افزایش ۲۱ درصدی کشفیات مواد مخدر در هفت‌ماهه امسال

کدخبر: 1035312

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با اعلام این مطلب افزود: هروئین، کراک و کریستال به میزان ۹ تن، مورفین ۲۷۰۱ کیلوگرم و تریاک ۲۸۳ تن تا مهرماه کشف شد/ افزایش قیمت شیشه به حدود ۵۹ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار «نسیم»، دکتر افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در نشست خبری بیان کرد: مجموع کشفیات مواد مخدر در هفت ماهه 94، 366 هزار و 577 کیلوگرم است. گزارشات مستندی در خصوص برگشت کراک در بازار مصرف معتادان با حجم بالا نداریم.

وی افزود: افزایش 21 درصدی کشفیات در 7 ماه اول سال 94 نسبت به سال 93 داشته‌ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان میزان کشفیات در سال 94 افزود: مواد مخدر هروئین، کراک و کریستال به میزان 9 تن، مورفین 2701 کیلوگرم، تریاک 283 تن، حشیش 58 هزار کیلوگرم و سایر مواد مخدر به میزان 15 تن کشف شده است.

افشار با اشاره به مواد مخدر صنعتی مانند "گل" اضافه کرد: به دلیل اینکه موادی چون "گل" طریقه مصرفشان با سیگار است به همین دلیل شناسایی افرادی که از این نوع مواد مخدر استفاده می‌کنند سخت است و طبیعتا کشف چنین موادی نیز با سختی صورت می‌گیرد.

افشار ادامه داد: در واقع در سال 93، میزان کشفیات مواد محرک 1379 کیلوگرم بوده که در سال 94 به 1243 کیلوگرم رسیده است.

وی ضمن اعلام اینکه از مجموع کشفیات 366هزار و 577 کیلوگرمی انواع مواد مخدر در سال 94، 79 درصد کشفیات مربوط به ناجا بوده است گفت: کشفیات سازمان زندان ها در سال 94، 69کیلوگرم است. همچنین مجموع درگیریها در هفت ماه اول 93، 1280مورد بوده که در سال 94 به 1510مورد رسیده و حاکی از رشد 18 درصدی است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال 93، 1604 باندهای مواد مخدری متلاشی شدند که در 94 به 1767 مورد رسیده است و نشان دهنده رشد 10 درصدی است، گفت: در سال 94 با کاهش 5 درصدی انهدام کارگاه های شیشه مواجه‌ایم، این میزان در سال 93، 140 مورد بوده که امسال به 133مورد رسیده است. همچنین میانگین قیمت شیشه در سال 93، کیلویی 18میلیون و 900هزار تومان بوده که امسال به کیلویی 58 میلیون و 700هزارتومان رسیده است.

افشار همچنین به کاهش جرائم مواد مخدری اشاره و اظهار کرد: درهفت ماهه اول سال 93، 70هزار و 846 نفر زندانی شدند که این آمار در سال 94، 59هزار و 181نفر است.

وی ادامه داد: قیمت شیشه در سطح عمده 210 درصد و در سطح خرده‌فروشی 143 درصد افزایش یافته است که علت آن کنترل پیش سازها و کاهش عرضه است، اما قیمت خرده‌فروشی هروئین 2 درصد و قیمت عمده فروشی آن 52 درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده الگوی مصرف از شیشه به سمت هروئین است.

افزایش مرگ و میر زنان معتاد در سال 93

وی در ادامه به میزان مرگ و میر ناشی از موادمخدر اشاره و عنوان کرد: بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی در سال 93 نسبت به سال 92 افزایش بین 1 تا 1.5 درصدی مرگ و میر معتادان را داشتیم. نکته نگران کننده در این بین افزایش مرگ و میر زنان معتاد است. اگر چه معتادان زن در کشور تنها 10 درصد جمعیت کل معتادان را تشکیل می­دهند، اما آمار مرگ و میر زنان در سال 93 نسبت به سال 92، 33 درصد رشد را نشان می­‌دهد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: علت این امر آن است که زنان زودتر از مردان به سن پایان عمر مصرف می­رسند که دلایلی دارد. بخشی از زنان برای زیبایی اندام مواد محرکی مانند شیشه را در آرایشگاه‌ها و کلوپ­ها مصرف می­کنند که بخشی از آنان پس از مصرف شیشه به سمت ترامادول و سایر روانگردان‌ها می‌روند و چندمصرفی مواد باعث اوردوز و در نهایت مرگ آنها می‌شود. از سوی دیگر نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا زنان به علت انگ اجتماعی، اگر آلوده به مواد هم بشوند کمتر به سمت درمان می‌روند و این سبب می­شود اعتیادشان سریع­تر عمق پیدا کند.

افشار در ادامه بیان داشت: در کل می‌­توان سه علت اصلی برای مرگ و میر معتادان در نظر گرفت:

1- اوردوز و افزایش بیش از حد و مصرف چندگانه که منجر به ایست قلبی و مرگ می­شود.

2- عوارض مزمن ناشی از مصرف در طول یک دوره چند ساله، مصرف مواد سنتی بین هشت تا ده سال و مصرف مواد صنعتی بین سه تا چهار سال.

3- عوارض بهداشتی و بیماری­های نو پدید ناشی از مصرف مواد مانند ایدز و هپاتیت.

رشد آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد در هفت ماهه اول سال 94

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: در برخی از استان‌ها که آسیب‌پذیری آنها بالاتر بود، مراکز ترک اعتیاد زنان و کودکان را ایجاد کردیم. به طور مثال در استان سیستان و بلوچستان 2 تا 3 مرکز راه‌اندازی شده است تا بتواند این گروه‌ها خدمت ارائه کنند.

افشار با بیان اینکه برخی از نوزادان مادران معتاد، در دوره زندگی جنینی از مواد مخدری که مادر استفاده می‌کرده، تغذیه کرده‌اند، گفت: وقتی این نوزادان مبتلا می‌شوند دچار سندرم محرومیت نوزادی هستند. رسیدگی به این موضوع وظیفه قطعی وزارت بهداشت است و این وزارتخانه برای سلامت مادران باردار برنامه‌های مختلفی دارد. در همین راستا دستورالعمل نحوه مدیریت سندرم محرومیت نوزادی تصویب و به همه بیمارستان‌های زنان و زایمان نیز ابلاغ شده است.

ارسال نظر: