بابک نیک‌طلب: متاسفانه ادبیات کودک و نوجوان در رسانه‌ها مهجور است

کدخبر: 1038304

این شاعر کودک و نوجوان در نوزدهمین شب شاعر گفت: "ابراهیمی بخشی"، شناسنامه فرهنگی کشور محسوب می‌شود/ هم اکنون زمان بهره‌برداری از اساتیدی چون استاد ابراهیمی بخشی فرا رسیده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نوزدهمین شب شاعر ویژه بزرگداشت استاد "ابراهیم جعفری" ملقب به "شاهد" با حضور شاعران و نویسندگانی از جمله حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، جواد محقق، بابک نیک طلب، یوسف قوچق، محمود پور وهاب، مصطفی رحمان دوست، علی فریدونی، محمدرضا اصلانی، حمید هنرجو، محمد میرکیانی، یعقوب حیدری، میلاد عرفان‌پور و ابراهیم جعفری در مرکز فرهنگی اوج برگزار شد.
بابک نیک‌طلب شاعر کودک و نوجوان در ابتدای این مراسم در سخنانی، گفت: در مورد شعر آقای ابراهیمی صحبت کردن خیلی سخت نیست. از وقتی که در سال 1361 برای نخستین بار در یک اردو با "جعفر ابراهیمی" آشنا شدم با شعر و رفتار و فکر او روبرو شدم. او از جمله افرادی می باشد که در گذر زمان تغییر نکرده است. البته در ظاهر گرد سپید بر سر و صورت او نشسته است.
وی افزود: استاد ابراهیمی در اشعار خود همانند یک نوجوان 10 ساله است که در روستاها و شهرهایی چون اردبیل نفس می‌کشد. او هنرمندی است که هرچه را می بیند به تصویر می کشد. نکته دیگر اینکه او اشعار بسیاری در رسای امامان و شهدای کشور سروده و همین موضوع می‌تواند انسان را از محشر نجات دهد.
این شاعر کودک و نوجوان ادامه داد: استاد "جعفر ابراهیمی" در همه جا حضور داشته است. او همیشه در جمع شعرا حضور دارد و کمتر شاعری را سراغ داریم که با خلوص نیت بنشیند و شعر بگوید. او همیشه در جبهه ها بوده و ارتباط بین جنگ و جوانان همیشه در اشعار او به چشم می خورد. در حقیقت نگاه ابراهیمی به دفاع مقدس تازه و جدید است. بر این اساس افکار و رفتار رزمندگان در اشعار او نمود و بازتاب دارد.
نیک طلب خاطرنشان کرد: استاد ابراهیمی بخشی از شناسنامه فرهنگی کشور ما محسوب می شود و ما باید قدر اساتیدی چون آقای ابراهیمی را بدانیم. متاسفانه ادبیات کودک و نوجوان در رسانه ما مهجور است و خیلی کم به آن توجه می‌شود. بر این اساس باید این نکته را ذکر کنم که هم اکنون زمان بهره‌برداری از اساتیدی چون استاد ابراهیمی فرا رسیده است.
حسین قرایی دبیر جلسه های "شب شاعر" پس از صحبت های بابک نیک پور در سخنانی، گفت: چیزی در حدود یک سال بود که برنامه شب های شاعر به تعویق افتاده بود. اما متاسفانه هیچ کدام از مدیران فرهنگی به فکر از سرگیری این جلسات نبودند.
وی افزود: استاد ابراهیمی بخشی از شناسنامه فرهنگی کشور ما محسوب می شود. در حقیقت الان زمان استفاده از اندیشه ها و افکار جعفر ابراهیمی است. متاسفانه مشاهده می کنیم که ادبیات کودک و نوجوان در رسانه های ما بسیار مهجور بوده و نتوانسته ایم در رسانه ملی به آن ضریب بدهیم و می بینیم که نسبت به آن کم توجهی می شود. بر این اساس جا دارد تا رسانه ها و مسئولان فرهنگی کشور فکری به حال ادبیات کودک و نوجوان کشور کنند.
دبیر جلسه های "شب شاعر" ادامه داد: ما برای برگزاری برخی از این شب های شاعر به 100 نفر زنگ زده ایم. بر این اساس توقع می رود که سلسله نشست‌های "شب شاعر" وفاق میان شاعران را بیشتر ‌کند و از این پس با قدرت بیشتری آن را ادامه خواهیم داد.
یوسف قوجق نویسنده کودک در بخش دیگری از این مراسم در سخنانی، گفت: در سفر جمعی از شعرا و نویسندگان به ترکمنستان به منظور برگزاری هفته آشنایی با زبان و ادبیات ایران با آقای "جعفر ابراهیمی" آشنا شدم. تا پیش از این آشنایی همیشه تصورم این بود که شاعر و نویسنده کودک هیچ وقت بزرگ نمی‌شوند.
وی افزود: اما در این سفر با استاد "جعفر ابراهیمی" مواجهه پیدا کردم که کمرش درد می‌کرد. من غصه خوردم زیرا فکر نمی‌کردم شاعر کودک به جایی برسد که کمر درد بگیرد. این شاعر خوب کشور امروز به نقطه ای رسیده که بتوانیم میوه ها و ثمرات تلاش های یک عمر او را بچینیم.
این نویسنده کودک ادامه داد: به نمایندگی از طرف انجمن های ادبی کودک و نوجوان سراسر کشور به ایشان خسته نباشید عرض می کنم و انتظار دارم تا این قبیل برنامه ها توسط انجمن های ادبی با بودجه هایی که در اختیار خود دارند برگزار شود.
قوچق تصریح کرد: دوستان و همکاران استاد ابراهیمی افرادی هستند که با اشعار او انس گرفته و پیوند قلبی پیدا کرده اند.
حمید هنرجو دیگر شاعر کودک در بخش دیگر این برنامه در سخنانی، گفت: نسل سوم شعر و ادبیات کودک و نوجوان کشور همانند من از طریق مجله های "آیش" و "پویش" با نام های بزرگانی چون استاد جعفر ابراهیمی، وحید نیک خواه آزاد و مصطفی رحمان دوست آشنا شده است.
وی افزود: استاد ابراهیمی در حوزه ادبیات و شعر روستایی تلاش فراوانی داشته است. او در اشعار خود زیست و هویت روستایی را که در حال نابودی می باشد را حفظ کرده است. در حقیقت بروز و ظهور ابراهیمی قوی، کارآمد و منحصر به فرد بوده است. بر این اساس او با استفاده به قدرت خود به جایگاه امروزش دست یافت و بدون تبلیغات رسانه‌ای بزرگ شده و به همین علت هم اشعار و آثار او ماندگار خواهد ماند.
این شاعر کودک ادامه داد: باید در مراکز تصمیم گیری و سیاست گذاری در بخش ادبیات بزرگی اساتیدی از این دست را بیشتر ببینیم. زیرا در غیر این صورت فاتحه ادبیات ما خوانده است.
ارسال نظر: