صالحی امیری: روشنفکران ما راه توسعه فرهنگی را اشتباه رفته‌اند

کدخبر: 1038131

رئیس کتابخانه ملی در مراسم "روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار" گفت: در تهران چندین هزار آرایشگاه و نمایشگاه ماشین وجود دارد، اما تعداد کتابفروشی‌ها کم است/ در حوزه فرهنگ نباید نگاه‌مان به بیرون باشد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سیدرضا صالحی امیری، رئیس کتابخانه ملی در مراسم روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در تالار وحدت با تقدیر از زحمات کتابداران گفت: کتابداران بدون نام و نشان برای فضیلت و فرهنگ جامعه تلاش می کنند .

وی افزود: راه اصلی توسعه، توسعه فرهنگی است، و این مسئله همیشه در صحبت ها و تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است .

صالحی امیری گفت: متاسفانه بیش از نیم قرن است که راه توسعه را اشتباه رفتیم و همین باعث شد به نتیجه نرسیم؛ راه توسعه از فرهنگ اغاز می شود .

رئیس کنابخانه ملی ادامه داد: ما با نفت و فولاد به توسعه نرسیدیم، و آسبب های اجتماعی نشان می دهد که ما راه را گم کردیم .

وی گفت: بیش از ٦٥٠٠ کتابدار فرهیخته که عاشق کتاب و کتابخوانی هستند، در سخت ترین شرایط زیست می کنند، و با همچنان باید نگران معیشت و زیست آنها باشیم .

صالحی امیری گفت: امروز در این مراسم، از مسئولان اقتصادی دعوت کردیم ، تا بیایند از مشکلات ما بشنوند، امروز در زیر این سقف باید یک اتفاقی برای این انسان های شریف بی افتد. و اینده آنها را تضمین کند .

وی با طرح این سوال که چرا انقدر به حوزه فرهنگ تاکید داریم، گفت: فرهنگ ٤ کارکرد، شخصیت افرینی، هویت سازی، سازگاری و انسجام دارد، که هر کدام از انها کارکردی مهم برای توسعه فرهنگی هستند .

صالحی امیری افزود: برخی روشنفکران مسیر را اشتباه رفتند، در حوزه فرهنگی باید به داشته های خودمان اکتفا کنیم، و نگاهی به بیرون نداشته باشیم، نماد بزرگ ما عاشورا است .

رئیس کتابخانه ملی تاکید کرد: ما با فرهنگ غنی خودمان نیازی به فرهنگ وارداتی نداریم، چرا باید در تهران، چند هزار آرایشگاه و نمایشگاه اتومبیل و املاک وجود داشته باشد اما تعداد کتابفروشی ها انقدر کم باشد .

صالحی امیری گفت: باید به یک تغییر بنیادی در حوزه مدیریتی، کشور در توسعه فرهنگی برسیم ، سلامت اخلاقی جامعه مهم تر از سلامت جسمی است، باید در نگرش هایمان بازنگری شود؛ امروز با حضور آقای نوبخت به این مسئله خواهیم پرداخت که در برمامه ششم توسعه بحث توسعه فرهنگی و وضعیت کتاب و کتابخوانی مطرح شود .

وی در پایان گفت: راه نجات کشور، از فرهنگ است. و بستر این توسعه فرهنگی کتاب است و نگهبان هم کتابدارن هستند .

ارسال نظر: