معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی: روابط غیرمتعارف ارتباط مستقیمی با وقوع جرایم جنایی دارد

کدخبر: 1038108

سرهنگ مصطفایی در ارتباط با نقش روابط نامتعارف بین افراد در وقوع جرایم جنایی گفت: در بسیاری از جرایم مانند سرقت، کلاهبرداری، قاچاق و... انگیزه وقوع جرم، کسب منافع مادی است

سرهنگ مصطفایی، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد: در این جرائم رفتار و ارتباطات مالباخته شاید نقش چندانی در شکل‌گیری جرم نداشته باشد ولی در مورد جرائم جنایی مانند قتل، تجاوز و آدم‌ربایی یا در آسیب‌های اجتماعی مانند خودکشی، ارتباطات و رفتار نقش تعیین‌کننده و مؤثری دارد و به هر میزان دامنه رفتار و ارتباطات سنجیده، معقول و مطابق عرف باشد، احتمال آسیب هم کمتر است .

این مقام ارشد پلیس آگاهی ناجا در پاسخ به این سؤال که ارتباطات در چه صورتی، منتهی به وقوع جرائمی نظیر قتل، تجاوز و ... می‌شود؛ بیان داشت: معمولاً روابطی که خارج از عرف اجتماعی و بدون شناخت کافی از طرف مقابل برقرار شود؛ باعث ترس افراد از افشا شدن این ارتباط می‌شود. همین میل به پنهان‌کاری و عدم تمایل برای فاش شدن، نشانه‌ای بر غیرمتعارف بودن رابطه است. این ارتباط‌ها بیشتر پنهانی هستند و به شکل‌های مختلف موجب آسیب یا مشکلات بعدی می‌شوند .

وی در ارتباط با مصادیق این جرائم تصریح کرد: مصادیق زیادی را می‌توان در صفحات حوادث روزنامه‌ها مشاهده کرد که رابطه غیرمتعارف منجر به وقوع جرائم جنایی نظیر قتل یا تجاوز، خودکشی یا از هم پاشیدن کانون خانواده‌ها شده است؛ به‌عنوان‌مثال دریکی از پرونده‌ها دانشجوی دختری با یک فرد متأهل رابطه پنهانی برقرار می‌کند که بعد از فاش شدن این رابطه، زندگی خانوادگی آن مرد متأهل از هم می‌پاشد و همسرش طلاق می‌گیرد، سپس خانواده دختر از موضوع مطلع شده و با ازدواج آن‌ها مخالفت می‌کنند که درنهایت مرد، دختر یادشده را به قتل می‌رساند و خود نیز خودکشی می‌کند؛ در برخی از پرونده‌ها نیز روابط غیرمتعارف به انتشار عکس‌های شخصی انجامیده است .

سرهنگ مصطفایی در خصوص نقش وسایل ارتباطی جدید در وقوع جرم گفت: ابزارهای نو، ارتباطات را تسهیل و دامنه جغرافیایی و زمان را گسترده می‌کنند؛ همانند بزرگراه‌ها که برای تردد افراد احداث‌شده‌اند اما باید توجه کنیم که افراد مغرض و با سوءنیت هم از آن گذر خواهند کرد و نیت‌های مجرمانه خود را آسان‌تر عملی می‌نمایند .

این مقام ارشد انتظامی در مورد شبکه‌های اجتماعی و پرونده‌هایی در این زمینه خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ای برای تسهیل ارتباطات و تبادل اطلاعات بین افراد هستند که می‌توانند کاربرد مثبت یا منفی داشته باشند . وی یادآور شد: پرونده‌هایی ثبت و رسیدگی شده که منشأ وقوع جرم، آشنایی بین افراد و رابطه غیرمتعارف در شبکه‌های اجتماعی بوده که موجب فروپاشی خانواده یا فرار از منزل شده است؛ در چند حادثه ارتباط یک خانم با فرد ناشناس و گذاشتن قرار و رفتن به محل به وقوع تجاوز و حتی قتل منجر شده است .

سرهنگ مصطفایی در مورد آسیب‌های دیگر شبکه‌های اجتماعی گفت: علاوه بر آشنایی و ارتباط غیرمتعارف، موارد دیگری نظیر انتشار خبرهای غیرواقعی، انتشار تصاویر یا خبرهای خصوصی و اسرار شخصی مردم، مزاحمت، تهدید و... منجر به وقوع حوادث تلخ و جرم‌های جنایی شده است؛ در یک مورد، عکس دختربچه‌ای در فضای مجازی منتشر و به‌عنوان گم‌شده اعلام‌شده بود؛ درحالی‌که با بررسی سوابق، مشخص شد که چنین موضوعی واقعیت نداشته و خبر جعلی بوده است .

به گفته معاون مبارزه با جرائم جنایی، انتشار تصاویر یا مسائل مربوط به حریم شخصی افراد معضل دیگری است که گاهی زندگی یک فرد را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و وی را ازنظر روحی و روانی دچار مشکلات عدیده می‌کند؛ در بعضی موارد انتشار این نوع اخبار حتی منجر به وقوع جنایت نیز شده است .

وی در مورد مجوز یا پالایه کردن شبکه‌های اجتماعی بیان داشت: برابر قوانین جاری کشور، تصمیم‌گیری، نظارت یا هر نوع مسئله مرتبط دیگر با شبکه‌ها در قانون تعریف‌شده و اظهارنظر در صلاحیت این مراجع است .

معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: به‌عنوان یک کارشناس با توجه به پیامدهای موجود به خانواده‌ها توصیه می‌کنم استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط فرزندان را کنترل و محدود کنند ضمن اینکه رعایت یکسری اصول و قواعد برای استفاده از این شبکه‌ها لازم است ازجمله مشخص بودن هویت مخاطب، اطمینان و اعتماد از سلامت وی، مورد وثوق بودن و عدم نیاز به پنهان نگه‌داشتن این ارتباط است .

سرهنگ مصطفایی در اختیار گذاشتن مسائل محرمانه و شخصی را در شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از معضلات دانست و یادآور شد: بافاش شدن موضوعات محرمانه و خصوصی یک فرد در شبکه یا هر وسیله ارتباطی دیگر نزد افراد غریبه، زمینه سوءاستفاده‌های بعدی نیز فراهم می‌شود .

ارسال نظر: