حضور یک‌هراز شاعر و هنرمند در نخستین کنگره شعر عفاف و حجاب

کدخبر: 1036008

دبیر نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب در نشست خبری گفت: یکی از مهمترین دلایل برگزاری این کنگره شکل گرفتن عفاف و حجاب به صورت شعر و ترانه در قالب هنر است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست خبری نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب پیش از ظهر امروز با حضور "حمید قبادی" دبیر کنگره و "سید حمیدرضا برقعی" دبیر علمی این کنگره و "مهدی افضلی" مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر در معاونت امور هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

حمید قبادی دبیر نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب در این نشست خبری در سخنانی، گفت: نخستین کنگره شعر عفاف و حجاب با محوریت بخش خصوصی با محوریت تولید محتوایی با موضوع عفاف و حجاب در قالب شعر که یکی از مهمترین ابزار فرهنگی در جامعه است برگزار می شود.

وی افزود: در قالب برگزاری این کنگره قرار است تا از روش هایی استفاده شود که ذخیره ادبی ما در حوزه شعر پر باشد و دیگر هنرمندان کشور نیز در صورت تمایل بتوانند از این پتانسیل استفاده کنند. در حقیقت یکی از دلایل برگزاری این کنگره شکل گرفتن عفاف و حجاب به صورت شعر و ترانه در قالب هنر است.

دبیر نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب ادامه داد: بر این اساس در نظر داریم تا اشعاری را که به این کنگره ارسال می شود را در قالب یک کتاب شعر چاپ و منتشر کنیم. همچنین قرار است تا یک قطعه موسیقی هم با عنوان "عفاف و حجاب" ساخته شود.

قبادی خاطرنشان کرد: همانطور که واضح و مشخص است یکی از ماموریت های مهم معاونت هنری ارشاد بسط و گسترش عفاف و حجاب در سطح جامعه است. ما از برگزاری این کنگره انتظار داریم تا از موضوع عفاف و حجاب در تبلیغات و چیدمان شهری استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی های ما انتظار داریم تا در حدود یک هزار شاعر و هنرمند در این کنگره عفاف و حجاب مشارکت داشته باشند. نکته دیگر اینکه علاقمندان به شرکت در این کنگره برای ارسال آثار هیچگونه محدودیتی نداشته و از نظر سنی هم محدودیتی برای آنها قائل نیستیم.

سیدحمیدرضا برقعی دبیر علمی نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب در ادامه این نشست خبری در سخنانی، گفت: ما در عرصه فرهنگی و ادب کشور و در حوزه شعر با رویکردهای گوناگونی روبرو هستیم. با توجه به این موضوع شعر مذهبی و اخلاقی را اثری می دانیم که جریان ساز بوده و بتواند بر جامعه خود تاثیر داشته باشد.

وی افزود: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این کنگره تا تاریخ 30 آذر ماه بوده و علاقمندان به شرکت در این کنگره می توانند آثار شعری خود را در 4 قالب شعر کلاسیک، شعر نیمایی، شعر سپید و شعر نو به 3 طریق پست الکترونیکی، ایمیل و تلگرام به دبیرخانه ارسال کنند.

دبیر علمی نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب ادامه داد: در کنار این 4 قالب شعری که شاعران می توانند به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند شعرهای کودک و نوجوان در کنار اشعار کوتاه به صورت تک بیت و دو بیت نیز می توانند در این کنگره شرکت کنند.

برقعی خاطرنشان کرد: اهمیت برگزاری کنگره ملی شعر عفاف و حجاب در حد اندازه ای است که که جا دارد تا یک مراسم اختتامیه فاخری برای آن برگزار شود. بر این اساس قصد داریم تا برنامه اختتامیه ای در برج میلاد و یا تالار وحدت برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: تلاش ما این است که مراسم اختتامیه روز 17 دی ماه همزمان با روز کشف حجاب رضاخان برگزار شود.

دبیر علمی نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب یادآور شد: با توجه به شرایط امروز دنیا که شاهد هستیم ارتباطات کوتاه شده است قصد داریم تا از اشعار کوتاه ارسالی به جشنواره به صورت پیامک استفاده کنیم.

برقعی در پایان تصریح کرد: داوران این کنگره با نگاهی شاعرانه به داوری و بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه این کنگره خواهند پرداخت. بر این اساس آثار ارسالی در 3 مرحله بررسی و داوری خواهند شد و در نهایت آثار برگزیده معرفی می شوند.

گفتنی است در انتهای این نشت خبری از پوستر "نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب" با حضور "حمید قبادی" دبیر کنگره و "سید حمیدرضا برقعی" دبیر علمی این کنگره و "مهدی افضلی" مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر رونمایی به عمل آمد.

ارسال نظر: