بررسی "نمایشگاه مطبوعات بدون منتقد" در گفتگوی ویژه خبری

کدخبر: 1036872

انتظامی: دولت یارانه رسانه‌های منتقد را قطع نمی‌کند/ عنادی: دولت‌ها میزان انتقادپذیری‌ را بالا ببرند/ کواکبیان: توقیف و تعطیلی مطبوعات باید آخرین حلقه باشد/ گنجی: سیاست‌های تبعیضی فراتر از تصمیمات معاونت مطبوعاتی است

به گزارش «نسیم»، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:

حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد و فرهنگ ارشاد اسلامی و مدیران مسئولان روزنامه های مردم سالاری، جام جم و جوان در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 17 آبان به بحث و بررسی پیرامون موضوع نمایشگاه مطبوعات و رسانه های نوشتاری پرداختند.

وجهه اصلی کارکرد برگزاری نمایشگاه مطبوعات تنظیم رفتار رسانه هاست

در ابتدای این برنامه حسین انتظامی اظهار داشت: مطبوعات و رسانه ها خصوصا با فضایی که امروز بیشتر در وجوه تعاملی رسانه ها تاکید می شود مخاطبان خود را می تواند با برپایی نمایشگاه مطبوعات از نزدیک ببیند و از آن ها باز خورد بگیرند و همین اظهارنظرها، انتقادها و تشویق مخاطبان به آن ها کمک می کند که به تنظیم رفتار رسانه وجهه اصلی کارکرد برگزاری نمایشگاه مطبوعات است قدم بردارند.

وی ادامه داد: وجهه دیگر برپایی نمایشگاه مطبوعات این است که رسانه ها 358 روز زحمت می کشند و فعالیت جاهای دیگر را انعکاس می دهند و اطلاع رسانی می کنند و این هفت روز می تواند فرصت باشد که دیگران با حضور خود در نمایشگاه مطبوعات از آن ها قدردانی کنند. لذا ما شاهد حضور سیاستمداران و چهره های هنری و ورزشی و فرهنگی به غرفه های آن ها هستیم تا از نزدیک آن ها را ببینند ومورد تشویق خود قرار دهند که خود این اقدام قدردانی است.

بخشی از کارکرد جشنواره خبر در نمایشگاه مطبوعات اتفاق می افتد

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره اینکه آیا با حذف جشنواره خبر کارکردهایی که برای این جشنواره در نظر گرفته شده بود در نمایشگاه مطبوعات در نظر گرفته می شود یا خیر اظهار داشت: بخشی از کارکرد جشنواره خبر در نمایشگاه مطبوعات اتفاق می افتد.

وی اضافه کرد: جشنواره خبر جنبه رقابتی بین روزنامه نگاران بود که به آن شکلی که برگزار می شد ایراد داشتند. لذا برگزاری این جشنواره متوقف شد.

انتظامی اظهار داشت: وظیفه اصلی رسانه ها بحث قالب ها نیست بلکه مسئولیت اجتماعی اخلاق حرفه ای و از این دست مسائل است که وظیفه اصلی رسانه هاست لذا ما باید به این سمت برویم و مدل های کشف کنیم که این موارد را دنبال کنند.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد یادآور شد: در این راستا سال گذشته با همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی یک رویه خوبی برقرار شد و آن این است که ما در این همایش سالانه مطبوعات با شاخص هایی که قبلا به شکل شفاف توسط فرهنگستان و وزارت ارشاد اعلام شده بود بهترین روزنامه، بهترین خبرگزاری و بهترین نشریه استانی را که نسبت به زبان فارسی توجه داشته باشند را انتخاب خواهیم کرد.

برگزاری نمایشگاه مطبوعات از سال 93 به صنوف واگذار شده است

وی هم چنین در پاسخ به این سوال که ما در سال 92 نمایشگاه مطبوعات نداشتیم و شما دلیل آن را انتقاداتی که به روند برگزاری نمایشگاه وارد شده بود اعلام کردید آیا تغییرات مورد نظر در نمایشگاه امسال اتفاق افتاده است اظهار داشت: این تغییرات در سال 93 رخ داد و امسال به سمت کمال پیش رفت.

انتظامی خاطر نشان کرد: در گذشته سیاست گذاری، اجرا و تصمیم گیری همواره به عهده نهاد برگزار کننده بوده به دلیل این که نمایشگاه را یک امر حاکمیتی می پنداشتند در حالی که نمایشگاه را می شود با همکاری صنوف برگزار کرد لذا در سال 93 رویکرد اصلی که اتفاق افتاد این بود که این کار به صنوف واگذار شد.

انتظامی درادامه با اشاره به اینکه نمایشگاه مطبوعات جشن سالانه برای خانواده مطبوعات به شمار می رود گفت: اگر کسی بگوید که در این نمایشگاه حضور پیدا نمی کند عملا حضور در خانواده مطبوعات را منتفی می کند.

وی با اشاره به اینکه ما مجری هستیم و نقش سرایدار خانه را اجرا می کنیم گفت: دولت امین و مجری است و مالک نیست.

دولت نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با تاکید براینکه رویکرد عمومی دولت عقب نشینی به نفع بخش خصوصی است ادامه داد: دولت نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند.

انتظامی با اشاره به اینکه دولت در طی دو سه سال گذشته به هیچ کدام از حوزه های دولتی و عمومی مجوز خبرگزاری یا روزنامه را نداده است عنوان کرد: روزنامه جام جم مدعی خصوصی بودن را ندارد زیرا متعلق به صدا و سیما است یا موسسه کیهان نهاد عمومی است.

وی با اشاره به اینکه روزنامه جوان متعلق به سازمان بسیج است خاطر نشان کرد: برجام نشان داد که تحریم گذشته است. معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات گفت: شعار این دوره نقد منصفانه و پاسخگوی مسئولانه است این در حالی است که زمینه های اجرای این شعار کم محقق شده است.

انتظامی با اشاره به اینکه محاسن نمایشگاه سال 93 و 94 این است که شعارها را صنوف انتخاب کرده اند گفت: شعار سال گذشته مطبوعات آزادی مسئولانه بود یعنی اینکه باید در مقابل آزادی مسئولانه عمل کرد.

وی ادامه داد: وقتی رسانه نقد می کند دولت و دستگاه های حاکمیتی موظف به پاسخ مسئولانه است. لذا حداقل شکل پاسخ دادن بیانیه است.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به ضرورت توجه به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: در صورتی که این قانون به درستی اجرا شود بسیاری از امور قابل حل شدن است.

انتظامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا دولت ها در برابر نقد کم طاقت هستند بیان کرد: دولت ها در همه جا دنیا به دلیل این که زحمت می کشند با مشاهده بی توجهی به آن ها ناراحت می شوند و این مسئله سبب به انحراف کشیدن افکار عمومی می شود.

وی گفت: روزنامه ها و رسانه هایی که از بیت المال مستقیما استفاده می کنند نباید به جرم اینکه از دولت انتقاد می کنند بیت المالشان قطع شود.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد تاکید کرد: دولت به هیچ وجه نسبت به رسانه های منتقد یارانه شان را قطع نمی کند.

مراد عنادی، مدیر مسئول روزنامه جام جم طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه اگر همه رسانه ها در این نمایشگاه حضور می یافتند شاهد جامعیت بیشتر نمایشگاه می شدیم گفت: باید نظرات و دیدگاه های رسانه ها پیرامون مسائل مطبوعاتی در نظر گرفته شود نه این که یک باره تصمیم گیری به صورت یک جانبه صورت گیرد.

دولتها باید میزان انتقاد پذیری شان را بالا ببرند

وی ادامه داد: دولتها باید میزان انتقاد پذیری شان را بالا ببرند.

گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نسبت به مواجهه سیستم حاکمیتی وزارت ارشاد و برخی از رسانه ها انتقاد داریم به طوری که سال گذشته انتقاداتمان را پیگیری کردیم اما به نتیجه نرسیدیم افزود: انتقاداتمان در حوزه حمایت ها است که یکی مورد آن شامل این موضوع می شود که آگهی های دولتی به یک ششم تقلیل یافتند.

وی با بیان اینکه احساس می کنیم این تصمیمات فراتر از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است خاطر نشان کرد: این سیاست ها سیاست های تبعیضی به شمار می آید.

کواکبیان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه کارها باید به دست اهالی مطبوعات سپرده شود گفت: این امر سبب می شود این موضوع از جنبه حکومتی و دولتی خارج شود و بخش غیردولتی نیز به فعالیت بپردازد.

وی افزود: نسبت به گذشته که ما در نمایشگاه حضور می یافتیم انتظاراتمان در این نمایشگاه تا حد قابل قبولی برآورده شده است.

مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری افزود: چند روز پیش یک روزنامه سفید چاپ شد این در حالی است که اگر این کار را اصلاح طلبان انجام می دادند اوضاع به گونه دیگری رقم می خورد.

کواکبیان با اشاره به اینکه برخی روزنامه ها و خبرگزاری ها از بیت المال پول می گیرند گفت: طبق گفته های رئیس جمهور توقیف و تعطیلی مطبوعات باید آخرین حلقه باشد.

ارسال نظر: