قنادباشی: کشورهای عربی در صف بازسازی روابط با سوریه هستند

کدخبر: 1037933

کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با «نسیم» مطرح کرد: السیسی تلاش می‌‌کند مانند جمال عبدالناصر باشد / عربستان از جریان حریری برای تضعیف حزب الله استفاده می‌کند

به گزارش «نسیم»، یکی از ابعاد بحران سوریه، قطع ارتباط برخی کشورهای عربی با دمشق برای هرچه بیشتر منزوی کردن حکومت بشار اسد بود. اتحادیه عرب نیز به عنوان محلی برای تامین منافع جمعی جهان عرب، حومت قانونی سوریه را اخراج و کرسی این کشور را در اختیار مخالفان گذاشت. در حال حاضر، برخی کشورهای منطقه و بعضی کشورهای فرامنطقه‌ای تغییری در سیاست‌های اتخاذ شده خود ایجاد کرده‌اند که برای بررسی آن با "جعفر قنادباشی" کار‌شناس و تحلیلگر مسائل منطقه گفتگو کردیم. قنادباشی در خصوص تغییر سیاست‌های کشور‌ها در خصوص بحران و حکومت سوریه گفت: از حدود سه ماه پیش تا کنون نشانه تمایل بازسازی روابط با سوریه را در کشورهای عربی می‌بینیم. کویتی‌ها در این عرصه پیش قدم بودند و پیش از دیگر کشورهای عربی اقدام به برقراری مجدد روابط با دمشق کردند. دبیرکل اتحادیه عرب نیز حدود دو ماه قبل گفت ما اشتباه کردیم که سوریه را از اتحادیه اخراج کردیم. روابط دو طرفه‌ای نیز میان سوریه و مصر برقرار شده و عبدالفتاح السیسی برای همکاری با دمشق در مبارزه با تروریست‌ها اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: بخشی از تمایل رئیس جمهوری مصر برای همکاری با دمشق، مربوط به حضور گروه‌های اخوانی در سوریه است. هر جایی که ردی از اخوان المسلمین باشد، السیسی نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد و به زعم خود تلاش می‌کند کاری علیه این گروه انجام دهد. بخش دیگر مربوط به این است که السیسی دوست دارد "جمال عبدالناصر" دیگری باشد. رئیس جمهور اسبق مصر با سوری‌ها اتحاد داشت و السیسی می‌خواهد بگوید که مانند‌‌ همان فرد است. تلاش قاهره برای نزدیکی به مسکو نیز به همین دلیل است تا السیسی این موضوع را القا کند که می‌تواند با تمام کشور‌ها ارتباط بگیرد.

قنادباشی خاطرنشان کرد: بشار اسد در این برهه از زمان برگ‌های برنده‌ای به خصوص در عرصه عملیات می‌دانی در اختیار دارد. یکی از نشانه‌های این موضوع، عملیات اخیر در استان حلب و آزادسازی نقطه راهبردی فرودگاه نظامی کویرس است. غیر از این، مشاهده کردیم که طی یکماه گذشته و پس از آغاز عملیات هوایی روسیه علیه گروه‌های تروریستی، ترازوی تحولات به سمت نظام بشار اسد سنگین شد. جمع بندی تمام این تحولات این است سوریه در مذاکرات روز شنبه که در وین برگزار می‌شود، قدرت بحث و چانه زنی بیشتری دارد و می‌تواند جلوی خیلی از خواسته‌های طرف مقابل بایستد.

وی درباره تلاش عربستان برای حذف حزب الله از معادله سوریه ت، گفت: عربستان برای رسیدن به این هدف از جریان وابسته به سعد حریری استفاده می‌کند. زیرا قصه مشکل جریان‌های نزدیک به عربستان سعودی موسوم به چهارده مارس با حزب الله مشکل جدیدی نیست. پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان، این جریان تلاش کرد تا پرونده‌ای علیه حزب الله ساخته و مقاومت اسلامی را زمین بزند. جنگ ۳۳ روزه نیز برگی دیگر از این قصه است. در حال حاضر نیز با شدت عمل خود در سوریه علیه محور مقاومت، حزب الله را به این معرکه کشاندند تا با ضعیف کردن این گروه، راه را برای خود باز کنند.

کارشناس مسائل منطقه در پاان گفت: مهره‌های مهمی از حزب الله در جریان جنگ با تکفیری‌ها به شهادت رسیدند. قضیه سوریه زود‌تر از بحران‌های مشابه حل می‌شود اما تروریسم مانند میکروبی است که وارد بدن می‌شود، آن را ضعیف می‌کند و هر چند مدت یکبار سر باز می‌کند. زخم برادرکشی و فعالیت‌های داعش در سوریه به زودی التیام پیدا نمی‌کند.

ارسال نظر: