قائدی‌رحمت: معرفی الگوی مناسب نکته کلیدی در احیای سبک زندگی اسلامی ایرانی است

کدخبر: 1034497

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با «نسیم»: تربیت خانوادگی، سبک زندگی و نگاه والدین از جمله عوامل تأثیرگذار در انتخاب جوانان برای الگوی مناسب است/ در الگوپذیری مصادیق را معرفی نکنیم

گروه اجتماعی خبرگزاری «نسیم»: جامعه ما یک جامعه جوان است. بنا به نظر کارشناسان امور اجتماعی قشر جوان برای دستیابی به آینده‌ای که آرزویش را دارند به دنبال الگو هستند و بسیاری از آنان سعی می‌کنند مانند الگوهایشان رفتار و به طور کلی همانند سازی کنند.

دکتر عباس قائدی رحمت سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به «نسیم» می‌گوید: اگر بتوانیم جوانان را در معرض یک الگوی خوب قرار دهیم و اساس و چهارچوب الگوپذیری را برایشان مهیا کنیم می‌توانند الگوسازی کنند. اما اگر چنین نشود با توجه به اینکه در عصر فناوری و ارتباطات زندگی می‌کنیم و دسترسی به همه چیز آسان‌تر شده است جوان امروزی خودش می تواند الگوپذیری کند.

وی می‌افزاید: ممکن است افراد و اشخاصی را الگو کنند که به ساختن آینده و شخصیتشان کمکی نکند و آسیب رسان هم باشد، مانند برخی از شخصیت‌های سینمایی غربی که ترویج نادرستی از نوع پوشش و رفتار هستند. به هر صورت اگر ما الگوسازی را بدرستی انجام دهیم و جوان را در معرض الگوی مناسب قرار دهیم می توانند الگوپذیری درست و مناسبی را انجام دهند.

قائدی رحمت تاکید می‌کند: الگو در بین نوجوانان و جوانان ما تعریف متفاوتی دارد. بعضی‌ها الگوهایشان ورزشکاران و قهرمانان ورزشی هستند، بعضی‌ها الگوهایشان نخبگان جامعه هستند که به آنها روی می‌آورند و سعی می‌کنند مانند آنها رفتار کنند. حتی با توجه به این که در عصر ارتباطی زندگی می کنیم اما بعضی از جوانان به درستی شهداء را الگوی خود قرار می دهند و الگو سازی می کنند. مانند شهید همت، شهید زین الدین، شهید باکری و خیلی از شهداء شاخص دیگر ما را الگو خوشان قرار می دهند.

بنا به نظر سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در جامعه گروه های مختلفی را داریم که می توانند الگوی جوانان ما قرار بگیرند و در معرض انتخابشان هستند. این افراد هستند که انتخاب می کنند الگویشان را که این انتخاب بسته به عوامل مختلف متفاوت است. تربیت خانوادگی، سبک زندگی و نگاه والدین از جمله عوامل تاثیرگذار در انتخاب جوانان برای انتخاب الگوی مناسب است.

وی در ادامه در مورد الگوی مناسب برای جامعه جوان ما اینگونه توضیح می‌دهد: ائمه ما فرمودند که فرزندانمان را برای عصر خودشان تربیت کنیم. یعنی اگر نگاهمان بسته باشد و فقط بخواهیم گذشته را مدنظر قرار دهیم و برخی از چهره ها را الگو کنیم شاید خیلی موفق نباشیم. در عین حال باید برخی اصالتها را حفظ کنیم یعنی اگر بخواهیم فردی را الگو قرار دهیم باید حتما موضوع شرعیت را مد نظر قرار دهیم. باید افرادی را برای الگو معرفی کنیم که با موازین شرعی ما هم محور باشند و نحوه زندگی و آداب و رسومشان با دین ما سازگار باشد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: موضوع دوم در مورد ویژگی های الگوی مناسب بحث فرهنگ است. به هر حال فرهنگ ما یک فرهنگ با اصالت، چند هزار ساله و ریشه دار است. این دستاوردهایی که سینه به سینه منتقل شده و ما هم باید به آیندگان منتقل کنیم باید در رفتارشان مد نظر قرار دهیم تا جوانان ما دچار از خود بیگانگی نشوند. امروزه خیلی از شبکه های اجتماعی با ظرافت و دقت نظر با شیوه های مختلف به تفکرات نسل جوان ما حمله می کنند تا بتوانند آداب و رسوم و فرهنگ ما را مورد هدف قرار دهند تا اصالت و اندوخته جوان ما را نابود کنند. خوب در این شرایط نوجوان و جوان ما احساس می کند اندوخته با ارزشی ندارد تا بتواند با استفاده از آن الگویش را انتخاب کند. آنها از این شرایط استفاده می کنند و نکاتی را که مد نظرشان است را جایگزین می کنند یعنی سبگ زندگی اروپایی و غربی را جایگزین اصالت و اندوخته جوان امروزی می کنند.

قائدی رحمت در مورد چگونگی معرفی الگوی مناسب برای جوانان می‌گوید: معرفی کردن خودش شیوه ها و روش های متفاوتی دارد. به عنوان مثال اگر ما بخواهیم شخصی را که در بین ما است را به عنوان الگو معرفی کنیم و این الگو را تحمیل کنیم روش مناسب و نتیجه بخشی نخواهد بود. چرا که با توجه به جایزالخطا بودن بشر اگر فرد معرفی شده کوچکترین خطایی را مرتکب شود اثر خیلی بدی را در روح و ذهن جوان خواهد گذاشت.جوانان ما باید خودشان انتخاب کنند. ما باید قالب و چهارچوب را درست طراحی کنیم.

وی در پایان تاکید می‌کند: ما باید در چگونگی نحوه تربیت شخصیت جوانانمان در ابتدا و در کودکی تلاش کنیم تا بتوانیم طرح واره هایی که مدنظرمان است را در ذهن آنها بگنجانیم. کودکان ما وقتی بزرگ می شوند و به سن جوانی می‌رسند طرح وارهای ذهنی شان هم شکل می گیرد که اینها قالب های ذهنی جوانان است. براساس این قالب ها است که خوب و بد را تشخیص می دهند، مسائل مختلف را بررسی می کنند و الگوی مناسب خودشان را انتخاب می کنند.

این قالبها نقش به سزایی در چگونگی انتخاب الگو دارد ، چرا که جوان ما با استفاده از چهارچوب و قالب ذهنی اش شخص مورد علاقه اش را انتخاب می کند و الگوی خودش قرار می دهد. اما گاهی اوقات رفتارهای واکنشی را هم مشاهده می کنیم که متفاوت با آن قالب و چهارچوبی است که خانوداه در کودکی طرح ریزی کرده اند که آنهم به دلیل اطلاعات و پارازیت های است که جوان از محیط اطرافش که شامل دوستان، بستگان، اینترنت و محیط آموزشی است دریافت می کند. اما در کل اگر ما در کودکی قالبها را به درستی طراحی کرده باشیم جای هیچ نگرانی نیست و مطمئنا جوان به درستی الگوی مناسب خودش را که هم سو با افکار و چهار چوب ذهنی اش است را انتخاب می‌کند و الگوپذیری می کند.

ارسال نظر: