استقبال سرد مردم از "وام ۲۵ میلیونی خودرو" در عصر یخبندان اقتصاد + فیلم

کدخبر: 1033950

«نسیم» در گزارشی میدانی به بررسی موفقیت و یا عدم موفقیت ایده وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو پرداخت/ با این وام یک پژو ۴۰۵ برای خریدار به چه قیمتی تمام می‌شود؟/ خودروسازان سود بیشتری از این وام می‌برند یا مردم

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»: هفته گذشته دولت یازدهم از سیاستهای جدید خود در حوزه اقتصاد رونمایی کرد. سیاستهایی که نشان دهنده تغییر در سیاستهای دو سال گذشته تیم اقتصادی حسن روحانی دارد. تیم اقتصادی دولت یازدهم در 750 روز اخیر کاهش تورم (به هر قیمتی) را در اولویت خود قرار داد. فضای روانی جامعه در خصوص توافق هسته ای و تخلیه شدن شوک ناشی از تورم فزاینده در دولت قبل هم شرایطی را فراهم کرد تا دنیا به کام تیم اقتصادی دولت شود و تورم تا نزدیک 15 درصد کاهش پیدا کند. اما بخشی از این کاهش تورم ناشی از رکود بی سابقه ای بود که به اعتقاد کارشناسان نظیر آن را در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر سراغ داریم.

این رکود بی سابقه نشان داد که اصطلاحا یک جای محاسبات تیم اقتصادی روحانی می لنگد، زیرا تاکید صرف بر کاهش تورم نتوانسته بود اقتصاد کشور را به سمت رشد و توسعه هدایت کند. بنابراین دولت بعد از دو سال تصمیم گرفت تا نسخه دیگری را برای خروج از رکود بپیچد و از دومین بسته خود برای خروج از رکود رونمایی کند.

اعضای تیم اقتصادی دولت اعلام کردند که این بسته قرار است در شش ماه آینده اقتصاد کشور را به رشد و رونق برساند. این در حالی است که کمتر از 150 روز تا پایان سال باقی مانده و ابهامات زیادی در خصوص نسخه دوم دولت یازدهم برای خروج از رکود وجود دارد. یکی از مهم ترین بخش های بسته خروج از رکود دوم دولت روحانی وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو است. خودروسازان از ماهها قبل به دلیل کاهش تقاضا در یک رکود عمیق به سر می برند. حالا دولت قصد دارد با ارائه تسهیلات برای خرید خودرو پارکینگهای مملو از خودروی گروههای خودروسازی را خالی کند. اما بررسی بیشتر موضوع نشان می دهد که مردم بابت دریافت وام خودرو با مشکلات زیادی رو به رو هستند به شکلی که این وام اساسا دردی از دردها دوا نمی کند و کاملا یک طرفه و به سود خودروسازان برنامه ریزی شده است.

ظاهر این امر حکایت از آن دارد که دولت می خواهد برای 80 درصد قیمت خودرو وامی با سود 16 درصد و باز پرداخت 7 ساله بدهد، این یعنی قیمت یک خودروی پژو 405، 30 میلیون تومانی چیزی در حدود 50 میلیون تومان برای مشتری تمام می شود. اما نکته دیگر این ماجرا اینجاست که سند خودرو هم تا پایان این هفت سال در رهن خودروساز قرار می گیرد. بنابراین خریدار تا پایان این هفت سال حق فروش این خودرو را ندارد.

با این تفاسیر به نظر می رسد در بسته خروج از رکود جدید دولت یازدهم، شرایطی برای وام خودرو تعیین شده که بیش از همه خودروسازان از آن سود می برند و مردم تمایلی برای دریافت این تسهیلات ندارند. به این ترتیب از همین حالا می توان گفت این طرح در باز کردن گره رکود در بازار خودرو چندان موثر نیست و نمی تواند تحریک خاصی را در بین آحاد جامعه برای خرید خودرو ایجاد کند.

«نسیم» در گزارشی میدانی در گفتگو با مردم به بررسی موفقیت یا عدم موفقیت طرح وام 25 میلیون تومانی خودرو پرداخته است:

ارسال نظر: