چهارمحال و بختیاری دارای بیشترین آمار نزاع در کشور

کدخبر: 1036435

معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه طی گزارشی بیشترین آمار جرایم در سه سال گذشته را ارائه کرد/ مطابق این گزارش استان‌های چهار محال و بختیاری، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین آمار نزاع در کشور را دارا هستند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نخستین جلسه کمیته ملی پیشگیری از خشونت با حضور اعضا و معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در حال برگزار است . در ابتدای این جلسه، گزارشی از میزان خشونت در کشور ارائه شد که بر اساس این گزارش آمار دادگاه‌های کیفری ۱ به عنوان مهم‌ترین مرجع رسیدگی به جرائم خشن در سال ۹۱ حدود ۱۶ هزار و ۵۶۵ پرونده داشتند و این میزان تا سال ۹۳ حدود ۱۷ درصد رشد داشت و ضرب و جرح عمدی دومین جرم کشور بوده است .

استان چهارمحال و بختیاری در سال ۹۳ بیشترین مورد مراجعین در خصوص ضرب و جرح را داشته، همچنین اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند و مطابق آمار در سیستان و بلوچستان پزشکی قانونی کمترین میزان نزاع را در پرونده‌های خود ثبت کرده است. همچنین در سال ۹۳ حدود ۲ هزار و ۳۰۰ قتل عمدی اتفاق افتاد که در نقشه کشور در خصوص قتل می‌توان گفت که استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام و کرمان دارای بیشترین مورد قتل می‌باشند .

بنا بر این گزارش بیشترین آمار خودکشی نیز مربوط به استانهای غربی و جنوب غربی است و ۵۰ درصد از خودکشی‌ها به روش حلق آویز است . تخریب از جمله ۱۰ اتهام شایع کشور است و با افزایش ۶۲ درصدی طی ۱۰ سال مواجه شده است همچنین در خصوص تجاوز به عنف در سال ۹۳ با ۱۳۱۳ پرونده مواجه بوده و مطابق آمار نیروی انتظامی افزایش ۹۸ درصدی مزاحمت‌های خیایانی زنان و دختران مواجه بودیم و این آمار در سال ۹۳ رقمی برابر ۱۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد توسط نیروی انتظامی ثبت شده و در سال ۹۲ به میزان ۸۷ هزار و ۷۲۳ مورد ثبت شده است .

علی محمد زنگانه مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی در مورد ارائه این گزارش اظهار کرد: حیطه فعالیت کارگروه پیشگیری از خشونت در خصوص تعاریف، ابعاد این پدیده و شاخص‌های مورد بررسی است .

وی افزود: لازم است موارد مورد نظر را در دستگاه‌های متعدد پیگیری کنیم و هم اکنون در قالب همکاری‌های دو و یا چندجانیه اقداماتی انحام دادیم و در ‌‌نهایت یک مدل ائتلافی را برای هماهنگی‌های مورد نیاز ترسیم می‌کنیم .

در ادامه این جلسه دبیر کمیته ملی پیشگیری از خشونت با بیان اینکه خشونت یک بزه قابل پیشگیری است عنوان کرد: این موضوع می‌تواند در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تعریف شود و تا کنون اقدامات بسیاری در این خصوص انجام شده که بسیاری از آن‌ها مستند علمی نداشته و نظر مسئولین سازمان‌ها در ادامه و توقف کار بسیار موثر بوده و بسیاری از اقدامات در بایگانی‌ها متوقف شده است .

وی تشکیل کمیته کشوری را موجب هم افزایی میان دستگاه‌ها دانست و افزود: دیدگاه قوه قضائیه و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مبتنی بر اصول علمی و دانشگاهی است و مسئولین دستگاه قضا به سرعت دستخوش تغییر نمی‌شوند .

صابری ظفر قندی همچنین گفت: تعریف خشونت یکی از موارد مهمی است که به عنوان یک دغدغه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی مطرح کردم و مسائل همخوانی مجازات با خشونت و تعریف آن مورد توجه است و موارد و مصادیق قابل احصاء خشونت و انواع آن را بررسی کردیم .

وی ادامه داد: مجازات‌های قانونی در زمره خشونت قرار نمی‌گیرند و انواع و اشکال خشونت‌های پنهان و آشکار را بررسی کردیم و خشونت‌هایی که به شکل پنهان است آسیب‌هایی بیشتر دارند و همچنین خشونت‌هایی که در خانواده اتفاق می‌افتد آثار و تبعات چشم گیری دارند .

دبیر ملی کمیته پیشگیری از خشونت همچنین اظهار کرد: در بررسی اقدامات کاهنده خشونت در استانهای کشور چهار کارگروه با عناوین پیشگیری از خشونت خانگی که معطوف به وزارت بهداشت است و در این خصوص قوه قضائیه نیز مشارکت دارد .

وی افزود: همچنین کارگروه پیشگیری از خشونت با سلاح سرد که در برخی از استان‌ها این موضوع مورد توجه بیشتری است، همچنین کارگروه پیشگیری از نزاع‌های جمعی و کارگروه حمایت از قربانیان خشونت که در مورد این افراد نیز کارگروه مشخصی تشکیل شده است و این نخستین جلسه ملی است و با حضور اعضای فعال ادامه کار خواهیم داد و گزارش‌های خود را در آینده ارائه خواهیم داد و اعضای کمیته‌ها شخصیت‌های حقیقی و حقوقی هستند .

در ادامه دکترگلزاری با یادآوری تشکیل جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رییس جمهور و با موضوع خشونت اظهار کرد: مقرر شد در مدت سه ماه راهکارهای مناسبی ارائه شود همچنین مطابق مطالعات بین المللی مسائلی همچون خشکسالی، ترافیک و آلودگی هوا همچنین میزان آموزش‌های کافی در خصوص مهارت‌های ابراز وجود در بروز خشونت مطابق بررسی‌های بین المللی زمینه‌های بروز خشونت و میزان آن هستند .

وی ادامه داد: همچنین بحران‌های خانگی و مواردی مانند کودک آزاری و همسر آزاری به انضمام مسائل بیکاری، فقر، طلاق و موارد مشابه با مسائل خشونت مرتبط است و به دلیل نقصان مسائل قانونی نیز برخی از این نوع از خشونت‌ها شدت می‌گیرد همچنان که تحقیقات نشان می‌دهد که عدم رسیدگی به قربانیان خشونت موجب باز تولید افراد خشن و بروز خشونت از سوی این افراد در سالهای آتی است .

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع افزایش مهربانی در جامعه و گسترش بخشش اشاره کرد و افزود: همچنین مقرر شد که اولین کلینیک پیشگیری و کنترل خشم در جامعه راه اندازی شود که در منطقه هفت تهران و در استان البرز با همکاری شهرداری راه اندازی شد و به سرعت جایگاه خود را به دست آورد .

وی یادآور شد: از بیست سال قبل برنامه‌های عفو زندانیان را در رسانه ملی مطرح کردیم و هدف ما توسعه مهربانی و بخشش در جامعه بود.

نماینده سازمان پزشکی قانونی در این جلسه خاطر نشان کرد: پزشکی قانونی معمولا آماری را ارائه می‌دهد که بیشتر موارد مرگ‌های غیر طبیعی می‌باشد که ۵۰ درصد آن مرتبط با تصادفات است و در این رابطه ۴۰ نوع تصادف را دسته بندی کردیم. مورد بعدی مرتبط با مرگ‌های ناشی از مصرف مواد مخدر است و به علاوه آمار کودک آزاری و همسر آزاری را در آمارهای خود بر اساس پرونده‌های قضایی لحاظ کردیم .

ارسال نظر: