حداد: معاون مطبوعاتی با دوستانی که در نمایشگاه شرکت نکردند صحبت کرده و دلایل آنها را بشنود

کدخبر: 1037804

نماینده تهران گفت: قوه قضائیه در رابطه با پرونده خبرنگاران دستگیر شده هوشمندانه، دقیق و منصفانه رسیدگی کند و در صورتی که جرمی اتفاق نیفتاده بود از متهمان پرونده رفع اتهام کند

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

غلامعلی حداد عادل در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گفت: امروز هیچ حرفه ای در قبال زبان فارسی بیشتر از مطبوعات مسئولیت ندارد.

نماینده مردم تهران افزود: زبان فارسی رکن مهم هویت ملی ما ایرانیان است و دلبستگی ما به این زبان فراجناحی و بالاتر از سلیقه های سیاسی است.

وی بابیان اینکه زبان فارسی به گذشته، امروز و آینده ما تعلق دارد گفت : زبان فارسی ابزار مطبوعات است.

حدادعادل افزود: اگر این رابطه میان زبان فارسی و رسانه وجود نداشته باشد هیچ رسانه ای وجود نخواهد داشت و امروز می توان گفت هیچ حرفه ای به اندازه مطبوعات از زبان استفاده نمی کند و در نتیجه هیچ حرفه ای هم مثل مطبوعات در قبال زبان فارسی مسئولیت ندارد.

وی تاکید کرد: به همین علت فرهنگستان زبان و ادب فارسی امسال هم جایزه ای را با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسانه های حافظ این زبان اهدا می کند و امیدوار است که سال به سال وضع زبان فارسی در رسانه ها بهتر شود.

حدادعادل ، فرهنگستان را به عنوان دستگاهی که واژگان را تولید می کند دانست و افزود: کار رسانه هم توزیع تولیدات فرهنگستان است و بنابراین رابطه فرهنگستان با رسانه ها ، رابطه ای بنیادی است.

وی گفت: امسال هم بلافاصله بعد از پایان نمایشگاه بیست و یکم گفتگوی خود را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نمایشگاه بیست و دوم آغاز می کنیم و امیدواریم برنامه های مناسب تر و بهتری در نمایشگاه بیست و دوم داشته باشیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از آمادگی این فرهنگستان به منظور برگزاری دوره های آموزشی برای خبرگزاری های مختلف خبر داد و تاکید کرد: روزنامه ها باید دستور خط فارسی و واژگان فرهنگستان زبان و ادب فارسی را مورد توجه قرار دهند و همچنین موضوعاتی مثل درج مقالات در خصوص زبان فارسی مورد توجه هیئت داوران نمایشگاه مطبوعات بوده است. صدا و تصویر دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: درخصوص دستگیری چند نفر از خبرنگاران ، ما نمی توانیم اظهار نظری کنیم اما از قوه قضائیه می خواهیم که هوشمندانه ، دقیق و منصفانه به این پرونده رسیدگی و با متهمان مطابق قانون رفتار کند.

حداد عادل افزود: در ایام نمایشگاه خبر دستگیری چند نفر از روزنامه نگاران اعلام شد که ممکن است برای برخی سوال ایجاد کند و بدیهی است که کسی دوست ندارد فردی دستگیر شود و من هم از نفس این کار خوشحال نیستم اما شرایط انقلاب ، کشور و منطقه و جایگاه ایران در دفاع از حق طلبی به کشورمان وضعیت خاصی بخشیده است که سبب می شود دشمنان توطئه کنند .

وی افزود: بعید نیست که دشمنان به فکر سوء استفاده از یک روزنامه یا چند روزنامه نگار افتاده باشند و امثال این اتفاق در سالهای قبل از 28 مرداد 32 هم اتفاق افتاده بود و هر وقت دشمنان می خواستند کاری کنند به سراغ روزنامه ها می رفتند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: طبیعی است که درخصوص این پرونده کسی نمی تواند اظهارنظر کند اما از قوه قضائیه می خواهیم به صورت دقیق و منصفانه به این پرونده رسیدگی و مطابق قانون رفتار کند و در صورتی که جرمی اتفاق نیفتاده بود از متهمان پرونده رفع اتهام کند.

حدادعادل افزود: شنیده ایم که در این نمایشگاه برخی مطبوعات به دلایلی شرکت نکرده اند و خواهش من از معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد این است که بعد از پایان نمایشگاه با دوستانی که شرکت نکردند صحبت و دلایل آنها را بشنود و حتی می توان مناظره ای برگزار کرد تا گله آنها مطرح شود و توضیحات دو طرف به اطلاع مردم برسد.

وی همچنین مطبوعات را شاخصی برای سنجش قانون مداری و آزادی در هر جامعه ای دانست و گفت: آزادی و قانون مداری دو روی یک سکه هستند و بدون هم ، معنا ندارند و رسانه شاخصی برای گفتمان های رایج در جامعه است بنابراین باید تلاش کنیم همه مطبوعات و رسانه ها به قانون پایبند باشند و آن را مخدوش نسازند.

ارسال نظر: