روستا آزاد: واردات کالای پیش پا افتاده آمریکایی چیزی جز تحقیر فرهنگی برایمان ندارد

کدخبر: 1034919

استاد دانشگاه در گفتگو با «نسیم»: آمریکایی‌ها در طول تاریخ فقط کالاهای با تکنولوژی پائین به ما صادر کرده‌اند/ در شرایطی که به دلیل عدم حمایت، استعداد جوانان به ظهور نمی‌رسد کالاهای خارجی وارد می‌کنیم

رضا روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار «نسیم» با اشاره به بندی از نامه اخیر رهبری به رئیس جمهور پیرامون عدم واردات کالا از آمریکا اظهار داشت: در برجام و ادامه آن رهبری چند بار تاکید کردند که برجام هر چقدر هم مهم باشد مسائل بعد از آن به خصوص مسئله نفوذ سیاسی و فرهنگی مسائل بسیارمهم تری است.

روستا آزاد با بیان اینکه آمریکایی‌ها در حالی برنامه‌ریزی برای استفاده از فضای مقتنم ایجاد شده در مذاکره هسته‌ای برای طرح مسائل سیاسی و فرهنگی هستند گفت: در چنین فضایی باید بسیار هشیار باشیم.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مجوز صادرات به برخی محصولات از سوی آمریکا افزود: در حالی که مدتی قبل خبر رسیده بود آمریکا صادرات مک دونالد و کنتاکی ای اف سی را به ایران آزاد کرده این روزها تحریم ارزی صادرات نوشابه به ایران را برداشته و اخیرا هم شنیدید که مجوز KFC در ایران اخذ شده است.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌آید آمریکایی‌ها در یک حرکت حساب شده می‌خواهند صادرات کالاهای مصرفی بسیار عادی (low Tech) و پیش پا افتاده را به ایران انجام دهند تا به نوعی ما را تحقیر کنند گفت: باید هشیار باشیم چرا که اگر کالای پیشرفته‌ای از آمریکا بگیریم مشکلی ندارد ولی کالای پیش پا افتاده و بی ارزش جز تحقیر فرهنگی برایمان چیز دیگری ندارد و رهبری به آن تاکید کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با تشریح کیفیت مراودات اقتصادی ایران و آمریکا در قبل از انقلاب افزود: اگر زمان شاه را هم نگاه کنید از آمریکا صنعت- های تک(High Tech) برایمان نیامد؛ ما خودروی پیکان داشتیم که از انگلیس بود، ذوب آهن داشتیم که از روسیه آمد و قبل از آن فولاد مبارکه که از ایتالیا می‌آمد و جز خودروهای آمریکایی در خیابان‌ها حتی خودروی وارداتی هم اینجا تولید نمی‌شد.

وی افزود: در آن موقع حتی ماشین مصرفی ما هم در اینجا مونتاژ نمی‌شد؛ ماشین آمریکایی داشتیم که از آمریکا می‌آمد؛ کلی اتومبیل شورلت و بیوک داشتیم که در اینجا مونتاژ نمی‌شد و مستقیم وارد می‌شد؛ بنابراین آمریکا در طول تاریخ جز صادرات فراورده (low Tech) تولیدات ‌(های تک) نداشتیم و همان موقع پپسی، کولا، کوکا کولا اینجا تولید می‌شد.

رییس سابق دانشگاه شریف با تاکید براینکه توسعه درون‌زا و برون‌نگر بحث کلیدی و مهم اقتصاد مقاومتی است گفت: شاکله‌ آن اینگونه است که تا می‌توانیم برای تولیدات خودمان از ظرفیت‌های خودمان به خصوص ظرفیت‌های سرمایه انسانی، جوانان و دانشمندانی که داریم و بسیار هم عطش اینکار را دارند استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف با بیان اینکه این جوانان متأسفانه به خاطر اینکه حمایت نمی‌شوند و زیرساختی وجود ندارد تا خود را به ظهور برسانند راکد می‌مانند گفت: در این شرایط ما کالاهای ساخته شده خارجی وارد می‌کنیم.

روستا آزاد با اشاره به اینکه در نامه رهبری بشدت تاکید شده که بایستی سیاست و برنامه‌ریزی‌مان بر اساس سیاست درون‌زا باشد و از ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم اظهارداشت: ما خاک وسیع به همراه دسترسی به آب‌های متعدد در شمال و جنوب در کنار انرژی ارزان و حتی نور خورشید به عنوان یک منبع انرژی ارزان را در اختیار داریم و این در کنار سرمایه انسانی جوانی است که این کشور دارد؛ کشور ما کشور جوانی است و می‌توانیم قبل از اینکه مثل خیلی از کشورهای دیگر جامعه‌ پیر شود و از نظر کارآیی و نیروی مولد پایین بیاید کارهای زیادی را انجام دهیم.

رییس سابق دانشگاه شریف با تاکید بر سایر طرفیت های درونی کشور اظهار داشت: تعداد زیادی تحصیلکرده و همچنین رتبه سوم جامعه مهندسی را در جهان داریم؛ یعنی بعد از آمریکا و روسیه بزرگترین جامعه مهندسی دنیا از نظر تعداد از آن ماست و اگر برنامه ریزی شود می‌توانیم خیلی از کارهای مثبت و مفید را در همین جا انجام دهیم؛ خیلی از جوانان ما عطش این کار کردن را دارند که نهایتاً با یک ساختاری باید حمایت شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف با اشاره به تاثیر عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی بر ترمیم افت علمی کشور گفت: کاری که الآن در مراکز علمی کشور با کمبود امکانات و فقط با نیات دینی و ملی انجام می‌دهیم بر اساس عرق خدمت به کشور، آرمان‌ها، اصول و ارزش‌هایمان است اما در جاهای دیگر دنیا همین کارها را شاید با چندین برابر هزینه انجام دهند.

روستا آزاد در خاتمه با تاکید بر نگاه به درون اظهار داشت: با نگاه به درون حتماً موفق می‌شویم که نمونه‌های خیلی ساده‌تر آن را در چین می‌بینیم؛ وقتی عزم جزم شد که حتماً باید رشد کنیم، پیشرفت داشته باشیم و در دنیا مقتدر باشیم این کار انجام می‌شود، چینی‌ها در برنامه 5 ساله و 10 ساله توانستند این کار را انجام بدهند و این یعنی اینکه این روش نه تنها در تئوری بلکه در عمل در جاهای دیگر پیاده شده و جواب داده است.

ارسال نظر: