ابوترابی فرد: نهاد خانواده ارزشمندترین سرمایه در نظام اسلامی است

کدخبر: 1036201

نائب رئیس مجلس در کنگره مشاوره، خانواده و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر جامعه افزود: اگر جامعه‌ای دارای نهاد خانواده سالم باشد به طور قطع استحکام می‌یابد و در غیر این صورت فرو می‌ریزد

به گزارش «نسیم»، ایرنا نوشت:

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد روز پنجشنبه در اولین کنگره ملی مشاوره، خانواده و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه که به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) در تهران، افزود: دغدغه دین و دنیای ما باید نهاد خانواده باشد و اگر جامعه ای دارای نهاد خانواده سالم باشد به طور قطع استحکام می یابد و در غیر این صورت فرو می ریزد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که یکی از علل فروپاشی فرهنگی و اخلاقی نظام غرب فروپاشی نظام خانواده است، اما در نظام اسلامی نهاد خانواده بالاترین سرمایه محسوب می شود که در سایه آموزه های دینی حفظ می شود.

وی با بیان اینکه نظام خانواده نقطه مقابل شهوت رانی بی بندو باری و بی اخلاقی است، اظهارداشت: نظام خانواده یعنی روابط انسانی سالم زن و مرد و علاقمندی دینی میان آنها و نظام خانواده براین اساس استوار است.

ابوترابی فرد با تاکید براینکه غرب اراده کرده که اخلاق را فرو بریزد و دین و شالوده بشری را زیر پابگذارد یادآورشد که رسالت روانشناسی کشور آن است که مقوله نهاد خانواده را استحکام ببخشد و اول خود را از نظر دینی، علمی و آموزه های اخلاقی توانمند سازد.

ابوترابی فرد گفت: روانشناسی مبین ذات اقدس حق است که مخاطب خود را خوب می شناسد و برای مخاطب خود برنامه ریزی دقیقی دارد.

وی تصریح کرد: برخی قرآن پژوهان می گویند قرآن توصیف انسان و توصیف پیامبر است و انسان براساس برنامه قرآنی خلق شده و با توجه به نحوه آفرینش او برایش برنامه تعریف شده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در سایه سلوک برنامه های معنوی انسان به کمال، آرامش مطلوب و انسانیت خود می رسد و قابلیت انطباق با شرایط مختلف را به دست می آورد، یعنی در هر شرایطی تمام تهدیدها را به فرصت تبدیل می کند، این انسان تربیت شده برنامه الهی است.

ابوترابی فرد در ادامه با طرح این سوال که چرا در زندان های آمریکا و اروپا با وجود بهترین امکانات و برخورداری روانشناسان و پزشکان مجرب اما ناهنجاری های روانی و خودکشی بسیار دیده می شود، گفت: این زندانیان از وجود ناهنجاری های اخلاقی به ستوه آمده اند اما اگر به زندانیان کشورمان توجه کنیم، اینجا در زندان بیمار روانی وجود ندارد و افسردگی مشاهده نمی شود.

وی تصریح کرد: در زندان های کشورمان دین، اعتقاد به خدا، نماز با محوریت آزادی وجود دارد.

وی گفت: ما تنها یک مورد خودکشی در زندان داشتیم که آن هم فردی بود که تبدیل به یک معضل جدی برای آسایشگاه شده بود و اینجا هر زندانی بالاترین وظیفه خود را خدمت به هم بند خود می داند.

ابوترابی فرد اظهار داشت: این دین ،ایمان و اخلاق است که انسان را توانمند می کند و آنچه برای انسان آرامش به همراه می آورد، یاد خداست و یاد خدا، انسان را قدرتمند می کند. این آموزه ها هم در ادبیات غرب جایی ندارد.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علم روانشناسی کشور، دین و علم را به هم گره زده است؛ یعنی آموزه های دینی دقیقا آموزه های علمی است و این دو را همراه هم می بینیم و البته به این دو مقوله با هم نگاه کرد.

وی اظهار داشت: اگر می خواهیم یک عنصر موفق برای توانمندسازی دیگران باشیم، اول باید خود را از نظر علمی ، دینی و ایمانی توانمند کنیم و نمی شود با دیگران در حالی سخن گفت که اتکا به خدا وجود نداشته باشد و انسانی که خدا در زندگی او نقش نداشته باشد، نمی تواند زمینه توانمندسازی ما را فراهم کند.

وی ادامه داد: کسی که با ما سخن می گوید باید خدا محور باشد، باید نقش دین ، خدا و اخلاق را در نقش خانواده برجسته کرد.

اولین کنگره ملی مشاوره ، خانواده و توانمندسازی اقشار پذیر جامعه به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) امروز پنجشنبه در تهران با حضور صاحب نظران در این حوزه برگزار شد.

ارسال نظر: