یک اقتصاددان: برنامه دولت بعد از لغو تحریم‌ها، "انتخابات" است، نه اصلاحات اقتصادی

کدخبر: 1035638

حنطه در گفتگو یا «نسیم»: در پساتحریم به دنبال رای هستند؛ ۸۰۰ روز است نگاه به بیرون دارند/ بعد از لغو تحریم‌ها اتفاق خاصی رخ نخواهد داد چون ساختار را اصلاح نکردیم/ نگرانم بیماری هلندی تشدید شود

دکتر مهدی حنطه اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و حسابداری تهران مرکز در گفتگو با «نسیم» با اشاره به شرایط اقتصاد ایران در دوران پساتحریم اظهار کرد: بعد از مذاکرات هسته ای اتفاق شگرفی در اقتصاد ایران نخواهد افتاد و این که توقع داشته باشیم همه چیز تغییر کند، توقع غلطی است.

وی افزود: دلیل این اتفاق این است که اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران انجام نشده است. البته این مسئله طبیعی است، زیرا در 800 روز اخیر تیم اقتصادی دولت نگاه به بیرون داشت.

این اقتصاددان با اشاره به فشارهای وارد شده به اقتصاد ایران در دوران تحریمها بیان کرد: در دوران تحریم به اقتصاد ایران فشار وارد شد و دلارهای ما بابت فروش نفت، به کشور بازنگشت. گفته می شود که بعد از تحریمها بین 20 تا 150 میلیارد دلار وارد ایران می شود که هنوز درست یا غلط بودن آن تایید نشده است

حنطه با بیان این مطلب که به چند دلیل بعد از لغو تحریمها اتفاق خاصی در اقتصاد ایران رخ نخواهد داد به نسیم بیان کرد: گذشته تاریخی در سالهای قبل از انقلاب و شوک نفتی آن زمان نشان می دهد، زمانی که کشور با حجم عظیمی از دلارهای نقتی رو به رو شد به جای اینکه با استراتژی جایگزینی واردات رو به رو شود و به تقویت تولید بپردازد، شروع به واردات کالاهای مصرفی می کند. در آن زمان کشور ما یک کشور مصرفی شد و سبک زندگی ما تغییر کرد و بحرانهای زیادی در عرصه های مختلف پیش آمد.

وی تصریح کرد: در دولتهای گذشته هم وقتی نفت 130 یا 140 دلار شد به جای کارهای زیربنایی، واردات کردیم ، زیرا نظام اقتصادی ما دولتی و نفتی است و اصلاحات اقتصادی در ایران زمان بر است.

دولتمردان در دوران پساتحریم به دنبال خرید رای مردم هستند

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد خاطر نشان کرد: نگاه اقتصاد سیاسی پسا تحریم به ما می گوید که دولتمردان فعلی به جای اینکه نگاه بلند مدتی برای اقتصاد ایران داشته باشند، نگاه کوتاه مدتی برای اقتصاد ایران خواهند داشت، به دلیل اینکه می خواهند رای مردم را برای دوره بعد داشته باشند.

حنطه تاکید کرد: احتمال میرود دولتمردان برای راضی نگه داشتن مردم با ورود دلارهای بلوکه شده آنها را صرف بخشهای مصرفی می کنند و مردم ما را به سمت مصرف گرایی سوق خواهند داد. مطمئنا بعد از تحریم به جای برطرف کردن ایرادات لایحه هدفمندی یارانه ها، اجرای سیاستهای اصل 44 و به جای اینکه اصلاحات زیر بنایی انجام دهیم، اصلاحات رو بنایی انجام خواهیم داد.

این اقتصاددان بیان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه دولتمردان نمی توانند به پسا تحریم به چشم یک فرصت نگاه کنند، ما با عارضه بیماری هلندی درگیر هستیم و من این نگرانی را دارم که این بیماری در پسا تحریم تشدید شود.

حنطه با اشاره به الزامات اقتصادی دولت در پساتحریم عنوان کرد: یکی از مهم ترین اصلاحاتی که در پساتحریم باید انجام شود، اصلاحات در سطح برنامه ریزی است، زیرا برنامه ریزی با رویه فعلی دیگر پاسخگوی مشکلات اقتصاد ایران نیست.

وی افزود: دولت باید در تصویب لوایح بودجه نقش تاریخی خود را در اقتصاد ایران ایفا کند و آن را با مفاهیم ساختاری اقتصاد عجین کند، اما متاسفانه دولتمردان در دو سال پیشرو چون بیشتر به دنبال خرید آرای مردم خواهند بود، پس کار خاصی نمی توانند بکنند.

تاثیرات بی برنامگی دولت در دوران پساتحریم در دولت بعدی مشخص می شود

این اقتصاددان گفت: دولت برنامه خاصی برای پساتحریم ندارد و مطمئنا ما با یک آشفتگی رو به رو خواهیم شد که بعد از دو سال اثرات آن مشخص خواهد شد، زیرا دولت به بخشهای مصرفی امتیاز خواهد داد تا مردم را راضی کند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که این راضی شدنها به قیمت اصلاحات روبنایی خواهد بود و در بلند مدت اثری بر اقتصاد ما ندارد.

ارسال نظر: