امیرعبداللهیان: تصمیمات نشست وین باید با مشارکت همه طرف‌های ذی‌ربط باشد

کدخبر: 1037570

معاون وزارت خارجه: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند بدون موافقت همه کشورها، ترتیباتی ارائه کنند/ چنانچه آمریکایی‌ها بخواهند از نشست وین به سود خود سوءاستفاده کنند، ایران در این نشست شرکت نخواهد کرد

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: چنانچه آمریکایی ها بخواهند از نشست وین به سود خود سوء استفاده کنند ، ایران در این نشست شرکت نخواهد کرد.

معاون امور عربی افریقایی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: آمریکا عمداً تلاش می کند نشست ژنو 2 را به شکست بکشاند.

وی افزود: ما با برگزاری هرگونه نشستی که با همه طرف ها هماهنگی صورت نگیرد موافقت نخواهیم کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می دهد آمریکایی ها با هماهنگی برخی کشورها تلاش می کنند بدون آنکه موافقت همه کشورهای ذی ربط را کسب کنند ترتیباتی ارائه کنند.

معاون امور عربی افریقایی وزارت امور خارجه ایران گفت: تصمیماتی که قرار است در نشست وین گرفته شود باید با مشارکت همه طرف های ذی ربط باشد.

معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد: دیدگاه های مشترکی با مسکو در خصوص مساله سوریه داریم.

حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا این مطلب درست است که یکی از وزرای خارجه شرکت کننده در نشست وین یک خشمگینانه گفته بود « ما در این نشست هر آنچه را ظریف می خواسته محقق ساختیم» یا اینکه گفته بود « ما به اینجا آمده ایم تا پاسخ مثبتی به خواسته های ظریف بدهیم»؛ گفت: بله یکی از وزرای خارجه شرکت کننده در نشست وین پس از آنکه نظرات منطقی ایران در بیانیه پایانی نشست وین گنجانده شد و به دیدگاه ایران در این بیانیه توجه شد، از آنجا که دیدگاه های ایران مورد قبول آن وزیر خارجه نبود این سخنان را بیان کرد.

محمد جواد ظریف در نشست وین یک به صورت منطقی مواضع صریح و روشنی را بیان کردند و در مقابل زیاده خواهی های برخی از کشورهای شرکت کننده در نشست وین ایستادند. در عین حال به رفتارها و درخواست های غیرمنطقی و خارج از چارچوب حقوق بین الملل برخی وزرای خارجه، پاسخ های منطقی دادند. خط قرمز محمد جواد ظریف این است که هرگونه تصمیمی که در نشست وین گرفته می شود باید به تامین امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم کمک کند و تقویت سیاسی در سوریه را تقویت کند و دیدگاه های ملت سوریه را مورد توجه قرار دهد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که سرنوشت حجاج مفقود شده ایران و بویژه غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان به کجا کشید؛ گفت: اولاً ما بار دیگر بر مسئولیت عربستان در قبال این حادثه و فاجعه تلخ تاکید می کنیم.

ما در دیدارهایی که با مسئولان غربی طی هفته های گذشته داشته ایم وقتی به آن ها می گفتیم که بیش از هشت هزار حاجی ایرانی و غیر ایرانی در فاجعه منا جان باخته اند تعجب می کردند. چرا که عربستان سعودی راجع به آمار کشته شدگان منا راحت دروغ گفت و واقعیت را در اختیار افکار عمومی قرار نداد. عربستان در مورد برخورد با این حادثه کوتاهی کرد و نسبت به پیگیری این حادثه هم وظایف قانونی خود را به خوبی انجام نداد. ما همچنان بیست و پنج مفقود از این فاجعه داریم. سرکنسول ایران در جده دو روز پیش گفتگوهایی با مقامات ارشد وزارت بهداشت و حج عربستان سعودی انجام داده است. ما منتظر نتیجه تست «دی ان ای» هستیم. اما عربستان سعودی بسیار کند و غیرمسئولانه عمل می کند.

غضنفر رکن آبادی به استناد اظهارات یکایک شهود به صورت زنده به آمبولانس عربستان منتقل شده است و زمانی که وارد آمبولانس شده است زنده بوده اند ما ایشان را زنده از مقامات عربستان سعودی می خواهیم. با توجه به جایگاهی که ایشان داشته اند و سفیر سابق ما در بیروت بوده اند و از مدیران ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بوده اند سرنوشت ایشان برای تهران حائز اهمیت است. در عین حال وضع یکایک مفقودان این حادقه را تا آخرین لحظه و تا تعیین وضعیت شان به دقت دنبال می کنیم.

هیچ یک از خانواده های مفقودان حاضر نیستند نسبت به سرنوشت پاره های تن شان کوتاهی صورت گیرد. اگر این افراد جان باخته اند خانواده های آن ها نمی خواهند که آن ها در عربستان دفن باشند و امیدوارم با وعده هایی که عربستان سعودی داده است هرچه سریع تر وضع مفقودان را روشن کنیم. اما سعودی ها هم با اصل فاجعه سهل انگارانه برخورد کردند و هم در پیگیری این فاجعه سرعت لازم را ندارند و تصور می کنند به مرور زمان نیازی به ارائه گزارش به جهان اسلام ندارند. عربستان سعودی باید به صراحت گزارش واقعی از این حادثه منتشر بکند. باید همه مسئولان سعودی که در این قضیه مقصر بوده اند تحت پیگرد قرار بگیرند.

عربستان باید مسئولیت خود را در قبال این حادثه تلخ، این حادثه عظیم و سوء مدیریت کارگزاران عربستانی در حج بپذیرد. آن ها باید با شفافیت با موضوع برخورد کنند تا تضمینی باشد برای امنیت حجاجی که به سرزمین وحی سفر می کنند.

مجموعه اخباری که ما در اختیار داریم حاکی از آن است که در یمن امکان ادامه عملیات نظامی وجود ندارد. در واقع زمان برای ادامه تجاوز عربستان سعودی علیه مردم مظلوم یمن پایان یافته است. همانطور که از ابتدای بحران گفتیم یمن هیچگونه پیروز نظامی نخواهد داشت. و تنها راهکار برای حل بحران یمن راهکار سیاسی است.

ما در گفتگوهایی که هفته پیش با اسماعیل ولد شیخ احمد داشتیم با وی درباره ضرورت تقویت روند سیاسی در یمن گفتگو کردیم .

اسماعیل ولد شیخ احمد ابراز امیدواری کرد که طی روزهای آینده مذاکرات یمنی-یمنی از سر گرفته شود. البته ما از برخی مقامات کشورهای منطقه و خارج از منطقه اخباری دریافت کرده ایم که از نزدیک شدن به زمان توقف تجاوز سعودی به یمن خبر می دهد.

ما معتقدیم یمن متعلق به همه گروه های یمنی است و مداخله گران خارجی در یمن اگر به دنبال اهمیت خود هستند باید دست از مداخله در یمن بردارند. شکسته شدن محاصره انسانی و ضرورت کمک های انسان دوستانه به مردم یمن از دیگر موضوع های مورد توجه بود. به اینکه گفتگوهای سیاسی شروع بشود خوش بین هستیم و به اینکه عربستان سعودی از کارشکنی های خود و تجاوزش به یمن دست بردارد تردید داریم.

اولاً اگر از من بپرسید نتیجه هفت ماه حملات نظامی عربستان سعودی و برخی کشورهایی که با سعودی در یمن همراهی کردند چیست؛ می گویم: عربستان سعودی عدن را تصرف کرد و در اختیار القاعده و داعش قرار گرفت. سعودی ها قادر نبودند عدن را حفظ کنند و در نتیجه امروز القاعده و داعش بر عدن تسلط دارند. و این فاجعه جدیدی در منطقه ما محسوب شده و به رشد فزاینده تروریسم کمک می کند. کشته شدن هزاران یمنی، زخمی و آواره شدن چند صد هزار یمنی از دیگر دستاوردهای عربستان است.

نا امن شدن شهرهای مرزی و برخی مناطق عربستان سعودی نتیجه تجاوز عربستان به یمن است از این رو عربستان در بعد نظامی نه تنها دستاوردی نداشته است بلکه این پیام تثبیت شد که عربستان قادر به پیروزی نظامی در یمن نبوده است و نخواهد بود.

گروه های یمنی، انصارالله و سایر گروه های یمنی نقش مهمی در حفظ امنیت منطقه در مبارزه با تروریسم دارند.

گروه های یمنی که در مبارزه با تروریسم و القاعده نقش آفرینی کرده اند سرمایه مهمی برای یمن آینده هستند و همه یمنی ها باید در مسیر سیاسی در کنار هم قرار بگیرند و آینده یمن را بسازند. ما حقیقتاً هیچ دخالتی در امور منطقه و از جمله یمن نداریم. ما در یمن نه مستشار نظامی داریم و نه آنجا نیروی نظامی داریم و هیچگونه سلاحی به یمن ارسال نکرده ایم. در یمن آنقدر سلاح وجود دارد که همه عشایر مسلح اند. در یمن آنقدر سلاح وجود دارد که قادر به صادرات سلاح به دیگر کشورها هستند. از این رو حتی اخبار بی اساسی که در چند مرحله منتشر کردند که نیروهای سپاه پاسدران جمهوری اسلامی ایران در عدن دستیگر شدند کذب محض بوده و ما هیچ مداخله ای در یمن نداریم. اما هر کمکی که بتواند به مردم یمن برای مبارزه با تروریسم، برای صلح و ثبات و امنیت یمن و برای ایجاد یمنی که با همه همسایگانش در صلح و آرامش به سر برد به عمل خواهیم آورد.

معتقد هستیم یمنی که در نتیجه گفتگوهای یمنی یمنی شکل بگیرد به نفع امنیت عربستان سعودی نیز خواهد بود. ما امنیت عربستان سعودی و امنیت منطقه را موضوع مهمی در منطقه می دانیم. زیرا امنیت مفهومی یکپارچه است و نمی شود کشوری را ناامن نگه داشت و منطقه را امن نگه داشت. همه ما از همدیگر سود می بریم، همه ما از یمن امن، از عراق امن، از سوریه امن و از لیبی امن سود می بریم و باید برای استفاده از ظرفیت های منطقه ای در ایجاد منطقه امن، آباد و با ثبات تلاش کنیم.

ما فکر می کنیم راه حل بحران یمن سیاسی است و آینده این کشور متعلق به همه یمنی هاست. جنگ جز زیان برای همه طرف ها و مردم یمن هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

ارسال نظر: