متن کامل بیانیه پایانی نشست وین درباره سوریه

کدخبر: 1038065

در بخشی از این بیانیه آمده است: گروه حمایت بین‌المللی از سوریه بر ارتباط نزدیک میان آتش بس و روند سیاسی موازی منطبق با بیانیه ۲۰۱۲ ژنو و لزوم پیشبرد این دو ابتکار در اسرع وقت، اذعان کردند

به گزارش «نسیم»، فارس نوشت:

شرکت‌کنندگان در نشست وین، بیانیه‌ای را صادر و در آن بر لزوم پیشبرد فرآیندی سیاسی در سوریه تأکید کردند.

در ادامه متن این بیانیه آمده است:

اعضای «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» متشکل از اتحادیه عرب، چین، مصر،‌ اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایران، عراق، ایتالیا، اردن، لبنان، عمان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلستان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا روز 14 نوامبر 2015 برای بحث در مورد نحوه تسریع پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه، در وین دیدار کردند. شرکت‌کنندگان نشست را با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان حملات تروریستی فجیع 13 نوامبر پاریس و حملات اخیر در بیروت، عراق، آنکارا و مصر آغاز کردند. اعضا به اتفاق و با قوی ترین لحن این حملات وحشیانه علیه غیرنظامیان بی‌گناه را محکوم کرده و در کنار مردم فرانسه می‌ایستند.

پس از آن، اعضا گفت‌وگویی سازنده داشتند تا به پیشرفتی که در نشست 30 اکتبر صورت گرفت، ادامه دهند. اعضای گروه حمایت بین‌المللی از سوریه به اتفاق بر فوریت نیاز به پایان دادن به آلام مردم سوریه، تخریب فیزیکی سوریه، ثبات زدایی از منطقه و افزایش شمار تروریست‌هایی که برای نبرد به سوریه می‌روند، تأکید کردند.

گروه حمایت بین‌المللی از سوریه بر ارتباط نزدیک میان آتش بس و روند سیاسی موازی منطبق با بیانیه 2012 ژنو و لزوم پیشبرد این دو ابتکار در اسرع وقت، اذعان کردند. آن‌ها تعهد خود بر کسب اطمینان از یک انتقال سیاسی تحت رهبری سوری‌ها و تحت مالکیت سوری‌ها بر اساس کلیت بیانیه ژنو، را ابراز داشتند. گروه بر سر برخی موضوعات کلیدی به تفاهم مشترک رسید.

گروه بر حمایت و تلاش برای اجرای یک آتش‌بس ملی در سوریه که به محض آغاز گام‌های ابتدایی در راستای انتقال (سیاسی) تحت نظارت سازمان ملل و بر مبنای بیانیه ژنو، اجرایی می‌شود، توافق کردند. 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متعهد شدند که از قطعنامه‌‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای تقویت یک هیئت نظارت بر آتش‌بس مورد تائید سازمان ملل که در نقاطی از کشور مستقر می‌شوند که در معرض تهدید حملات تروریست‌ها قرار نداشته باشند، و همچنین از یک روند انتقال سیاسی بر اساس بیانیه ژنو، حمایت کنند. تمام اعضای گروه حمایت بین‌المللی از سوریه همچنین متعهد شدند که به عنوان کشورهای مجزا و به عنوان حامیان طرف‌های مختلف درگیر، تمام گام‌های ممکن را بردارند که گروه‌ها یا افرادی را که از آن‌ها حمایت و پشتیبانی کرده یا بر آن‌ها نفوذ دارند، بر آتش‌بس پایبند کنند. آتش‌بس شامل حمله یا دفاع در برابر اقدامات داعش، جبهه النصره یا هر گروه دیگری که گروه بین‌المللی حمایت از سوریه آن‌ها را تروریست خوانده،‌ نخواهد شد.

شرکت‌کنندگان از بیانیه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل که دستور داد سازمان ملل برنامه‌ریزی برای حمایت از اجرای آتش‌بس سرتاسری را تسریع کند، استقبال کردند. گروه توافق کرد که سازمان ملل باید این تلاش را با مشورت با طرف‌های ذی‌نفع و برای مشخص کردن ملزومات و چارچوب‌های آتش‌بس، رهبری کند.

گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» اراده خود برای برداشتن گام‌های فوری برای تشویق تمهیدات اعتمادساز که به ممکن شدن فرآیند سیاسی کمک کرده و راه را برای برقراری آتش‌بس سرتاسری هموار می‌کند، را ابراز کرد. در این چارچوب و منطبق با بند 5 بیانیه وین، گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در مورد لزوم برداشتن گام‌هایی برای اطمینان از دسترسی انسانی فوری در سرتاسر اراضی سوریه بر اساس قطعنامه 2165 شورای امنیت سازمان ملل بحث کرده و خواستار موافقت با درخواست سازمان ملل برای انتقال کمک‌های بشردوستانه، شد. گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» نگرانی خود را از وضعیت پناهجویان و بی‌خانمان‌های داخل سوریه و همچنین لزوم فراهم کردن شرایط بازگشت امن آن‌ها بر اساس عرف قوانین انسانی بین‌المللی و در نظر گرفتن منافع کشورهای میزبان، ابراز کردند. حل و فصل مسئله پناهجویان برای حل نهایی درگیری‌های سوریه حائز اهمیت است. گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» همچنین آثار مخرب استفاده از تسلیحات غیردقیق در مناطق مسکونی و دسترسی‌های انسانی، آنطور که در قطعنامه 2139 شورای امنیت سازمان ملل آمده، را تکرار کردند. گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» توافق کردند که به طرف‌ها برای توقف فوری استفاده از چنین تسلیحاتی غیردقیقی، فشار آورند.

گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» بر اهمیت پایبندی بر تمام قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 2199 مربوط به توقف تجارت غیرقانونی نفت، عتیقه جات و گروگان‌ها، که موجب سودرسانی به تروریست‌ها می‌شود، تأکید کرد.

مطنبق با بیانیه 2012 ژنو و عطف به بیانیه 30 اکتبر وین و قطعنامه 2118 شورای امنیت سازمان ملل، گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» بر لزوم برگزاری مذاکرات رسمی میان دولت سوریه و نمایندگان معارضین تحت نظارت سازمان ملل و در سریع‌ترین زمان ممکن، با تاریخ هدف 1 ژانویه، تأکید کردند. گروه از تلاش‌های استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل استقبال کرده و با وی برای گردهم آوردن فراگیرترین گروه ممکن از طیف‌های مختلف معارضین که از سوی سوری‌ها که در مورد نمایندگانشان در مذاکرات تصمیم‌گیری کرده و موضعشان در مذاکرات را تعیین می‌کنند، انتخاب شده‌اند، همکاری می‌کند تا بتوان امکان آغاز فرآیند سیاسی را ایجاد کرد. تمام گروه‌ها در فرآیند سیاسی باید بر مبانی راهنما که در نشست 30 اکتر مشخص شد، از جمله تعهد بر اتحاد، استقلال، تمامیت ارضی، نداشتن شاخصه قومیتی، اطمینان از دست نخورده ماندن نهادهای دولتی و حفاظت از حقوق تمام سوری‌ها، فارغ از قومیت یا مذهب آن‌ها، پایبند باشند. گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» توافق کردند که این‌ها اصول بنیادین هستند.

اعضای گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» بر حمایت خود از روند انتقالی مصرح در بیانیه 2012 ژنو، تأکید کردند. در این راستا، آن‌ها بر حمایت خود از آتش‌بس به صورت فوق الذکر و همچنین روند تحت رهبری سوری‌ها که در یک دوره هدف 6 ماهه، حاکمیتی معتبر، فراگیر و غیرقومیتی ایجاد کرده و زمانبندی‌ و روندی برای نگارش یک قانون اساسی جدید را ایجاد می‌کند، تاکید کردند. ظرف 18 ماه، انتخابات‌هایی آزاد و عادلانه بر اساس قانون اساسی جدید، برگزار می‌شود. این انتخابات‌ها باید تحت نظارت سازمان ملل بر اساس رضایت حاکمیت و بر اساس بالاترین استانداردهای بین‌المللی شفافیت و پاسخگویی برگزار شود و تمام سوری‌ها از جمله آن‌هایی که خارج از کشور هستند، امکان شرکت در آن را داشته باشند.

در ارتباط با مبارزه با تروریسم و بر اساس بند 6 از بیانیه وین، گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» تأکید کرد که داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که توسط شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند و (لیست آن‌ها) مورد توافق شرکت‌کنندگان است و از سوی شورای امنیت نیز تائید شده، باید شکست داده شوند. پادشاهی هاشمی اردن موافقت کرد که کمک کند نمایندگان جامعه اطلاعاتی و نظامی تفاهمی مشترک از گروه‌ها و افرادی که احتمالا باید به عنوان تروریست معرفی شوند، تهیه کنند و به این منظور تاریخ هدف برای تکمیل آن زمان آغاز فرآیند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل، مقرر شد.

انتظار می‌رود که شرکت‌کنندگان ظرف حدود یک ماه دیگر برای بررسی پیشرفت در راستای اجرای آتش‌بس و آغاز فرآیند سیاسی، بار دیگر دیدار کنند.

ارسال نظر: