در حال حاضر بنگاهها سرمایه ثابتشان را دارند، ماشین آلاتشان نصب شده و سوله هایشان موجود است. فقط باید زیر این سقفها و با این ماشین آلات کار کرد. بنابراین مواد اولیه نیروی انسانی می خواهند که هر دوی این مسائل نیازمند به تسهیلات بانکی،جهت تامین سرمایه در گردش است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس تاکید کرد: اگر این منابع وجود داشت، این ظرفیتهای خالی می توانست بلافاصله به کار گرفته شود و اشتغال در کشور ما افزایش پیدا کند و محصول این کارخانجات به بازار بیاید و مصرف شود. عرضه بیشتر این محصولات تقاضای بازار را پاسخ می داد و قیمت محصولات را هم تعدیل می کرد. بنابراین در اینجا دولت ضعف جدی داشت.

مصباحی مقدم با انتقاد از بروکراسی اداری دولت بیان کرد: ساختار اداری دولت خود به مثابه مانع عمل می کند، زیرا در حال حاضر در ادارات مربوط به بخش تولید، ما شاهد یک نوع عدم سهولت و روانی کار هستیم. اگر دولت این موانع را بر می داشت در دو سال اخیر به رونق واقعی می رسیدیم.

وی با اشاره به تاثیرات اجرایی شدن برجام بر اقتصاد کشور عنوان کرد: در حال حاضر که تحریمها در حال برداشته شدن است، اگر این مشکلات برطرف نشود ما با مشکلات بیشتری رو به رو خواهیم بود. فضای کسب و کار بهبود پیدا نمی کند و تولید ملی ارتقا نمی یابد.

عضو کمیسوین برنامه و بودجه مجلس بخشی از کاهش تورم را ناشی از رکود دانست و گفت: بخشی از کاهش تورم ناشی از رکود است و رکودی که حاکم است، خود نقش ضد تورمی دارد و یا عامل مهار تورم است. زیرا معاملات در بازار کاهش پیدا کرده و در خیلی از موارد متوقف است. در این صورت گردش نقدینگی کاهش پیدا می کند. وقتی گردش نقدینگی کاهش پیدا کند تورم هم به تناسب کاهش پیدا می کند. یکی از عوامل افزایش نقدینگی سرعت گردش پول است. وقتی سرعت گردش پول پایین آمده تورم هم مهار می شود. بنابراین اگر با رونق رو به رو بودیم حتما تورم بالاتر از این بود.

ارسال نظر: