"اعتراف طراحان بسته خروج از رکود به افزایش تورم" + فیلم

کدخبر: 1034420

نیکو اقبال، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم» با اشاره به مهم‌ترین نقطه ضعف "بسته خروج از رکود" دولت گفت: بنیانگذاران این بسته، خود اعلام کرده اند که تا دو درصد افزایش تورم را پیش بینی کرده اند

علی اکبر نیکو اقبال، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم» در رابطه با بررسی زوایای مختلف بسته خروج از رکود دولت بیان داشت: بسته خروج از رکود دولت توان ایجاد تورم را در خود انباشته کرده است، در جلسه شورای پول و اعتبار نیز این موضوع را به صورت مشروط تأیید کردند که بایستی چه اقداماتی صورت بگیرد تا این که کار به اینجا نرسد که یک پول و قدرت نقدینگی در اقتصاد پخش شود که موجب افزایش تورم بدون اثر رونق بخشی در اقتصاد شود.

وی افزود: بنابراین آن چیزی که باید در این راستا مورد توجه قرار بگیرد، مسئله اجرای خوب این بسته است، به طور مثال اگر قرار است که وام‌هایی از جمله برای خرید خودرو در نظر گرفته شود و به این ترتیب تحریک تقاضا صورت بگیرد، از طرف دیگر باید به کیفیت خودرو از جمله قطعات مناسب و خدمات پس از فروش نیز توجه شود.

وی گفت: این بسته یک برنامه کوتاه مدت را شامل می‌شود که تحریک تقاضا را در نظر دارد، و همان طور که اشاره کردم توان ایجاد تورم را نیز در دل خود جا داده، به طوری که خود بنیانگذاران این بسته نیز اعلام می کنند که ما تا دو درصد انتظار افزایش تورم را خواهیم داشت.

نیکواقبال با بیان این که کلا تورم موجود ما بیش از 15 درصد است بیان داشت: در سال گذشته نیز ما 25 درصد رشد نقدینگی داشته و پایه پولی‌مان نیز نزدیک به 20 درصد افزایش پیدا کرد ، در حقیقت این به این معنی خواهد بود که با یک رشد اقتصادی صفر، ما باید در حدود تورمی بالای 20 درصد باید باشیم.

این اقتصاددان اضافه کرد: باید مراقب این باشیم که این ریسک را نکنیم که دچار تورمی بالاتر شویم، اما در کل این بسته نقطه ضعفش همین تحریک تقاضا است در صورتی که می توانستند سیاست‌هایی اتخاذ کنند که بازدهی عوامل تولید بالا رفته، عرضه زیاد شود.

وی ادامه داد: نقدینگی کشور در حال حاضر بسیار بالا و در حدود 600 تا 800 هزار میلیارد تومان است، انتقال این نقدینگی موجود به سمت تولیدات بدون این که نقدینگی جدید ایجاد شود می تواند کمک زیادی به رونق اقتصادی کند.

نیکواقبال تصریح کرد: برخی صنایع تولید زیادی دارند اما فروش ندارند، لذا باید هر یک از صنایع را به صورت مجزا بررسی کرد. ما در حقیقت ورود کالا به ایران را به طرق مختلف بسیار آسان کرده‌ایم در حقیقت الان نیاز است که هم جلوی واردات بی مورد و هم قاچاق را بگیریم تا بازار خود را به آسانی از دست ندهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی ما باید در چنین شرایطی بازار خودمان را در اختیار محصولات تولید داخل قرار دهیم.به طور مثال زمانی ما در بحث تولیدات نساجی و پوشاک پیش رو بودیم اما الان این محصولات کشور ترکیه است که بازار ما را در دست گرفته است.

فیلم گفتگوی علی اکبر نیکو اقبال اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران

ارسال نظر: